Afbouwen bv; én naar minder voedingen..?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ikkie97, 24 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Mijn dochter is nu bijna 8 weken en ik geef nog steeds volledig borstvoeding, zo'n 8 voedingen per etmaal, waarvan 1 's nachts. Overdag om de 2-3 uur.
    Omdat ik in september weer ga werken en ik dan over wil gaan op flesvoeding, wil ik binnenkort beginnen met afbouwen zodat ik dat rustig aan kan doen.
    Nou weet ik dat je voeding voor voeding moet gaan vervangen, maar ik zit nu dus op 8 voedingen, terwijl ik straks met flesvoeding waarschijnlijk op 6 voedingen zal zitten en uiteindelijk wanneer ze bijna 4 maand is, op 5 voedingen.
    Moet ik eerst alle borstvoeidngen hebben vervangen voor flesvoedingen en ga ik dan over op minder voedingen per dag of kan het afbouwen in aantal voedingen ook tegelijk met het afbouwen van borstvoeding?
    En wie helpt mij aan een handig schema?
    Ik voed nu (ongeveer!) zo:
    8.00 uur / 11.00 uur / 13.00 uur / 16.00 uur / 18.00 uur / 20.00 uur / 22.00 uur en 05.00 uur.
    Dit is wel heel globaal, het verschuift zomaar weer een uurtje, maar met name in de avond komt ze dus wat vaker.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je geeft pas 8 weken borstvoeding, dus je kind is vrij jong, dan is 8 voedingen heel normaal.
    Als je wilt afbouwen, pak dan de voeding waarvan je de indruk hebt dat je toch al minder melk hebt dan op andere momenten. Vaak is dat de voeding in de late middag. Vervang die voeding door een fles, die je op verzoek aanbiedt, dus niet fles leegpersen in kind, maar kind aan laten geven wanneer het genoeg is. Begin met een fles van 120/4.
    Blijf daaromheen vooral gewoon op verzoek voeden. Doordat je kunstvoeding gaat introduceren zal je kind het ritme zelf waarschijnlijk al om willen gooien. Trek voor elke voeding die je afbouwt minimaal een dag of 10 uit, zodat jouw borsten en je kind er rustig aan aan kunnen wennen.
    Als je gaat werken hoef je natuurlijk alleen de voedingen die onder werktijd vallen afgebouwd te hebben (tenzij je 7 dagen per week, 24 uur per dag werkt). Vaak is het makkelijker om de vroege ochtend-, avond- en nachtvoedingen gewoon zelf te blijven geven.

Als je je kind zelf voedt heb je wettelijk gezien het recht om 25% van je werktijd doorbetaald te besteden aan het zorgen dat je kind jouw melk krijgt. Veel moeders lossen het op door te kolven, maar je kunt ook onder werktijd je kind zelf voeden en je kunt de tijd ook inzetten door later te beginnen en eerder naar huis te gaan. Dat mag je doen (als je kind bij je drinkt) tot je kind 9 maanden is. Ik vond die pauzes die ik daardoor kreeg welkome rustmomenten in een hectische baan. Het gaf mij veel meer rust.

Deel Deze Pagina