Mijn contract loopt af kort voor ik met verlof ga. Uiteraard hoop ik op verlenging. Maar dit gesprek vindt plaats als mijn werkgever al weet dat ik zwanger ben. Hij weet dan ook dat hij me een deel van het volgende zal moeten missen. Wat moet hij in die periode voor mij betalen? Ik hoop hem te kunnen overtuigen mij te behouden en ik denk dat dat beter gaat als hij naast verlies van arbeidstijd niet ook nog veel geld aan me kwijt is.
Ik zal het nog iets nuanceren: ga ik volledig over op mijn zwangerschapsuitkering of blijft een deel van de kosten nog voor rekening van de werkgever?
Beste Thauma, De hoogte van de zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt berekend aan de hand van een loonaangifte periode van 4 weken of een maand voor de maand waarin je met verlof gaat. Het gaat hierbij om Sociaal Verzekeringsloon (SV-loon). Dit is loon waarover je belastingen en sociale premies betaald en dit vind je terug op je loonstrook. Wat betekent dit voor jou? Stel je verdiend x euro bruto aan SV loon in de maand voor de maand waarin je met verlof gaat. UWV zal dit bruto SV-loon delen door 21,75. Krijg je per 4 weken betaald, dan deelt UWV dit loon door 20. De uitkomst is je dagloon en je hebt recht op 100% van dit bedrag. UWV betaalt dit dagloon 5 dagen in de week uit. Ben je in dienst van een werkgever, dan maakt UWV de WAZO meestal over aan je werkgever. Je werkgever verrekent de WAZO met je loon. Zoals je ziet vergoedt UWV 100% van het dagloon aan je werkgever. Wat de werkgever je uitbetaald is afhankelijk van wat er in je contract staat en eventueel bijbehorende CAO. Je kan ook in overleg met je werkgever besluiten de WAZO rechtstreeks naar jou over te laten maken. Dit zal aangegeven moeten worden op het aanvraagformulier van de WAZO. Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap, Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare