zoontje 12 weken komt elke 3,5/4 uur 's nachts

Discussion in 'Flesvoeding' started by joos1, Apr 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. joos1

joos1 Bekend lid

Dec 29, 2006
    509
    0
    16
    Misschien ben ik verwend met mijn oudste die rond 10 weken oud van 23:00 tot 6:00 sliep, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu moet doen:

Mijn zoontje van 12 weken is altijd al een hongerlapje geweest.
    Hij krijgt nu overdag 180 cc nutrilon forte, in totaal dus 900 cc op een dag, en daarmee zou hij de nachten prima door moeten komen.

Nu heb ik het idee dat het voor hem gewoon automatische piloot werk is om 's nachts exact om 3:00 wakker te worden voor zijn fles (krijgt om 23:00 de laatste).

Hij zit nu redelijk op het maximum van wat hij zou mogen hebben dus ik ben nu de nachtvoedingen aan het afbouwen (zit nu op 90 cc, wil dan naar 60 en dan hopelijk niet meer).

Een speen geven trapt hij niet in helaas...

Heeft iemand dit misschien ook meegemaakt en tips waarmee hij het iets langer volhoudt dan maar 3,5 á 4 uur?

Alvast bedankt!

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Geen tips. Ik vind het niet abnormaal. Mijn zoon is zeven maand en heeft ook nog steeds een nachtvoeding.

3. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Gewoon lekker de fles geven, hij is pas 12 weken.

4. joos1

joos1 Bekend lid

Dec 29, 2006
    509
    0
    16
    "gewoon" de fles geven is niet een enorm goede optie omdat hij dan over zijn max. qua voeding zit.
    Vergeet niet dat hij nog maar 12 weken is en het tot 4 maanden met deze hoeveelheid voeding moet gaan doen voordat er extra'tjes zoals fruithapjes bij komen.

Daarnaast ben ik van mening dat hij het 's nachts best iets langer vol kan houden dan 3,5 á 4 uur, maar dat verschilt natuurlijk per ouder :).

Begrijp me niet verkeerd, hij hoeft van mij niet van 23:00 tot 7:00 door te slapen, maar van 23:00 tot 5:00 vind ik niet onacceptabel op deze leeftijd.

5. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ja jij kan wel vinden dat hij het snachts langer vol kan houden, je kindje blijkbaar niet...

Wat een onzin zeg :(

En hij krijgt900 CC... dan kan je wel gewoon een fles geven want je heb nog 100 over.... dan maak je een fles van 120/150+3 en is er niks aan de hand

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Als je 5 x 180/6 geeft geef je geen 900 cc voeding, maar 1000cc voeding. Je rekent altijd de aangemaakte voeding en niet het water.
    Dat als eerste.

Dan;
    Hoe lang doet hij over een voeding?
    Kan je niet foppen door 170/5 te geven?
    Maar dat is voor overdag.

Voor de nachten, je kan zoveel willen, maar wat als hij het nodig heeft? Jij vindt dat hij zonder kan, maar hoe weet je dat?
    Gaat hij jou wakker maken omdat hij het leuk vind?
    Babys hebben nu eenmaal nachtvoedingen nodig.

Soms kan het trouwens wel schelen als je volledig op verzoek voed. Mijn kinderen lieten allebei eerst de late avondfles eraf en dan pas de nachtfles. Ze sliepen dus wel door, maar dan vanaf 19 uur tot 2 a 3 uur snachts. Dan ging ik gewoon vroeg naar bed.

7. mamaki

mamaki Lid

Jul 4, 2016
    91
    23
    8
    Ik denk ook dat het niet gek is dat hij snachts nog komt voor een voeding met deze leeftijd.
    Ons zoontje is 8 maanden en komt ook vaak nog voor een nachtvoeding.

8. joos1

joos1 Bekend lid

Dec 29, 2006
    509
    0
    16
    Klopt inderdaad Averlhach! Hij zit dus in dat opzicht aan zijn max.

Hij doet gemiddeld 15/20minuten over zijn voeding met een speen voor kinderen van 4 weken (zodat hij er wat langer over doet).

Als ik bijvoorbeeld een schepje minder door zijn voeding doe dan is hij na 3 uur alweer hongerig overdag.

De kinderarts (niet het CB) raadde mij aan om het zo lang mogelijk te rekken in de nachten door de redenen die ik hierboven al genoemd heb en om hem zodoende ook een goed dag/nacht ritme te geven.

9. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Niet elke keer huilen of wakker worden is een schreeuw om voeding!!! Ieder doet wat hem/haar goeddunkt hoor, maar het is niet altijd voeding waarvoor ze wakker worden. Hoe weet je dat het geen honger is? Hoe weet je dat wel dan? Want de tekenen van honger horen (weet ik uit ervaring) niet alleen bij honger. Ik heb 2 huilbabies gehad, als ik daar elke keer dat ze wakker werden een fles in had gedrukt had ik nu obese kinderen met nierschade. Natuurlijk moeten ze genoeg krijgen, maar nadenken over de hoeveelheid en niet hersenloos maar meer geven 'omdat ze erom vragen' vind ik zeker geen onzin. Die max hoeveelheid is er niet voor niks. Anders dan bv kan je fv gewoon niet onbeperkt geven.

Heb het bij mijn kindjes ook wel enigzins afgedwongen en die zijn er echt niet minder van geworden. Ze zien er prima uit en zijn ook niet totaal verknipt omdat ik het gedaan heb zoals ik het gedaan heb. Zijn de vrolijkste meisjes die ik me maar kan wensen.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik ben zelf wel voorstander van je houden aan die 1 liter grens, zeker als er nog andere opties over zijn.
    Welke speen/fles gebruik je? Want op zich zou minimaal 20 minuten dus juist prettiger zijn voor hem.

Ik ben zelf niet zo zeer voor het rekken van voedingen. En een goed dag/nacht ritme kun je krijgen door overdag maximaal 4 uur aan te houden tussen de voedingen en snachts zelf te laten komen.

Als hij het goed doet op 5x 180/6 en 1x 90/3 zou ik dat zo even laten. (Naast verlengen van de drinktijd). In BE geven ze aan die 1 liter grens niet te kennen, dus hoe erg is dan die 3 schepjes extra? Ik denk dat je vooral moet zorgen dat je niet bijvoorbeeld 40 schepjes per dag geeft...

11. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    #11 jessy77, Apr 13, 2017
    Last edited: Apr 13, 2017
    Nou ja goed, weet je, je kan wel zoveel willen maar uiteindelijk zijn het geen robots. Wat jij acceptabel vind of niet, daar heeft hij op deze leeftijd nog helemaal geen boodschap aan. Je kan het afdwingen maar dat moet je maar net willen.

Wat ik heb gedaan is mijn zoon de helft van een fles geven en de andere helft een half uur later. Deze kan je nl prima even in de koelkast bewaren. Dit feed ik om en om; dus de ene fles volledig en de andere in 2 keer. Daardoor werd de tijd ook naar voren geschoven waaardoor hij uiteindelijk vanzelf in een bepaalde ritme viel. Dit heb ik ongeveer 1,5 week aangehouden. Nou moet ik er wel bij zeggen dat hij daar niet overstuur van raakte dat ik die ene helft van hem 'afpakte'. Was dat wel gebeurd dan had ik het natuurlijk niet zo aangepakt.

En Elmyra, ze geeft duidelijk aan dat hij om die fles vraagt. Ik ga er vanuit dat zij haar zoontje het beste kent en echt wel weet waar zijn behoeftes liggen. Net zoals dat jij wist dat jouw kinderen om andere redenen huilden.

12. joos1

joos1 Bekend lid

Dec 29, 2006
    509
    0
    16
    @Elmyra, Dat heb ik bij mijn eerste ook gedaan en dat werkte inderdaad prima! En hij doet het nog steeds, heeft geen hechtingsproblemen en vindt zijn ouders nog steeds best wel leuk :).

@Averlhach: die 4 schepjes extra zullen hem inderdaad niet nekken, maar hij moet het wel nog een week of 6 met deze hoeveelheid doen. Er is geen ruimte voor meer.
    Ja evt 200 cc overdag nog, maar dan heb je het wel gehad.

Het probleem met hem 's nachts laten komen is dat hij dus een interne wekker heeft honger of niet die om 3:00 afgaat (zo omschreef de KA het) en die moet je dus even resetten op een ander tijdstip....maar hoe ;)

13. joos1

joos1 Bekend lid

Dec 29, 2006
    509
    0
    16
    Hij wordt wakker omdat hij dat de afgelopen weken ook gedaan heeft.
    Het is imo meer een gewoonte: 3:00 wakker worden, fles krijgen, dan dat het wakker worden is omdat hij kermt van de honger ;)

14. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Heb nog iets aan mijn post toegevoegd. Weet niet of dat eventueel een optie voor je kan zijn, maar zo deed ik het iig.

15. joos1

joos1 Bekend lid

Dec 29, 2006
    509
    0
    16
    Dat heb ik ook al enigzins geprobeert, maar haalde helaas niks uit qua tijdstippen of tijd tussen de flessen.

Hij is gewoon gek op nutrilon geloof ik :p

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Nog 5 weken ;) Tot hij 17 weken oud is. Helaas geeft bijvoeding ook niet direct voldoening...

Ik ben nog even gaan zoeken, maar lees idd op engelse sites ook de 1 liter grens.

Maar geef je nu 180/6 volledig of maak je 180/6 en giet je 20 af?

17. joos1

joos1 Bekend lid

Dec 29, 2006
    509
    0
    16
    5 weken, 6 weken...het duurt iig nog even :);)

Nee, hij krijgt 180 volledig.

De kinderarts zei dat het geen drama was als hij wat over die 1 litergrens heen zou gaan, maar dat hij momenteel weinig speling meer heeft qua extra voeding.

Ze raadde me aan om, mocht hij overdag ook nog echte honger krijgen, 210 te geven (233 ongeveer per fles dus), maar dan mag hij 's nachts echt niks meer hebben.

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vind 180/6 grote flessen voor 12 weken oud. Misschien werkt het om kleinere flessen te geven, maar meer verspreid over de dag (en nacht)? Dan heeft hij meer drinkmomenten, maar krijgt dan minder per keer binnen. Misschien kan zijn systeem dat beter handelen waardoor hij verzadigder is.

Daarbij geldt die 1 literregel hier in België niet. Een paar dagen erover gaan omdat je kind gewoon honger heeft lijkt mij dus geen ramp.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Off-topic (anders moet ik hier een apart topic voor maken)
    Hebben ze bij jullie er ook onderbouwing voor? Want ook op engels-talige sites lees ik de 1 liter grens....

20. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Geen onderbouwing. Er wordt ook niet expliciet gezegd dat je meer dan een liter moet geven. Maar niemand spreekt hier ooit over een maximum. Je hebt geen onderbouwing nodig als een regel niet ter sprake komt.

Het gekke is: als je baby iets ouder is, wordt dan weer expliciet gezegd dat je voor groeimelk moet gaan ipv gewone koemelk, omdat hier minder eiwitten in zitten en dat dus beter is voor de nieren. En dat wordt in Nederland dan weer níet gezegd.

Share This Page