Nou,mijn vriend zegt altijd: "Als je met zo'n Limburgs accent in de randstad komt wordt je niet eens serieus genomen" (Maar ook plat Zeeuws of zo'n dialect uit de Achterhoek ofzo) Voor de duidelijkheid: niet mijn woorden dus..
In het plat is het dan nog erger: OES. OES Jochem, OES mam...... Haha moet wel lachen om de opmerkingen hier HEUL->) herkenbaar soms.
Zo er zijn veel woorden waar men jeuk van krijgt zeg. We moeten allemaal maar goed opletten met wat we zeggen! Woorden als brusje, hubbie, manlief etc. Ach, ik gebruik ze niet maar kan er ook niet wakker van liggen. Het woord waar ik jeuk van krijg is "plukje". En niet omdat het ergerlijk is maar omdat ik het vies vind klinken haha
Oh en ik houd juist van Limburgers. Vind het altijd juist heel vriendelijk en leuk klinken (ben zelf iemand uit de Randstad). Even een oppepper voor de mensen uit Limburg hier
SNORRIE..... Maar ik vind elk dialect stom klinken, wat is er mis met gewoon Nederlands praten? Maar ja, Limburgs blijft mijn nachtmerrie.....
Verkeerde voltooid deelwoorden zoals gerolen of georven. Nederlands is een moeilijke taal kennelijk..
Mee eens hoor, mijn man is Limburgs maar praat gewoon abn behalve met zijn familie. Hij werkt in Utrecht en daar horen mensen echt niet dat hij Limburger is. Ik spreek het niet maar versta het wel. Mijn kinderen spreken het ook niet.
Hahahahah ja, ik corrigeerde mezelf wel hoor en hij kon er ook wel om lachen Dat krijg je met nog een peuter en een baby in huis, maar kwam er een beetje dom uit hihi
Onze kraamverzorgster die de hele dag door tegen ons zoontje zei: " Heb je poep?" Of " Moet je sassen?" Pffff..
oh ja en mensen (zoals mijn moeder EN schoonmoeder ) die blueband op zijn Nederlands uitspreken Bleubant is het dan grrrrrr. geen gehoor. En mijn schoonmoeder maakt ook vaak fouten, zo is actimel bij haar aktiemelk van de plaatsnaam Nuth maakt zij Nuts en nog heeeeel veel andere woorden, kan er natuurlijk nu even niet opkomen
Hier hetzelfde. Ik ben zelf in Limburg geboren maar met ouders met plat amsterdams accent opgegroeid. Toen verhuisd naar een klein dorp waar plat Limburgs werd gepraat, anders hoorde je er ook gewoon niet bij. Ik ben altijd abn blijven praten. Er wordt nu nog steeds weleens aan mij gevraagd 'gij kumt nie van hier of waaaal?'.
Zo kwam mijn oma eens met een fles damesparfum aan voor mijn man. Zoals ze het uitspreekt parrefum (geboren en getogen in de Jordaan) Toen we vroegen waarom het damesparfum was zei ze. Er staat toch op 'woman'. Ze sprak het uit als WooMan en dacht dat het daarom voor mannen was