Ziek uit dienst?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Saz667, 16 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hallo,

Ik werk parttime in het onderwijs, via de Randstad. Mijn contract wordt zover ik weet niet verlengd (niks gehoord van wel/niet verlengd), dus loopt tot 14 juli (of 1 augustus, geen idee eigenlijk).

Nu heb ik zojuist mijn zwangerschapsverklaring via de post terug gekregen van de Randstad, met een post-it er op geplakt. De tekst hierop is het volgende:

We hebben je zwangerschapsverklaring gescand. Zou je je datum ziek uit dienst aan ons door willen geven? Wij melden je bij het UWV ziek uit dienst. Jij ontvangt van het UWV een aanvraagformulier die je moet invullen en retourneren naar het UWV, afdeling ZW. De zwangerschapsverklaring kun je hier bij in doen.

Mijn vragen zijn nu dus, ondanks het aflopen van mijn tijdelijke contract heb ik toch gewoon recht op zwangerschapsverlof? En waarom word ik 'ziek uit dienst' gemeld? Houdt dit in dat ik in de ziektewet kom? En wat betekent dit voor het bedrag wat ik betaald krijg, is dit 100% of niet? De CAO waar ik onder val is de CAO voortgezet onderwijs, dus volgens de CAO heb ik ook nog recht op de 7 weken zomervakantie aan mijn verlof geplakt, gezien deze 7 weken binnen mijn verlof vallen. Heb ik hier recht op als mijn contract afloopt, en hoe zit dit als ik dus (schijnbaar) ziek gemeld word?

Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven op mijn vragen. Ik neem maandag sowieso contact op met de Randstad om aan hun te vragen hoe en wat.

Groetjes,

Saz667

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Saz667,

Volgens de tikker op de site ben al je 32 weken zwanger. Je zwangerschapsverlof gaat in tussen 34 en 36 weken zwangerschap. Dat betekent dat je verlof al is begonnen als je contract afloopt.

Wat je werkgever met de ziek uit dienstmelding bedoelt, is mij niet duidelijk. Je zult van UWV immers geen ziektewet-uitkering maar een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) krijgen.

Normaal gesproken vraagt je werkgever die voor je aan. Dat had eigenlijk al moeten gebeuren. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met je werkgever om duidelijkheid te krijgen over de aanvraag. Wil je werkgever het verlof niet aanvragen? Doe het dan zelf zo snel mogelijk via UWV Telefoon (0900 – 9294).

Het bedrag dat je krijgt is 100% van je dagloon. Dat is wat je gemiddeld per werkdag verdiende in de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof; de periode van 4 weken of 1 maand waarover je werkgever loonaangifte heeft gedaan.

De arbeidsjuridische vragen over je CAO kan ik helaas niet beantwoorden. Ik raad je aan dit na te vragen bij de personeelsadministratie. Als je ook daar geen duidelijkheid krijgt, kan het Juridisch Loket je wellicht verder helpen.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je alvast een goed verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina