Beste, Mijn vrouw is 15 weken zwanger en heeft zo'n 4 weken geleden bij haar werkgever aangegeven dat 5 dagen in de week werken teveel is door de enorme vermoeidheid die ze ervaart. Ze werkt als verkoopster in een kledingwinkel, staand werk dus. In dit gesprek gaf ze aan liever 4 dagen 100% te kunnen geven dan 5 dagen 60% en dat ze zich liever niet onverwachts ziek zou moeten melddn. De ene dag extra vrij in de week zou haar net dat beetje extra lucht geven waardoor ze de 4 dagen netjes kon blijven werken. Win-win situatie voor beide partijen zoals het leek. Echter geeft de werkgever nu aan dat ze de extra dag vrij in de week NIET uitbetaald gaat krijgen en van haar plus/min uren af worden gehaald. Kan de werkgever dit zomaar doen? Waar heeft mijn vrouw recht op? Hoe kan dit opgelost worden? Bestaat er zoiets als gedeeltelijk ziek melden voor 1 dag in de week tijdens zwangerschap bijvoorbeeld? Mvg Jeroen
Hallo Jeroen, Ik begrijp dat jouw partner minder wil/moet werken door vermoeidheid van de zwangerschap. Goed dat ze haar gezondheid serieus neemt. Een mogelijkheid zou zijn om ziek te melden bij de werkgever. De werkgever geeft de "ziekmelding ten gevolge van zwangerschap" door aan UWV en de werkgever krijgt dan de uitkering om het salaris van jouw vrouw te betalen. Er zal dan een volledige uitkering berekend worden maar de dagen/uren dat jouw vrouw wel werkt worden aan UWV doorgegeven en afgetrokken van de uitkering. Op deze manier kan de dag die ze verliest, worden opgevangen. Mocht deze ziekmelding problemen opleveren met de werkgever dan verwijs ik je naar het Juridisch loket. Kunnen jullie verder met deze informatie? Ik wens jullie een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Eline UWV Webcareteam
Hi Eline, Super bedankt voor je feedback. Hier kunnen we zeker wat mee en gaan we ook zo terugkoppelen naar haar werkgever. Dank voor je hulp! Mvg Jeroen