hallo, ik ben vandaag bij de verzekeringsarts geweest en heb daar te horen gekregen dat 20 april mijn zw uitkering stopt. ik heb een jaar de uitkering gekregen. nu heb ik in oktober al te horen dat er een re-integratie arts contact met me op zou nemen. dit is nog niet gebeurd en dat vond de verzekeringsarts wel raar en zou dit voor me nakijken. ook zou ik een oproep krijgen voor de arbeidsdeskundige. de verzekeringsarts kon me niet zeggen of ik misschien nog recht op ww. graag zou ik willen weten hoe dit nu allemaal in zijn werk gaat. krijg ik voor 20 april een oproep voor de rest van de gesprekken bij het uwv? en moet ik de ww zelf aanvragen? ik hoop dat u me antwoorden kan geven op mijn vragen. mvg Magda24
Beste Magda, De verzekeringsarts heeft beoordeeld dat de Ziektewet-uitkering stopt met ingang van 20 april, omdat je dan beter bent. Je wilt weten wat er nu verder gaat gebeuren. Meestal is er tijdens de Ziektewet-uitkering contact met een re-integratiebegeleider of arbeidsdeskundige. Wanneer je door de verzekeringsarts hersteld bent verklaard, stopt de Ziektewet-uitkering. Ik verwacht daarom niet dat er nu nog afspraken gemaakt zullen worden met de re-integratiebegeleider of arbeidsdeskundige. Vanaf 20 april kan je een WW-uitkering aanvragen. Dit kan vanaf ongeveer een maand van te voren. Naast het aanvragen van de WW-uitkering, moet je jezelf ook inschrijven als werkzoekende. Zowel de WW-aanvraag als de inschrijving als werkzoekende kun je regelen via www.werk.nl. Vanuit de WW-uitkering zal je naar werk begeleid worden door de adviseur werk. Er kan rekening mee worden gehouden wanneer je door je ziekte nog beperkingen hebt. Deze begeleiding gaat in eerste instantie via de werkmap op werk.nl. Wanneer je vragen hebt over het re-integreren, kun je daar terecht. Ik wens je veel succes met zoeken naar een leuke, passende baan. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
hallo Ellen, de zw stopt bij niet omdat ik beter ben. maar omdat ik met de klacht niet meer mijn huidig beroep kan doen, maar ik wel graag wil werken. dus had de verzekeringsarts me gezegd dat ik dan via re-integratie of arbeidsdeskundige me zou helpen met een passende baan te zoeken. kan dit dan niet volgens jou? mvg magda24
Beste Magda, Je vraagt of je nog hulp vanuit de Ziektewet-uitkering kunt krijgen bij het re-integreren. Je geeft in je eerste bericht aan dat je de Ziektewet-uitkering een jaar hebt ontvangen en dat het daarom stopt. Meestal is dit na een Eerstejaars Ziektewet-beoordeling en stopt dan de uitkering omdat je nog wel voldoende kunt verdienen door ander werk te gaan doen. Zoals Ellen al aangaf betekent dit dan ook dat de dienstverlening vanuit de Ziektewet meestal stopt. Je kunt dan een WW aanvragen en wordt verder begeleid door een adviseur werk. Uiteraard kunnen Ellen en ik niet in jouw dossier nazien hoe het zit met de toezeggingen die de verzekeringsarts jou heeft gedaan. Je hiervoor het beste even bellen met UWV telefoon (0900-9294) en vragen om contact met de arts. Het kan natuurlijk best dat er met jou andere afspraken gemaakt zijn. Actuele informatie over zaken na de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling vind je hier. Ik wens je (ook) veel succes bij het re-integreren. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare