Tot ongeveer op dag 12 ging alles tamelijk normaal. Soms wilde ons baby wel twee voedingen kort na elkaar, maar meestal zat er zo'n 3 uur tussen. Vanaf dag 13 tot nu (dag 17) drinkt hij in periodes echt heel vaak. Met vaak bedoel ik echt elke drie kwartier en soms zelfs elk half uur. Het gaat vaak zo (ongeveer); --- Vanaf 's avonds zo rond 18 uur wil hij tot en met 21 uur echt heel vaak drinken. Ik start deze periode met een keurige voeding, maar hij wil niet slapen of wordt na 5 min tot een kwartiertje weer wakker. Soms van krampjes, maar regelmatig ook omdat hij honger lijkt te hebben. Die eerste voeding kwam er dan gewoon wel veel melk. Maar goed, steeds maar voeden en voeden... --- Van 21h tot 22h, dan 0.00h dan 3h dan 4.30h dan 5.30h gevolgd door vaak nog een 6.30 uur. Daarna slaapt hij tot 9 of 9.30. --- Daarna wil hij vanaf 9.30 weer een tijdje elk half uur drinken. Tot vaak zo'n 11.30. Daarna komen er weer periodes van zo'n 2,5 uur of 3 uur tussenposen. Ik dacht eerst in een verlate regeldag(en) te zitten, maar dit duurt wel wat lang hè? En clusteren? Zo vaak? Even nog wat aanvullende info. Het is een jongentje met een geboortegewicht van 8 pond en nu is hij alweer een tijdje (ver) daarboven. Buiten het vele voeden om is hij sterk, energiek maar toch ook tamelijk rustig verder. O en hij poept en plast bijna elke luier. Wat vinden jullie hiervan? Wie heeft er wat zinnigs over te zeggen? Herkenbaar?
Heel normaal.. Dat clusteren in de avond doen veel kindjes, ze willen graag bij mama zijn en het is ook nog eens erg goed voor je productie. Dus probeer er zoveel mogelijk aan toe te geven. Helaas is het geen garantie dat het snel overgaat, sommige kindjes doen het maanden.. Als je kindje wat ouder is, zou je kunnen kijken of het in een draagdoek of met een speen (als het vooral zuigbehoefte is) ook tevreden is, maar voor nu zou ik er lekker in mee gaan. Installeer je op de bank met voldoende vocht, en gezonde snack, en tijdschriften/tv/tablet en voeden maar. Let wel op dat je kindje goed aangelegd blijft liggen, het mag natuurlijk geen pijn gaan doen aan je tepels.
Het is wat veel, maar zeker niet abnormaal. Met de oudste zat ik daar ook wel aan. Het wordt wel minder hoor! Maar houd er rekening mee dat kinderen die bv krijgen, altijd meer melkmomenten zullen houden dan kindjes die kv krijgen.