mag school eerder vakantie weigeren 4 jarige? of niet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lovewinnie, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Hoi even een vraagje. Wilde vandaag verlof aanvragen zodat me dochter 1 week eerder kan stoppen met school voor de zomervakantie maar nu bleek de directeur er donderdag pas weer te zijn. Ze is dan pas 4 en wordt pas in september 5. Ik weet dat ze niet leerplichtig is en ze op school liever hebben dat je verlof neemt voor de vakantie dan de eerste 2 weken na de vakantie dus daaraan voldoen we.

We moeten onze vakantie voor donderdag bevestigen dus kan oordeel van school niet afwachten. We hadden het laatste plekje in dit hotel voor die week en zowel ik als mijn partner hebben dan vakantie. in de zomervakantie kunnen partner en ik niet samen vakantie krijgen dus die optie vervalt. Dit is een super locatie en sta op het punt te bevestigen.

wat zouden jullie doen? we hebben een flex pakket maar goed we zouden zowiezo niet later kunnen gaan met het gezin. We hebben nooit eerder vrij gevragen voor vakantie of iets dergelijks op school.

mogen ze het dus weigeren of omdat ze niet leerplichtig is en nooit eerder verlof heeft gehad kunnen we er van uit gaan dat het wel goed zit??

2. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Volgens mij kun je gewoon boeken hoor.

Wij hadden vorig jaar ook geboekt en gewoon op school gezegd dat ie die week niet naar school zou komen. Niet eens gevraagd eigenlijk, hahaha!

3. woezelenpip1980

woezelenpip1980 Actief lid

10 okt 2011
    354
    0
    0
    Je kan gewoon boeken hoor
    hier bij waren ook heel wat kindjes die nog 4 waren gewoon eerder op vakantie .. als ze 5 jaar zijn dan wordt het moeilijker

4. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

wij zijn gewoon gegaan tot onze oudste echt 5 jaar was, en nooit problemen gehad. Gewoon lekker boeken dus!

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    we gaan zo de stad in en het even bevestigen. we doen het gewoon :). heb er zin in :):)

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Gewoon bevestigen, hoor! Ik heb toevallig vanmorgen tegen de juf gezegd dat Jelle de week na de carnaval ook niet op school komt omdat we dan op vakantie zijn. De juf zei uit zichzelf al dat ze daar niks van mogen zeggen omdat hij pas 4 is. Volgend jaar moeten we het wel officieel aanvragen, maar ik ga er vanuit dat het geen probleem is omdat het midden in het schooljaar is. Tijd genoeg om een paar dagen in te halen...

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.834
    113
    Ik zou het ook gewoon doen. De juf hier zei aan het begin van het jaar dat we hem gewoon thuis mochten houden voor een vakantie of als hij moe was. Ze konden er toch niets van zeggen en kan het nog.

8. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    volgens mij mag het volgend jaar echt niet hoor.
    Of je moet een goede reden hebben zoals verklaring werkgever dat jullie in de zomervakantie geen vrij kunnen krijgen.

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
  10. woezelenpip1980

woezelenpip1980 Actief lid

10 okt 2011
    354
    0
    0
  11. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Vrijstelling kinderen van 5 jaar

Uw kind is leerplichtig vanaf 5 jaar. Vanaf dat moment moet uw kind de basisschool dagelijks bezoeken. Maar is uw kind nog geen 6 jaar, dan mag u uw kind 5 uur per week thuishouden. U heeft hiervoor geen toestemming nodig, maar u moet het thuishouden wel melden bij de schooldirecteur of het bevoegd gezag van de school. U kunt de vrijstelling eventueel uitbreiden met 5 extra uren. Voor deze uitbreiding tot maximaal 10 uur heeft u speciale toestemming van de schooldirecteur nodig. Deze mogelijkheid tot vrijstelling is uitsluitend bedoeld om overbelasting van uw kind te voorkomen.

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ja dat snap ik maar bluesky heeft het over volgend jaar... en dan is haar kindje echt al 5 (bijna 6 zelfs)

13. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb toevallig vandaag toestemming aan de directeur gevraagd mijn zoon indien nodig op de vrijdagmiddag thuis te houden.Dat was geen probleem. Gelukkig maar want het is hem soms gewoon TE veel.

Ik heb mijn zoon trouwens toen hij 4 was ook gewoon meegenomen op vakantie. Geen verlof aangevraagd, slechts medegedeeld.
    Voor dit jaar heb ik wel verlof aangevraagd én gekregen maar dat komt mede omdat mijn man een eigen bedrijf heeft.

fijne vakantie trouwens!:D

14. Eefje28

Eefje28 Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.923
    0
    0
    Groningen
    Kindjes van 4 mogen naar school , kindjes van 5 moeten naar school.
    Wel mag je als ze 5 zijn ze 5 uur per week thuis houden in goed overleg. Als je bijvoorbeeld merkt dat het allemaal nog teveel is voor je kind. Is het dan nóg te zwaar voor je kind dan mag je ze nóg een 5 uur (dus in totaal 10) thuis houden.
    Vanaf 6 jaar geldt deze regel niet meer.

En idd vakantie e.d. mag je niet eerder opnemen. In principe niet eens een dag.
    Je riskeert een boete. Bij 4 jarige niet.

EDIT: Zie eenzelfde berichtje al staan.. had niet doorgelezen :)

15. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    je kan gewoon boeken. Zoals je zelf al zegt je kind is niet leerplichtig, dus niemand kan er wat van zeggen.

16. Leonie27

Leonie27 VIP lid

1 dec 2007
    5.540
    0
    0
    Je kan gewoon boeken, je hebt wel meldplicht naar de school (omdat anders onduidelijk is waar kindje is en wie dus verantwoordelijkheid heeft) maar kindje is niet leerplichtig dus lekker nog gebruik van maken!

17. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ho, stop!... Geen paniek! ;)

Bij ons op school kan het wel, als uitzondering als je een eigen bedrijf/werk hebt wat seizoensgebonden is en als je daardoor moeilijk in de zomer op vakantie kunt.

Bij ons is het eerste het geval en kan het dus gewoon. Neemt niet weg dat wij in de zomer ook nog weggaan, maar wij kunnen dan vaak maar anderhalve week, of met veel pijn en moeite, 2 weken. Voorwaarden van school zijn wel dat je aansluitend aan een vakantie gaat, (ervoor of erna, behalve na de zomervakantie, dan mag het niet), niet langer dan 10 schooldagen op een jaar (vind ik persoonlijk al heel veel) en dat je kindje goed meekomt op school. Alle 3 geen probleem, trouwens...

Het is hier in het leven geroepen omdat er van oudsher veel mensen in het fruit zitten, en die zitten in de schoolvakantie vaak met de voorbereidingen van het plukken ed.

Ik zei het een beetje krom, ik bedoelde volgend schooljaar... ;) Jelle word in juni 5... Nog lang geen 6.. Asjeblief zeg! Het gaat zo al snel genoeg... :p

18. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    haha ja ik dacht volgend jaar met carnaval... dan is ie al bijna 6 ;)

19. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    je krijgt alleen toestemming met 5+ als je als ouders anders geen mogelijkheid hebt om op vak. te gaan

Deel Deze Pagina