Mijn man gaat wel eens voor zijn werk naar het buitenland en ik zou het leuk vinden om dan een stedentrip of iets dergelijks te doen met mijn zoontje. Ik heb gelezen dat ik dan een paspoort voor mijn zoontje moet regelen. Dat is natuurlijk prima. Maar de informatie die ik verder vind lijkt allemaal gericht op gescheiden ouders en het aantonen van gezag en dergelijke. Geldt dat ook voor niet-gescheiden ouders die gewoon tijdens een saai weekend ergens heen willen zonder partner? Iemand ervaring met reizen met kind, maar zonder partner? We gaan ook gewoon regelmatig gezellig met z'n allen weg trouwens Ik heb nog een aanvullende vraag: in mijn paspoort staat mijn meisjesnaam, levert dat nog problemen op bij de douane? Ik weet niet of je getrouwde naam op je paspoort komt te staan als je tijdens je huwelijk een nieuw paspoort aanvraagt? Mijn paspoort is nog van daarvoor namelijk.
Ik kan alleen iets zeggen op je laatste vraag ja je getrouwde naam komt samen met je meisjesnaam in je paspoort als je een nieuwe aanvraagt na je trouwen. Maar je kunt gewoon een ticket boeken op je meisjes naam
Als je samen met je zoon gaat vliegen, moet je een formulier hebben dat de vader toestemming geeft. dit doen ze om kinderontvoering tegen te gaan. Je hebt er een speciale formulier voor.
Ook de gewone gelukkig getrouwde ouders moeten bij mijn weten een verklaring aan de reizende ouder meegeven.
Dat formulier heb ik intussen gevonden! Over je meisjesnaam op je paspoort: wordt niet moeilijk gedaan dat je niet dezelfde naam hebt als je kind?
Vorig jaar ben ik samen met mijn kind naar spanje gevlogen, zonder man. je vliegt als vrouw zijnde altijd op je meisjes naam, dus ook als je getrouwd bent! Je kunt ervoor kiezen om er je partners naam bij te zetten, deze optie heeft je man overigens ook. Maar dat naam verschil lijkt me dus iets waar ze bij de douane wel vanaf weten! Bij schengen landen is er in principe geen paspoort controle, en kun je je kindje vaak zonder problemen meenemen. Dat formulier en een kopie van je mans paspoort zijn handig om mee te nemen voor de zekerheid.
Ik heb al een aantal keer gevlogen met kinderen en zonder mijn man, maar nog nooit zo'n verklaring meegenomen. Er is ook nooit naar gevraagd. Dit was allemaal wel binnen de EU (Spanje/Portugal).