Ik heb ook een licht kindje en twijfel een beetje. Wat is (tegen die tijd) beter; volle melk of peuter opvolgmelk? En dan met name voor de vitamines en de vetten?
Bij ons zeiden ze vorige maand (dus met 8 maanden) dat ze al halfvolle yoghurt mag hebben, maar melk pas bij een jaar. Beetje raar, maar goed
Yoghurt heeft ze hier ook al langere tijd dat komt doordat daar een bepaald soort bacterie in zit die in gewone melk niet zit waardoor ze dat eerder mogen hebben ofzoiets was het! nou onze meid had gister avond dus een gewoon flesje melk gehad en minder dan normaal maar ze sliep wel langer :O Tot 8.45 en toen werd ik wakker en zei tegen mijn vriend: Ga eens kijken of alles goed is.... Maar alles was goed
Onze kinderarts adviseerde juist om zo lang mogelijk door te gaan met opvolgmelk. Zij is heel erg te spreken over de kwaliteit van de poedermelk, omdat hier alles in zit wat de kleintjes nodig hebben. Je hebt dan ook dat "gezeik" met vitamine D geven niet. Mijn mannen zijn nu bijna 13 maanden (7 weken te vroeg geboren) en ik geef het inderdaad nog steeds ('s ochtends 160 ml pap, 's middags 100 ml bij de boterhammen en 's avonds om 7 uur nog 70 ml). Zolang ze nog onderaan de groeicurve blijven zitten, blijf ik het waarschijnlijk nog geven.
Onze kleine krijgt al vanaf een maand of 7 volle yoghurt als toetje. Volle yoghurt schijnt beter te zijn dan halfvolle en magere i.v.m. vetten e.d.. Gisteren op het CB hebben wij ook te horen gekregen dat we pak flesvoeding op kunnen maken en dan over mogen op halfvolle melk. We hadden al wel een pak friso 3 gekocht, maar vanavond bij het eten heeft ie al een slokje uit mijn glas met gewone melk gehad en hij vond het nog lekker ook! Denk dat ik dus toch maar overga op gewone melk. Hoe doen jullie dat alleen met de hoeveelheid melk op een dag? Bij ons zeiden ze dat we 300 ml melk en melkproducten op een dag mogen geven. Nu krijgt hij dus 's ochtends pap met 200 ml melk, 's middags 120 ml melk bij de boterham, 's avonds dan nog als toetje 100 ml yogurt en voor het slapen gaan nog een avondpapje van 200 ml, dan gaan we dus ver over die 300 ml heen...
@ Poemi: Hier krijgt ze een ochtendfles KV van totaal 200 cc. Bij haar boterham geef ik haar een rietjesbeker met melk. Hiervan drinkt ze verschillende slokjes. Bij haar middagboterham geef ik haar wederom een rietjesbeker met melk. Hier drinkt ze dan ook verschillende slokjes. Op 1 van haar boterhammen krijgt ze kaas. Als toetje krijgt ze yuoghurt. Ik heb geen idee hoeveel gewone melk ze op een dag drinkt, of hoeveel yoghurt het is. We eten samen een bakje leeg. Zelf verwacht ik dat het rond de 100 cc zit.
Ik zou s morgens een boterham geven met een bekertje melk, 's middags kun je ook wat anders geven bij de boterham. Is de avondfles nog erg nodig? Hier wil ze als ze goed eet, juist nog maar een klein beetje drinken 's avonds. Terwijl ze 's middags een uurtje na de boterham toch nog graag melk wil. Ik zou even naar je kindje kijken wat je weg kunt laten en bekertje melk ipv pap scheelt al de helft.
Voor kleine kindjes is opvolgmelk ook wel beter dan koemelk, vanwege de extra voedingsstoffen. Maar kindjes die wat flinker zijn qua gewicht en lengte en die ook nog goed eten, hebben die extra voedingsstoffen niet nodig. Maar als je minder dan 500 cc opvolgmelk geeft, zou je wel vitamine D bij moeten geven, althans dat is het advies van het CB... Vanmorgen zijn wij bij het CB geweest. Wij kunnen nu ook overstappen naar halfvolle melk. (ik heb niet gevraagd of volle niet beter is, omdat er meer vetten in zitten - mijn meisje is iets groter en zwaarder dan gemiddeld en bovendien drink ik zelf ook alleen maar halfvol, dus wel zo makkelijk om niet verschillende pakken te hoeven hebben). Dit is dus het laatste pak opvolgmelk; tegen het einde daarvan gaan we overstappen. 300 cc per dag is idd het maximum voor koemelk. mijn dochter krijgt nu 2 flesjes melk per dag; eentje 's middags (200) die niet altijd op gaat, eentje 's avonds (220 met pap) die wel bijna altijd op gaat. Qua hoeveelheid zitten we er dus niet meer zo ver boven; het is alleen nog een kwestie van de flesjes kleiner maken. Yoghurt krijgt ze maar af en toe, dus qua hoeveelheid is dat niet veel. Ontbijten doet ze met brood; en als ik wel een bordje pap geef, krijgt ze tussen de middag minder melk.
Vanaf 1 jaar gaven wij: 100 ml volle melk bij het ontbijt 100 ml volle melk bij de lunch 100 ml volle yoghurt of kwark na het avondeten geen avondfles meer en kaas mocht er extra bijkomen 300 ml zuivel is de richtlijn. Een beetje meer is niet erg hoor. Je moet vooral voorkomen dat je kindje zoveel zuivel binnenkrijgt dat hij / zij verder niet goed gevarieerd eet. In magere melk / yoghurt zit helemaal niets en heeft dus helemaal geen toegevoegde waarde voor kindjes. Halfvol kan wel maar is dus precies wat het is: De helft (ook van alles wat goed is). Volle melk / yoghurt etc is prima voor kinderen. Mijn zoontje krijgt volle yoghurt en halfvolle melk omdat papa halfvolle melk. Als dochterlief over een paar maanden overgaat op koemelk komt er weer volle melk en dan zal zoonlief ook weer volle melk krijgen. Volle melk heeft trouwens ook meer smaak en volle yoghurt is zachter van smaak dan halfvol of magere. Yoghurt mag al vanaf 6 maanden (maar hoeft natuurlijk niet) en koemelk dus vanaf 11 maanden (is het gangbare advies).
Hier krijgt ze nu: IN de ochtend pap met 150 cc peuter groei melk in de middag 120 cc halfvolle melk of peuter groei melk (maar we willen eigenlijk dat ze halfvolle melk gaat drinken ) En dan s'avonds een toetje! Haar flesje van de avond is er nu volledig af.... Gister voor het eerst gedaan en ze sliep gewoon goed
wij hebben vanaf 1 jaar peutergroeimelk gegeven. wel minder dan op het pak staat. wij vinden 11 maanden voor gewone melk veel te vroeg. we zijn met ruim een jaar begonnen met kwark yohurt biogarde en dat soort dingen. met anderhalf karnemelk en de melk viel toen nog niet zo goed. onlangs weer mee begonnen en nu gaat het veel beter. hij krijgt nu ongeveer 70 cc gewone melk en hij krijgt nog 1 keer per dag een aangelengde fles met peutergroeimelk en een toetjes met avond eten en 1 keer per dag kaas.. als hij 2 wordt over 2 maanden stoppen we daar ongeveer mee.
Heb je dat dan wel afgebouwd, of ben je er in 1 keer mee gestopt? Ons ventje drinkt hem nu altijd nog helemaal leeg (200 ml), dus ik twijfel dan of hij het misschien nog nodig heeft. Qua gewicht/lengte zit hij wel goed hoor (11 mnd, 80,5 cm en 10,4 kg). Z'n avondeten gaat er ook altijd wel goed in, tenzij hij niet lekker is, dan eet ie bijna niets.
Ik heb maandag avond nog een fles gewone melk gegeven 150 cc en gister heb ik hem gewoon in 1x weggelaten... Maar ons meisje is wel erg makkelijk! Als je haar iets aanbiedt eet / drinkt ze het op maar als je haar niks geeft vind ze het ook prima... Dus ik dacht nou dat kunnen we vanavond ook wel proberen en ja het ging dus goed! Als ze het dus volledig opdrinken (dat deed Esmay ook van te voren ) wil het dus niet per definitie zeggen dat ze het ook echt nodig hebben....
We hebben vanavond noodgedwongen moeten proberen het zonder avondpapje te doen, we hadden ze niet meer in huis namelijk .. Nu nog maar wel een flesje van 100 ml gewone melk gegeven en hopen dat hij dan net zo makkelijk is als Esmay! Hij is in ieder geval wel gewoon gaan slapen, nu maar hopen dat ie ook door slaapt vannacht.
Gisteren zijn wij ook bij het CB geweest en aangezien ons kleine mannetje goed aan het gewicht zit (11kg en 78cm) mochten wij ook proberen de fles van 19.00 uur er af te halen. Dit gisteren direct gedaan en hij ging zonder problemen slapen en heeft gewoon tot 7.00 uur doorgeslapen. Hopen dat dit zo blijft dan was het voor ons in ieder geval makkelijk 'afbouwen'. Wij mochten ook al overstappen op halfvolle melk, maar daar ben ik zelf toch niet zo zeker van. Ik denk dat ik nog een maand of wat opvolgmelk geef en dan i.p.v. nummer 3 over te stappen op halfvolle melk.