zwangerschap en zelf een hartafwijking, wie herkent dit?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nicoletta, 11 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hoi,

Ik ben net even aan het zoeken geslagen of er ook dames zijn die het bovenstaande herkennen. Het topic wat ik vond was helaas al gesloten en ik hoop toch nog iemand te leren kennen die dit zal herkennen.

Ik ben 28 jaar en geboren met Tetralogie van Fallot. Dat is een aangeboren hartafwijking en ben hier als baby zijnde aan geopereerd. Een van de kwalen was dat ik een vernauwde longslagader had en met de kennis van toen is deze gewoon breder gemaakt en is mijn hartklep buiten werking gesteld. Alleen blijkt met de kennis van nu dat (na je 20e :confused: ) je lichaam veroudert en je die werking van de klep dus mist. Kort gezegd; het bloed wat mijn hart rondpompte, stroomde 50% weer terug. Ik had altijd een druk leven, werkte fulltime maar toch was ik ook steeds moeier aan het worden. Uiteindelijk is besloten om mij in 2004 een donorklep (van een mens dus) te geven. Die operatie is helemaal goed gegaan en ik ben weer gewoon aan het werk. Wel nu nog maar 4 dagen in de week omdat dit gewoon net even wat makkelijker is.

Vorig jaar nog even met mijn cardioloog gesproken over mijn kinderwens en ze zag geen probleem waarom ik niet zwanger zou mogen worden. Wel hadden we afgesproken dat wanneer mijn wens meer concreet zou zijn, ik langs zou komen om wat (energie) testen te doen. Alleen tjaaaaa... het liep allemaal een beetje anders..... ik ben zwanger van een blijde verassing. Heel leuk, maar toch ook een beetje eng. Hierom hoop ik dat er nog iemand op dit forum rondloopt of iemand die zo'n persoontje kent en mij in contact wil brengen.

Al met al is het een heel verhaal geworden :oops: .

2. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Super dat je zwanger bent! Gefeliciteerd!

Hier géén hartafwijking wel lichamelijke beperkingen.
    Dit houdt in dat ik veel pijn heb en van pijn raak je snel vermoeid.

Een kind dragen is al vermoeiend voor een gezond lichaam dus dat jij dit 'aandruft' vind ik al een hele prestatie!

Wat mijn ervaring is met kinderen is dat kinderen zich aanpassen. Mijn dochter (2 en een half) weet dat ik pijn heb en dat ik niet alles kan. Mijn zoon zal dit ook moeten leren (en dat gaat ze écht gemakkelijk af!)

Ik kan alleen maar tegen jou zeggen dat je het zwaar zal krijgen. Toch vind ik het de moeite waard. Ik heb veel meer pijn dan vroeger (door de dingen die je dan toch maar weer doet, optillen enzo) maar IK heb ervoor gekozen (natuurlijk wel samen met mijn man) en het zijn mijn kinderen. Ik wil zelf niet dat zij liefde te kort komen dus doe ik de dingen die ik voor mijn gevoe moet doen. Je komt jezelf tegen maar ik denk dat je er zeker van leert (kind ook!).

Ik hoop dat je een hele goede zwangerschap hebt en een heel lief kindje mag baren. Probeer eerlijk te zijn tegenover je lichaam hoe moeilijk het ook is!

Sterkte!
    Brussie

3. Belle84

Belle84 Lid

9 jul 2007
    92
    0
    0
    Hoi Nicoletta,

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik hoop dat alles goed mag gaan met je gezondheid.
    Ik ben ook geboren met een hartafwijking (VSD). Ik was er wel op tijd bij met de inspanningstest en dergelijke :)

Als ik zie wat tegenwoordig allemaal kan en hoe goed je in de gaten gehouden wordt tijdens de zwangerschap, ga ik ervan uit dat jij ook lekker kan gaan genieten de komende tijd.

Ik vind het leuk om nog verder contact met je te hebben als je dat wilt.

Groetjes!

4. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Dank jullie wel voor jullie lieve reacties.

Hahaha Brussie dat ik dit "aandurf".... uhhh nou..... ik was een beetje onverwacht zwanger en dat traject van "durven" heb ik dus een beetje overgeslagen :) . Scheelt me nu wel een hoop denkwerk ;) . Maar precies wat je zegt; nu extra goed naar je lichaam luisteren. Dat kost soms wel moeite maar ik weet dat het echt moet.

Dus jij hebt wel moeten fietsen Belle? Ik hoop dat ik dit nu niet meer hoef :) :) ! Maar ben bang dat ze me alsnog op de fiets gaan zetten :( . Heb jij extra testen gekregen tijdens je zwangerschap en hoe vaak had je controle?

5. Belle84

Belle84 Lid

9 jul 2007
    92
    0
    0
    Hoi Nicoletta,

Tja ik heb geen idee, mag je nog wel zo'n grote inspanning leveren als je al zwanger bent? Je zal het wel horen van je cardioloog of je nog moet. Ik vond die fietstest namelijk best heftig, echt trappen totdat je bijna van je fiets afvalt, hahaha. Ik moest wel wat vaker op controle inderdaad. Ook gebeurt de gewone zwangerschapscontrole door een gynaecoloog en vindt de bevalling straks plaats onder begeleiding van een gynaecoloog. Dat zal bij jou ook allemaal gebeuren denk ik. Maar jouw restafwijking is nog een stuk ernstiger dan die van mij, dus je zal van je cardioloog en gynaecoloog wel horen hoe het straks allemaal in zijn werk gaat en of je bijvoorbeeld natuurlijk kan bevallen al dan niet met wat hulp. Als je wil weten hoe het bij mij allemaal is gegaan de afgelopen tijd en wat voor testen ik allemaal heb gehad dan kan dat hoor. Dan stuur ik je wel een persoonlijk bericht, want ik vind heel mijn medische geschiedenis toch best wel privé om zo open en bloot op internet te zetten :rolleyes:

Groetjes van Belle

6. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hi Belle, ik stuur je even een PB ;) !

Deel Deze Pagina