Vanaf hoe oud zakgeld en hoeveel? Hoeveel kreeg jij vroeger?

Discussie in 'De lounge' gestart door floor30, 29 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    @kippiekip zo is het mij ook geleerd en dit wil ik graag ook met mijn kinderen doen. Ik zit op mijn geld en ben er heel bewust mee bezig. Nu met de aankopen van ons eerste aanstaande kind zo kunnen doen. Wel rustig aan, maar we hebben er niets voor hoeven lenen of laten staan. Nu is het potje weer een eind op en nu gaat er weer elke keer wat bij :) We proberen het zoveel mogelijk in stand te houden. Gelukkig is mijn man ook zo :D

2. mijn oudste dochter is 9 en krijgt 2 euro per week
    mijn jongste is 4 en krijgt niks :D
    pas vanaf dr 6 verjaardag begin ik met 50 cent per week.

3. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Ik kan van mezelf niet echt heugen of ik structureel zakgeld heb gekregen, wij hebben voor J een spaarrekening en elke week krijgt hij na het boodschappen doen klein geld voor zijn spaarpot, De 1ne x is dit 5 euro maar een volgende keer kan het ook 1 euro zijn. Als J straks ouder is dan zal hij denk ik 4 euro per week aan " zakgeld " krijgen

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Doel van zakgeld is niet zozeer om je kind de gelegenheid te geven iets te kunnen kopen, maar om je kind te leren zelfstandig om te gaan met geld. Dat leert je kind minder goed of niet als het enkel alles wat het wil hebben, van jou krijgt.

Wij kregen dus naast zakgeld ook heus nog wel eens los daarvan iets van mijn ouders en zo doen wij dat nu ook.
    De kids van mijn man krijgen daarnaast voor vast een euro per week om te besteden naar eigen inzicht. Dat gaat in een spaarpotje en dat sparen ze altijd op voor iets van speelgoed ofzo wat ze willen hebben.

Onze dochter krijgt nog geen zakgeld, die begint juist wat te snappen dat je geld echt nodig hebt om dingen te kopen, dus ik denk dat we voor haar gewoon de richtlijn van het nibud volgen: vanaf 6 jaar of vanaf het moment dat ze de munten herkent en daar wat mee kan rekenen.
    We sparen al wel maandelijks voor haar, vanaf haar geboorte, net als voor de kids van mijn man.
    Kleedgeld gaan we doen vanaf dat ze naar de middelbare school gaan. In etappes: jas en schoenen zijn de laatste dingen die ze echt zelf moeten gaan betalen dan, wil niet dat ze op flutschoenen gaan lopen, om maar geld voor een merkbroek uit te sparen ofzo...

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

zakgeld geeft in mijn ogen verantwoording en heeft bij ons in ieder geval dus niet te maken met dat ze dan wel spullen of geen spullen kunnen kopen. dat kan je gewoon vragen.

Maar 50 cent bij 6 a 7 jaar vind ik een mooie leeftijd en dan mogen ze ook zelf weten wat ze ermee doen anders is het in mijn ogen geen Zakgeld maar Spaargeld. Ik vind het belangrijk dat ze snappen ik heb het al uitgegeven , nu kan ik niet mee iets kopen en moet ik wachten tot volgende week. En dus zelf keuzes maken qua uitgeven of sparen.

6. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

14 jun 2007
    2.015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    Onze dochter krijgt wel al zakgeld.
    Een euro per week als ik het niet vergeet.

Ze wil graag sparen om zo iets groots te kunnen kopen in de speelgoedwinkel. Elke keer als we naar de winkels gaan wilt ze ook even in de speelgoed winkel kijken. En als ze dan iets ziet vraagt ze ook echt hoe lang ze er voor moet sparen.
    Ze lijkt het wel te snappen. Oke ze heeft nog geen benul van hoeveel iets waard is. Maar ze snapt echt wel dat je voor duurdere dingen langer moet sparen. En zo leert ze ook dat je niet altijd maar overal je geld aan uit kan geven.

Ze wil dan ook zelf betalen in de winkel. Dus dat is wel grappig. Toevallig gisteren iets met haar gekocht. Ze heeft het zelf uitgekozen en zelf betaald. Prima toch.

Dus ook al is ze pas 4 ze snapt echt wel een beetje hoe het zit met geld. En dat je het maar een keer kan uitgeven.

7. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Wij gaan vanaf 1 jaar zakgeld op een rekening storten, 1 euro per maand, en dat wordt met 2 jaar 2 euro pm! En ga zo maar door! als hij besef krijgt van geld, krijgt hij dan een deel cash! Vanaf n jaar of 10 krijgt hij dan 10 euro op de bank, 5 cash! En dat ook weer steeds hoger! Vanaf een jaar of 15 gaat hij ook kleedgeld krijgen!

Ik kreeg vroeger 10 gulden pw, maar daar moest ik wel om vragen, en dat deed ik bijna nooit! Zo leerde ik dat ik iets moest doen voor mijn geld! Ik kreeg vanaf 12 jaar de kinderbijslag als kleedgeld en dan gingen we met familie en vriemden van shoppen! Soms spaarde ik het een half jaar voor iets duurders!

8. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Stef krijgt 2 euro zakgeld in de week.

Op vakantie kreeg hij op maandag en vrijdag 5 euro waar hij een ijsje, chips of zo van kon kopen.

Deel Deze Pagina