Sinds een week heeft ons meissie moeite om in te slapen 's avonds. Ze heeft echt door dat ze naar bed moet. Vandaag al gelijk huilen zodra de fles leeg was! Als je erbij gaat zitten is ze rustig maar vaak gaat ze dan een beetje zitten spelen. Loop je weg is het weer huilen. Soms zelfs gillen/krijsen en raakt ze helemaal overstuur. We laten haar nu als ze 'rustig' huilt gewoon huilen en dan valt ze wel inslaap. Ze heeft eigenlijk nooit moeite gehad met inslapen 's avonds. Alleen een periode rond de negen maanden, toen was het denk ik verlatingsangst. Wat zou het nu kunnen zijn? Weer verlatingsangst? Gewoon niet willen? Geen zin hebben? Het is wel begonnen rond de tijd dat ze geen opvolgmelk meer kreeg maar volle melk. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Iemand ook rond deze leeftijd zelfde 'problemen' gehad?
Het kan best zijn dat haar darmpjes moeten wennen aan koemelk en dat ze last heeft. Buikpijn speelt vaak 's avonds op. Ik weet dat je in principe met 12 maanden koemelk mag geven, maar hier raden ze tussen 12 en 18 maanden aan, juist omdat niet alle kinderen er even goed tegen kunnen. Ik zou gewoon bij haar blijven zitten tot ze zachtjes indommelt en dan weggaan. En dat steeds een beetje vroeger. Het zou ook best verlatingsangst kunnen zijn. Hebben jullie een avondritueeltje? Lichtje aan?
Hier ook een dochter van 14 maanden die dit opeens doet, nou ja sinds twee dagen is het weer voorbij. Ik denk een sprongetje, want ik hoor het van veel moeders met een kind van 14/15 maanden.
Manlief vroeg zich ook af wanneer het was begonnen en dat was rond de tijd dat ze gewone melk kreeg. Wetenhet niet precies. Vandaag dreumesmelk gegeven en na een kwartiertje heel even jammeren en sindsdien niks meer gehoord. Maar ze was ook wel heel moe. Maar een kleine twee uur geslapen vandaag. We gaan het een weekje zo doen. Kijken hoe het gaat.
Heb het ook gehad met mijn zoontje ( nu 16 maanden)was een maand lang verdrietig omdat hij naar bed moest. Hij kon het echt uitgillen in zijn bedje ook snachts werd hij een paar keer gillend wakker. Ik denk dat het idd te maken had met verlatingsangst. Hij gaat inmiddels weer zonder te huilen naar bed en slaapt weer grotendeels door het was vermoeiend en even doorbijten, maar gelukkig heb ik nu weer nachtrust.
Dat zijn van die terugkomende fases dat ze niet willen gaan slapen. Wij namen ons zoontje wel eens mee naar beneden als hij huilde. Dat moet je in ieder geval nooit doen. Dat hebben ze zo door. Gewoon laten huilen en iedere 10/15 min even gaan kijken. Maar als ik het idee heb dat hem iets dwars zit of dat hij ziek is ben ik wel wat minder streng. Maar rond deze leeftijd gaan ze wel uitproberen.
We hebben vanavond voor de tweede keer opvolgmelk gegeven en na even huilen is ze gewoon in slaap gevallen. Maar eigenlijk denk ik dat ze nu gewoon weet dat ze toch niks gedaan krijgt met haar gehuil en daarom gaat slapen. Inderdaad uitproberen. Volgende week maar weer gewoon koemelk geven dus en hopen dat het goed blijft gaan. Bedankt voor de reacties.