Hallo, Ik Heb een vraag. Ik ontvang een wia uitkering en heb net ondekt dat ik zwanger ben. Mijn man woont in duitsland en ik Ben daar nu op bezoek. Wij zijn Hier naar de gyneacoloog geweest en willen dit blijven doen zodat mijn man de zwangerschap ook kan meemaken. Kan ik in duitsland verblijven (niet wonen) tot na de bevalling? En hoe kan ik dit allemaal het beste doorgeven aangezien ik ook moet doorgeven dat ik zwanger ben en in duitsland naar de gyneacoloog ga. Alvast heel erg bedankt.
Beste Joey1987, Ten eerste wil ik je feliciteren met je zwangerschap! Tijdens je zwangerschap zou je graag in Duitsland willen verblijven. Je wilt graag weten of dit een mogelijkheid is en hoe je dit moet doorgeven. Het is mogelijk te verblijven in het buitenland als je aan de volgende voorwaarden voldoet: - Werk je naast je WIA-uitkering? Overleg dan je verblijf in Duitsland met je werkgever. - Volg je een re-integratietraject? Bespreek dit dan met je re-integratiebedrijf of je arbeidsdeskundige. Het verblijf in het buitenland mag je re-integratie niet in de weg staan. - Heb je van de arbeidsdeskundige sollicitatieplicht gekregen? Overleg je plannen dan met de arbeidsdeskundige. Geef je verblijf in Duitsland minimaal twee weken van tevoren door. Dit kan via het formulier Wijzigingen doorgeven. Deze vind je op MijnUWV. Ontvang je een WGA-loongerelateerde uitkering? Dan kan je een zwangerschapsuitkering (WAZO) aanvragen voor de periode rondom je bevalling. Tijdens de WAZO mag je ook in het buitenland verblijven, geef dit wel even schriftelijk door. Kijk hier voor meer info. Actuele informatie over verblijf in het buitenland vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare