4 of 6 weken vab tevoren bij 50% ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Moshi, 31 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moshi

Moshi Actief lid

21 okt 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    Al enige tijd heb ik mijzelf ivm zwangerschapsklachten ziek gemeld bij mijn werkgever.

Was ongeveer anderhalf week 'fulltime' ziek gemeld en derna begonnen met werken voor 50% en 50% nog ziek.

Deze ziekmelding is gemeld aan het UWV omdat het zwangerschapsgerelateerd is.

Nu vind ik het wat onduidelijk mbt 4 weken van te voren stoppen of VERPLICHT 6 weken.

Morgen ben ik 28 weken zwanger en werk nu dus voor 50% en 50% ziek. Ik heb vanaf 8 juli vakantieverlof (De vakantiedagen die al ingeroosterd staan worden ook telkens voor 50% op ziek geregistreerd. ) en dan aansluitend daarop gaat mijn zwangerschapsverlof in op 28 juli.

Wat neer komt op 4 weken voor mn uitgerekende datum op zwangerschapsverlof.

Nu hoor ik dat ivm ziektemelding ik verplicht 6 weken van tevoren op zwangerschapsverlof moet. Klopt deze info?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen..

En nog iets. Ben opgeroepen door arbo arts van mn werkgever en door uwv ben ik alleen keer gebeld en die vroeg wat over mn ziektebeeld en even later kreeg ik brief met toekenning dat ik recht op heb etc.
    Mn werkgever krijgt dan tog van uwv betaald waarom schakelen zij dan arbo arts in?
    Vind het maar vreemd.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Moshi,

Vervelend voor je dat je (gedeeltelijk) niet kunt werken vanwege zwangerschap gerelateerde klachten.

Als je ziek bent in de periode van 6 tot 4 weken waarin je verlof begint (de flexibiliseringsperiode), dan gaat je zwangerschapsverlof in op de dag die je zelf al had bepaald.
    Je krijgt tijdens de ziektedagen in je flexibiliseringsperiode een Ziektewet-uitkering. Je ziektedagen worden dan van je bevallingsverlof afgehaald. Je verlof eindigt daarom eerder dan je misschien had gepland.

Verder wil je weten waarom je nog bent opgeroepen door de Arbo arts van je werkgever.
    UWV bepaalt of je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap en als dit zo is betaalt UWV de uitkering. De werkgever is verantwoordelijk voor de re-integratie en kan je daarom oproepen voor een bezoek aan de arts.

Actuele informatie over ziek zijn voor het zwangerschapsverlof vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina