Inzamelacties voor activiteiten in de buurt

Discussie in 'De lounge' gestart door Katja77, 15 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    #1 Katja77, 15 apr 2018
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
    Ik woon nu twee jaar in een klein dorpje waar heel veel activiteiten voor kinderen worden georganiseerd. Heel leuke initiatieven met Pasen, met Kerst, met Koningsdag en zelfs Carnaval (dorpje in Groningen) daarnaast zijn er nog incidenteel andere festiviteiten. Dusss eens in de zoveel tijd krijg je een leeg envelopje in de bus. Die ‘moet’ je vullen en dan wordt deze een paar dagen later weer opgehaald. Ondanks dat wij nooit deelnemen aan veel van deze activiteiten in het dorp deed ik altijd wel trouw een bijdrage. Maar ik had mij nu voorgenomen om dit niet meer structureel te doen. Maar goed, vandaag was dus de ophaalactie voor Koningsdag en ik zeg netjes tegen de mevrouw aan de deur: ik sla deze keer even over. Waarop ik een hele verbaasde blik kreeg en de reactie: “bent u het vergeten”. Ik zeg haar dat ik gewoon een keer niet mee doe. En wederom krijg ik een reactie/vraag: vindt u het dan niet belangrijk dat er leuke activiteiten worden georganiseerd voor kinderen? En daarbij echt een hele verontwaardigde blik.

Op dat moment word ik gered door de telefoon dus ik zeg haar dat ik de telefoon ga opnemen en ik wens haar een prettige dag en veel succes met de activiteiten voor Koningsdag.

Het hele gesprek heeft mij wel even aan het denken gezet!

Dus de vraag hier: hoor je structureel, sociaal wenselijk mee te doen met dit soort inzamelingsacties?

2. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Nee, als ik hier met elke actie mee zou moeten doen dan kan ik er wel een baan bij nemen

Katja77 vindt dit leuk.
  3. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Uhm nee zeker niet als je er zelf nooit aan mee doet. Vind het ook een beetje aanmatigend van haar...

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.881
    2.882
    113
    Noord-Holland
    nee daar hoef je niet aan mee te doen en al helemaal niet voor te verantwoorden :) leuk als wel, pech als niet.

Katja77 vindt dit leuk.
  5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.708
    113
    Ligt er wel een beetje aan hoeveel je geeft en of je eigen kinderen er aan mee doen.Ik neem aan dat je 5 euro ofzo geeft? In een klein dorp gebeuren dit soort dingen meer en word er best wat van je verwacht qua meedoen. Het zou ook jammer zijn als dit soort dingen verdwijnen. Vroeger als kind woonde ik ook in een klein dorp. Daar hadden we 5 mei spellen superleuk. Maar de organisatie had geen vrijwilligers meer en het stopte, zo jammer. Dat soort dingen horen juist bij een dorp en is een kracht.

Katja77 vindt dit leuk.
  6. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Nee wat je niet wilt dat wil je niet. :D

Ik vind haar reactie trouwens echt niet oké. Nee is nee en ja is ja en dat heeft ze te accepteren.

Katja77 vindt dit leuk.
  7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Als mijn kind er aan mee zou doen zou ik geld geven. Structureel ook.

Als mijn kind er niet of amper aan mee doet dan zou ik af en toe geven.

Maar als ze bij elke feestdag geld nodig zijn was het mij ook wel een keer klaar. Tis niet altijd feest

Katja77 vindt dit leuk.
  8. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Mwah ik zou me er niet aan gaan ergeren. Misschien vreemde reactie van haar, ik zou zeggen “geen probleem, wilt u nooit meer geven of is het akkoord dat we de volgende x wel weer aan de deur komen?”

Maar ik zou verder wel gewoon meedoen, dat beetje geld is toch geen ramp zou ik zeggen en in dit geval een zeer goed doel :)

Katja77 vindt dit leuk.
  9. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.637
    379
    83
    ..
    Bij ons is ook van alles te doen, maar ze vragen alleen een bijdrage aan de ouders waarvan de kindjes meedoen. Soms wordt er ook wat verkocht zoals bloembollen of eieren, maar zeker vrije keuze om mee te doen.

Katja77 en Snoeki vinden dit leuk.
  10. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik vind vooral haar reactie raar...
    Hier had ze een veel minder vriendelijk reactie terug gehad. Ik bepaal zelf nog wel waaraan ik mijn geld aan uit geef.

Blijdorp en Katja77 vinden dit leuk.
  11. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Ik heb mij niet geërgerd. Door haar reactie ben ik gaan twijfelen of ik de aso ben omdat ik niet mee doe. Ik wil best een keer meedoen hoor maar gewoon niet structureel.

pippa26 vindt dit leuk.
  12. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Ik heb een paar keer 5 euro in een envelop gedaan. Activiteiten voor kinderen in ons dorp spreekt gewoon niet tot mijn belevingswereld. Ik ga juist naar de woonplaats van familie om daar met neefjes en nichtjes aan activiteiten mee te doen.

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.505
    14.001
    113
    Vrouw
    Alleen als je er zelf, of je eventuele kinderen aan mee doen. Ze mogen überhaupt al blij zijn dat je in het verleden wel wat hebt gegeven.
    Kan aan mij liggen, maar met zo'n reactie zou ik de eerste 20 jaar niets meer geven!

Katja77 vindt dit leuk.
  14. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.896
    5.151
    113
    Mee eens! En je hoeft je al helemaal niet te verantwoorden voor haar.

Zusterke en Katja77 vinden dit leuk.
  15. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Natuurlijk hoef je je niet te verantwoorden en mag je zelf bepalen waar je je geld aan geeft maar dat is nu juist de individualisering in Nederland waar iedereen het over heeft. Je hebt voor het dorp gekozen met de lusten en de lasten en nee je bent niet verplicht maar hoe erg is het om een paar euro te geven, misschien willen je kinderen in de toekomst hier ook wel aan mee doen met hun vriendjes en vriendinnetjes. Als niemand meer wil geven houden ook deze activiteiten op te bestaan.

Katja77 vindt dit leuk.
  16. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    @berbel , Ik schrijf toch nergens dat ik nooit wil meebetalen. Alleen niet structueel. Niet dat het veel uitmaakt in mijn overweging om wel of niet te betalen maar ik heb geen kinderen.

17. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik vind het al heel lief dat jij bijdraagt terwijl je zelf geen kinderen hebt die eraan meedoen. Kom zeg...

Jo79, Zusterke en Katja77 vinden dit leuk.
  18. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Ik heb hier nog nooit van gehoord..! Woon in een stad, dat zal het vast zijn!

Kunnen de kinderen niet gewoon bij de spelletjes betalen als ze mee willen doen? Dan betalen in ieder geval degene die er ook echt gebruik van maken!

19. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Nee, helemaal niet raar dat je niet overal aan mee wil betalen. Sowieso houd ik niet van die groepsdruk als in “iedereen betaalt, dus zou jij het ook moeten doen”. Word ik heel opstandig van en dan heb ik zin om te roepen dat ik niet “iedereen” ben en dat ik lekker zelf wel uitmaak waar ik wel en niet aan meebetaal.
    Bovendien vind ik bij jou zeker ook nog meespelen dat je (helaas) geen kinderen hebt die aan de activiteiten mee kunnen doen.

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.375
    17.302
    113
    Ik snap jou wel.

Hier komt de oranjevereniging 1x per jaar aan de deur, voor €10 is het hele gezin lid (kinderen tot 18 jaar, daarna €5 dacht ik als je thuiswonend bent). Dan ben je een jaar lid en worden dingen van geregeld voor bijv koningsdag. Zo is er dit jaar zeskamp, gratis deelname maar de bbq savonds is dan wel weer extra betalen als je daar eet.

Voor epke activiteit apart betalen ongeacht of je mee doet vind ik apart.

Deel Deze Pagina