Hallo UWV, Ik heb nog drie vraagjes, zou het fijn vinden als deze beantwoord kon worden. Ik heb dus begrepen dat als je ziek wordt ivm zwangerschap en je een werkgever hebt, je dus recht hebt op ziektewetuitkering. Deze dient je werkgever voor je aan te vragen. Hier heb ik een aantal vragen over: - Hoe gaat dit in z'n werk? Ik ben bijvoorbeeld in de tijd dat ik zwanger ben ongeveer een week ziek geweest (niet achtereenvolgens, maar verspreid over meerdere weken). Moet mijn werkgever deze loon doorbetalen aan mij zodat hij de ziektewetuitkering kan aanvragen bij het UWV en het UWV de loondoorbetaling als het ware aan hem vergoed? Of krijg ik het direct van het UWV? Indien het UWV het direct aan mij betaald, hoelang duurt dit dan voordat ik het krijg? Ik heb bijvoorbeeld over de maand januari dus ongeveer een week niet gewerkt en als mijn werkgever voor die dagen ziektewetuitkering aanvraagt, dan neem ik aan dat ik die uitkering voor die dagen niet met de loonbetaling van januari krijg, maar later bijvoorbeeld? - En geldt dit ook voor als je een tijdelijk contract hebt op 0-uren basis? Ik werk wel 27 uur per week, maar het is een 0-urencontract. Heb je dan ook recht op ziektewetuitkering als je ziekt bent door zwangerschap? - En geldt dit ook als je student ben? Ik studeer namelijk hiernaast (alhoewel ik niet meer naar colleges ga, vandaar dat ik 27u kan werken per week) en sta dus ingeschreven als student. Alvast bedankt!
Dag Juneau, We hebben vandaag al eerder berichten uitgewisseld. Mijn vraag is: zijn er nog vragen waar je een antwoord op wilt hebben? Met vriendelijke groet, Peter UWV Webcare Team
Hoi Peter, Ja, ik zou graag nog een antwoord willen op deze vragen: - Hoe gaat dit in z'n werk? Ik ben bijvoorbeeld in de tijd dat ik zwanger ben ongeveer een week ziek geweest (niet achtereenvolgens, maar verspreid over meerdere weken). Moet mijn werkgever deze loon doorbetalen aan mij zodat hij de ziektewetuitkering kan aanvragen bij het UWV en het UWV de loondoorbetaling als het ware aan hem vergoed? Of krijg ik het direct van het UWV? Indien het UWV het direct aan mij betaald, hoelang duurt dit dan voordat ik het krijg? Ik heb bijvoorbeeld over de maand januari dus ongeveer een week niet gewerkt en als mijn werkgever voor die dagen ziektewetuitkering aanvraagt, dan neem ik aan dat ik die uitkering voor die dagen niet met de loonbetaling van januari krijg, maar later bijvoorbeeld? - Mijn werkgever heeft trouwens geen loonbetalingsverplichting volgens mij, want ik heb een 0-uren contract dus het is in principe op oproepbasis. Moet hij het dan alsnog aanvragen of ik? Alvast bedankt!
Dag Juneau, Je vraagt of de werkgever jou moet betalen bij ziekte. Of de werkgever je moet doorbetalen hangt af van wat er in je contract staat. Mocht je daar vragen over hebben dan kun je contact opnemen met de vakbond, je rechtsbijstand of het Juridisch Loket (0900 - 8020). Hoe dan ook: als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap of bevalling kan UWV uitbetalen. Bij de aanvraag kan worden aangegeven op welk rekeningnummer je het gestort wilt hebben, op dat van jou of van je werkgever. We betalen de werkgever eens in de 4 weken. Als we het aan jou betalen maken we het bedrag wekelijks aan jou over. De eerste betaling van de Ziektewetuitkering als UWV aan jou betaalt is uiterlijk 6 weken na de ziekmelding. Actuele informatie over betaling van de Ziektewet vind jehierhier. Met vriendelijke groet, Peter, UWV Webcare Team