ww uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door jes12, 25 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    hallo,
    mijn contract word niet verlengd omdat ik zwanger ben.
    vanaf augustus ben ik werkeloos.
    ik krijg dus vanaf dan een ww uitkering?
    ik las dat tijdens de bevallings periode de ww omgezet word in een zwangerschapsuitkering van 100%.
    waar word die op gebaseerd? op het loon wat ik nu verdien? ondanks dat ik dan al 3 maanden daar niet meer werk?

heeft het inkomen van mijn vriend invloed op mijn ww of zwangerschapsuitkering? ( wij wonen wel samen niet getrouwd)

hartelijk bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste jes12,

Je wilt weten waar het dagloon van je zwangerschapsuitkering op wordt gebaseerd wanneer je tijdens WW met zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) gaat.

Je WW-uitkering wordt gebaseerd op het gemiddelde dagloon dat je verdiende in het dienstverband waaruit je werkloos wordt. De WAZO neemt dit dagloon over en betaalt 100% van dit dagloon uit.
    Het komt er dus inderdaad op neer dat je tijdens WAZO ongeveer even veel ontvangt als dat je tijdens je dienstverband gemiddeld verdiende.

Voorbeeld:

Stel UWV bepaalt dat jouw dagloon tijdens WW 100 euro bruto per dag is. Tijdens de eerste 2 maanden ontvang jij hiervan 75% en de resterende duur van je WW-uitkering 70% bruto per dag. Houdt nog wel rekening met 8% gereserveerd vakantiegeld dat hier nog vanaf gaat.

De hoogte van de zwangerschapsuitkering is gelijk aan jouw dagloon en is 100% (inclusief vakantiegeld). Dus tijdens je verlof ontvang jij 100 euro bruto per dag.

Inkomen van je partner is alleen van toepassing als je toeslag ontvangt (of gaat aanvragen) op je WW-uitkering. Tijdens de WAZO kan er geen sprake zijn van toeslag. Je ontvangt dan immers al 100% van het dagloon.

Actuele informatie over de hoogte van de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina