van ziektewet naar wazo

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Imane33, 5 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imane33

Imane33 Lid

4 mrt 2015
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik op de hoogte van de regel dat als je je ziek meldt bij uwv vanwege zwangerschapsklachten, de ww- duur 13 weken doorloopt. Maar lopen deze 13 weken ook door als je vanuit de ziektewet in de wazo komt?

Ongeveer 10 weken voor de bevalling kreeg ik een zw - uitkering, nadat ik me met zwangerschapsklachten ziek had gemeld. 6 weken voor de bevalling moest ik met verlof (als je ziek bent, mag je niet 4 weken voor de bevallingsdatum met verlof) en het gekke is dat uwv de zogenaamde 13 - weken- regel ook tijdens mijn wazo heeft toegepast. Een medewerker heeft me gezegd dat dit komt omdat ik in de ziektewet zat en dat die 13 weken nog niet waren bereikt bij aanvang van mijn wazo en dat deze daarom tijdens de wazo doorliepen.
    Op het internet en op de site van het UWV kan ik hier niets over terugvinden, behalve dat de eerste 13 weken alleen doorlopen als je van de ww in de zw belandt. Verder lees ik juist dat de ww einddatum juist met 16 weken doorschuift bij een wazo - uitkering. Kortom, ik weet het allemaal niet meer...

Wie weet hier meer van? Is er iemand die vanuit de zw in de wazo terecht kwam? Ik lees er graag meer over.

Alvast bedankt.
    Imane

2. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Lijkt me iets om te vragen aan de uwv deskundige of in het deel over zwangerschap en werk. (Zijn beide onderwerpen hier op het forum)

Ik ben er verder niet in thuis, sorry.

3. Imane33

Imane33 Lid

4 mrt 2015
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie!
    Bij het UWV zelf word ik in elk geval niet wijzer, maar ik zag reacties van een UWV-team hier op het forum. Wellicht dat ik met mijn vraag bij hen terecht kan.

4. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Succes! :)

5. mandy5389

mandy5389 Lid

4 dec 2014
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je ziek bent ten gevolgen van je zwangerschap ga je meteen de ziektewet in je ww loopt in dit geval niet Door maar stopt meteen.

Ben je ziek maar komt dit niet Door de zwangerschap dan telt eerst je ww nog 13 weken Door.

Ik heb precies hetzelfde 17 feb 2015 ziek ten gevolgen van zwangerschap. Mijn ww in per 16 feb gestopt.
    zit nu in de ziektewet.
    Deze stopt weer per 11 maart 2015 omdat dan mijn wazo ingaat.

Gewoon blijven bellen en eisen om een duidelijke uitleg en dingen op papier.

Zoals ik hierboven heb getypt zijn de regels zo hoort het te gaan en niet andees.

6. Imane33

Imane33 Lid

4 mrt 2015
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    tnx!

7. Imane33

Imane33 Lid

4 mrt 2015
    8
    0
    1
    NULL
    NULL

De ww - uitbetaling stopt, omdat je meteen vanuit de ziektewet wordt uitbetaald. Maar de ww loopt ook bij zwangerschapsgerelateerde klachten de eerste 13 weken gewoon door met als gevolg dat de ww- einddatum tijdens deze periode niet doorschuift.
    Wat UWV wel verkeerd heeft gedaan, is dat ze mijn ww ook tijdens de wazo- uitkering 13 weken lieten doorlopen. En dat mag dus niet...

Deel Deze Pagina