Vanaf hoeveel weken kan je kindje begraven worden?

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door SweetNova, 21 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0
    Ik heb zelf geen problemen, tenminste voor zover ik weet. Mijn zwangerschap verloopt normaal.

Maar op een ander forum stelde een mama net de vraag of haar kindje van minder dan 26 weken zwangerschap kan begraven worden, zoniet wat er dan met het kindje gebeurd. Ze is erg bezorgt omdat haar kindje een infectie heeft en de kans groot is dat het kindje zal overlijden voor de testresultaten allemaal terug zijn.

Wie weet hier meer over? Ik zou haar graag wat info kunnen geven.

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je mag je kindje altijd begraven. Volgens de wet moet een kindje van 24 weken of ouder begraven worden (ze houden daarbij het gewicht van 500 gram aan). Deze kinderen moeten ook aangegeven worden bij de burgelijke stand. Kinderen onder de 24 weken, hoeven niet aangegeven of begraven te worden, maar het kan wel. Maar dan moet de begravenis volgens mij zelf bekostigd worden en is het kindje niet verzekerd (maar dat weet ik niet zeker!). Ze kan ook besluiten (mits het kindje jonger dan 24 weken is) om het kind zelf te begraven, bv op een speciaal plekje in de tuin. Alles mag volgens mij. Maar er zullen vast nog meer vlindermama's zijn die je kunnen helpen. Ik hoop dat het kindje er wel goed doorheen komt en wens hun heel veel sterkte.

3. miranda4xmama

miranda4xmama VIP lid

17 sep 2007
    6.379
    0
    0
    Ergens in Drenthe.
    Vanaf 24 weken is het wettelijk verplicht om je kindje te begraven of cremeren.
    Ook moet je het aangeven bij de burgelijke stand.
    Vóór de 24 weken mag je zelf die keuze maken.
    Het wordt alleen niet door iedere verzekering vergoed.
    Bij veel vezekeringen komen de kosten voor jezelf als je voor de 24 weken iets wilt doen.
    Dat maakt de keuze natuurlijk heel moeilijk.
    De verzekering waar mijn man bij is vergoed een begravenis of crematie vanaf het begin van de zwangerschap, maakt dus niet uit hoe oud het kindje is.
    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Misschien zijn er nog meiden met meer informatie hier?

4. Selmama

Selmama Fanatiek lid

20 okt 2005
    1.766
    0
    36
    Noord Brabant
    Mijn vriendin is vorige maand bevallen van een meisje met 19 weken zwangerschap. Omdat je jezelf pas met (geloof ik) 24 weken zwangerschap kunt verzekeren voor een uitvaart moesten ze zelf alles regelen en betalen. Ze hadden contact gehad met Dela en een crematie kostte 1166 euro! Nu heb je het wel voor je kindje over, maar het lijkt net of het 'handel' is omdat ze zoveel vragen. Ze waren er ook erg verdrietig van dat hun kindje werd behandeld alsof het nog niets was. Ze hebben besloten om zelf contact op te nemen met het crematorium en nu waren ze iets meer dan 300 euro kwijt om hun kindje toch een waardig afscheid te kunnen geven.
    Je mag als je kindje voor de 24 weken geboren wordt zelf bepalen waar en wanneer je kindje wordt begraven of gecremeerd, daar heb je als ouders het recht op.
    Wat erg voor die mama, ik hoop dat ze haar kindje kan blijven houden en dat de infectie geen schade aan zal richten...

5. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0
    Ik heb haar de link per pb doorgegeven. Ik mag hier geen link zetten naar een ander forum veronderstel ik, dus ik probeer het ook niet. Ik hoop dat ze jullie wensen leest.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik sluit me aan bij de andere dames.

Hier een link van een heel goede uitvaartondernemer (2 dames) die zich speciaal richten op de uitvaart van kinderen en jongeren. 1 van deze dames heeft de uitvaart van Sterre gedaan en daar zijn we heel blij mee. Deze dames houden ook rekening met de kosten en geven bij alles aan wat het gaat kosten (bijv. mandje/kistje, crematorium, bloemen, hun eigen uurtarief).

http://www.uitvaartdewending.nl/

Ik wil geen reclame maken, maar ik vond het zelf gewoon heel fijn. Hun werkgebied is midden-Nederland.

7. Vlinder84

Wij wisten niet wat de mogelijkheden waren, dus hebben we ons dochtertje mee naar huis genomen en zelf begraven. Dat is heel mooi gegaan. Maar nu nog heb ik moeite met hoe bepalde dingen zijn verlopen, daar heb je eigenlijk echt hulp bij nodig van een professional. Het afscheid van je kind moet gewoon goed gaan, daar heb je later 'profijt' van.

8. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0
    Ik kreeg reeds een berichtje dat ze de berichten hier gelezen heeft:

Heel erg bedankt voor de link.
    Het mag voor mijn part kosten wat het wil maar als ik mijn kind toch verlies dan wil ik toch dat hij als kind behandeld wordt. Ik ben er een stuk wijzer uit geworden.

Zo weten jullie dat ze iets heeft gehad aan jullie reacties, zonder dat haar anonimiteit in gevaar gebracht word.

Groetjes

9. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    tis idd zo dat je vanaf 24 weken verplicht bent om je kindje aan te geven en te cremeren of begraven
    daarvoor mag het ook maar hoeft niet!
    idd niet alle uitvaartverzekeringen dekken het
    maar je kunt je er wel tegen verzekeren.

heel veel sterkte voor je vriendin.

10. Petra83

Petra83 Bekend lid

3 jan 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    hier in belgië wordt het blijkbaar wat anders geregeld. Wij zijn ons kindje verloren op 16 weken en het werd anoniem begraven. Het kerkhof in de gemeente van het ziekenhuis heeft een speciale foetusweide en de begrafeniskosten nam het ziekenhuis en de gemeente voor zich. Ook hadden wij de mogelijkheid in de kapel van het ziekenhuis een engeltjesviering te houden, onder begeleiding van een pastor.

11. Ik sluit me helemaal aan bij de andere dames. Wij hebben alles zelf geregeld, dus zonder tussenkomst van een uitvaartondernemer... Ons is dat heel goed bevallen, je bent zo betrokken bij alles, je kunt alles helemaal zelf beslissen. Ik heb dat als heel fijn ervaren. Ik snap het tegelijkertijd ook dat mensen dat niet op kunnen brengen en het liever uit handen willen geven. Maar het is een mogelijkheid!

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    @Marjolein: wij hebben ook alles zelf beslist, maar dan met hulp van iemand die goed de weg weet in uitvaartland. Maar wij hebben ook zelf het mandje gekozen, de bloemen zijn we zelf gaan bestellen, het kaartje hebben we zelf gekozen en de tekst erop zelf geschreven, de muziek hebben we zelf gekozen enz. Alleen we hadden praktische en emotionele steun van de uitvaartonderneemster als iets niet lukte en zij gaf ook aan waar we aan moesten denken, zodat we niets vergaten.
    Maar natuurlijk kun je ook alles zelf regelen.

13. Ja, ik heb het als erg prettig ervaren om alles zelf te regelen, om er zo nauw bij betrokken te zijn. Wel soms ook moeilijk, met Luna* nog in mn buik naar de prenatal en de xenos voor haar mandje. Met Luna* nog heel hard schoppend zitten bij die man van het crematorium... Maar het gaf me wel het gevoel dat ik nog dingen heb mogen doen voor haar, met al mijn liefde en dat vond ik toen en nu achteraf heel erg fijn!

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Fijn dat je het geregeld hebt zoals jullie dat wilden. Wat erg, met een nog schoppend kindje in je buik bij het crematorium :cry: Je hart breekt.

15. miriam25

miriam25 Fanatiek lid

9 jan 2007
    3.072
    0
    0
    cal center medewerkster
    ja het is inderdaad onder de 24 weken is het voor eigen kosten en ik weet dat de uitvaartmaatschappij die mij geholpen heeft ook al een kindje van 11 weken heeft begraven dus het kan altijd alleen moet je dan zelf de kostn betalen
    ik vind het onmenselijk verschrikkelijk. je betaald je scheel nu moeten wij voor de steen plaatsen 175 euro betalen aan de gemeente anders mag de steen niet geplaatst worden nou echt van de gekke hoor.

iedereen sterkte liefs miriam

16. Vlinder84

Geld aan de gemeente betalen om een steen te plaatsen op het graf van je kind? Waar gaat het over? Gewoon geld zuigen uit rouwende ouders, hoe ver kun je gaan? Ik vind het echt verschrikkelijk!

Deel Deze Pagina