Mijn zoontje van 19 maanden wil ineens niet meer in bad! Ook niet onder de douche (samen met papa of mij). Het is een paar weken geleden begonnen, toen waren oma & opa aan het oppassen en ik kreeg dus te horen dat hij ging huilen toen hij in bad ging. Er was verder niks bijzonders gebeurd en dit is natuurlijk ook niet de eerste keer dat ze hem in bad deden... Kan gebeuren dacht ik, maar sindsdien wil hij dus echt niet meer in bad. Ik heb er tijd tussen gelaten en probeer het niet iedere dag opnieuw, maar hij gaat al huilen bij het zien van zijn badje in de douche! Ik snap er niks van. De laatste keer probeerde ik hem af te leiden door zijn speeltjes en een poppetje in bad te doen, ik ging het poppetje wassen en vroeg hem om mee te doen, maar meneer wou er echt niks van weten... Hebben jullie ook zoiets meegemaakt? Is er een manier om hem weer zover te krijgen dat hij het niet erg vindt? Of moet ik gewoon afwachten totdat dit vanzelf overgaat en hoe lang heeft dit bij jullie geduurd? Ik was hem nu met een vochtig washandje, maar ideaal is dit natuurlijk niet...
Mijn dochtertje had ook zo een periode, was rond dat ze 1,5 was denk ik. Na weken lang janken, dachten we kopen nieuw bad speelgoed. We lieten er zelf uitkiezen wat ze wou hebben, uit een aantal dingetjes. Wel met licht en geluid, dat was bij ons de truc, nu houdt ze er weer van om te douchen of badderen. Zij is altijd met speelgoed bezig, en blijkbaar vond ze t in bad saai, zonder mooi speelgoed met licht en geluid of zo. Succes, hopenlijk vind je zoontje t snel weer leuk in bad!
Wij hebben deze periode ook gehad met dl van 16 maanden. Eerst was het een aantal weken krijsen zodra ik haar in bad zette. Toen heb ik wat nieuwe speeltjes gekocht en een eend waar ze water in moet doen met een bekertje met een waterradje eraan. In ieder geval, dit houdt haar goed bezig en sindsdien wil ze in ieder geval weer in bad. Niet in haar babybadje maar in het grote bad, en dan blijft ze continu staan, ja ze krijgt het fris maar zitten wil ze absoluut niet. Soms ga ik zelf mee in bad, maar meestal wil ze echt alleen. Ik hou haar dan onder haar oksel vast en zij met een arm aan de bad rand. Zo gaat het redelijk, alleen haren uitspoelen is áltijd krijsen, langzaam of snel uitspoelen maakt niet uit. Met een bekertje niet, de sproeier niet zelfs m'n hand is niet oké. Best lastig daarom bewaar ik dat voor het laatst en dan snel uit bad, want eenmaal begonnen met uitspoelen klampt ze zich aan me vast waardoor ik zelf ook kletsnat ben. Ik hoop dat het een fase is, denk het eigenlijk wel want zoiets heeft ze eerder gehad toen ze ineens niet meer in haar babybadje wilde, zelfde met douchen (dat wil ze nog steeds niet). Ik push niks en probeer zoveel mogelijk erin mee te gaan zodat zij het fijn vind om in bad te gaan. Want meestal is het omdat ze weer wat zelfstandiger is geworden en dus meer zelf wil doen. Zou het zonde vinden als ze door mij een aversie tegen water/badderen zou krijgen. Alleen het haren uitspoelen blijft een probleem, maar met haar bos moet ik wel! Ik merk nu aan haar dat als ze in bad gaat dat ze dus wil staan, dit scheelt al een heleboel als ik dit toelaat. Dus een antislip mat in bad en steeds uitleggen dat ze zich goed vast moet houden als ze wil blijven staan maar dat ze eigenlijk beter kan gaan zitten omdat dat ook warmer is (hopelijk ziet ze ooit in dat mama gelijk heeft ) Ook wil ze zichzelf inzepen, nou ja prima ik pomp wat badschuim in haar handje en ze wrijft hier en daar over d'r lijf. Terwijl zij wat wriemelt met het sop op haar buik was ik de rest van d'r lichaam en zo zijn we beiden tevreden
Bedankt voor jullie reacties! Nieuw speelgoed heb ik nog niet geprobeerd, een goede tip! We hebben helaas geen grote bad, maar ik kan het ook idd proberen om te kijken of hij het misschien niet erg vindt om te staan in een badje... Voorlopig wil hij helaas niet een in de buurt daarvan komen.