Dag meiden, Ik voel mijn zoontje wanneer ik op een zij lig ook schoppen in die zij en dan ben ik bang dat ik 'm plet ofzo, aangezien ik nu al best een grote buik heb en in gewicht ben toegenomen. Klinkt misschien heel stom maar ik draai dan gelijk iets terug naar 'm'n rug. Want elke keer dat ik op mijn zij lig, links of rechts voel ik z'n lieve schopjes net op de kant waar ik lig en dat maakt me best onzeker omdat ik weleens in de nacht wakker wordt en dan merk ik dat ik in mijn slaap op mijn zij ben gaan liggen, dan schiet ik toch even in de stress en ga ik aan m'n buik porren totdat ik m'n zoontje weer voel... en dan durf ik verder niet meer op mijn zij te gaan liggen. Is het nou heel stom wat ik zeg/doe, wie kan me gerust stellen? En nog een vraag, ik voel de kleine alleen onderin, aan de zijkanten van de buik en rondom mijn navel. Ik lees heel vaak van vrouwen dat ze klagen over ribbenpijn en schopjes tegen de ribben, maar ik heb dat tot nu nog nooit gehad, is dit ook normaal. Pffff, hoe verder in de zwangerschap, hoe onzekerder ik wordt.
Hoi, Hier exact hetzelfde en ben even ver als jij. Maar ik denk dat het niet zoveel uitmaakt hoor. Je zoontje zit in een stevige baarmoeder met vliezen erin en vruchtwater en ik denk niet dat die een andere vorm kan aannemen omdat jij op je zij ligt. Het ligt er gewoon aan hoe ze liggen en ook hoe je placenta ligt. De mijne ligt hoog voor, (niet voor de uitgang maar tegen de buikwand aan) en daardoor denk ik dat mijn placenta mn ribben beschermd. Ik ben allang blij. Ow en mijn kleine uk ligt 10 dagen voor op groei, dus geen kleintje. Ik zou me er dus geen zorgen om maken en anders bel je even je verloskundige/gyn om je gerust te laten stellen.
Ik heb ergens gelezen, en ook tijdens mijn EHBO cursus gehoord dat wanneer je buik groter word je het beste op links kan liggen. En dat zwangere dames ook altijd op hun linkerzij in de stabiele zijligging gelegd moeten worden. Dit heeft te maken met het afknellen van een bepaalde ader in je buik. Maar ik weet de exacte details niet, hiervoor zou je inderdaad de VK even moeten vragen, ben ik ook van plan dinsdag a.s. aangezien ik die cursus dus vorige week had.
pfff ik ken het... rechts liggen zijn benen.. links zijn rug.. hij vind geen van beide fijn. snacht slaapt hij ook, dus lig ik op mijn zij. als k wakker word ben ik ook helemaal stressy... bleh.. word er doodmoe van af en toe.
Dit klopt, volgens mij noemen ze dat de holle ader. Het gewicht van baarmoeder en baby gaat erop liggen en daar kun je dizzy van worden omdat het zuurstof wat minder makkelijk naar je hersens gaat. Maar niet iedereen heeft er last van hoor en je hoeft ook niet in de stabiele zijligging. Gewoon op je linkerzij liggen is goed.
ik voel het ook, als ik op mijn rechterzij lig gaat ie tekeer draai ik op links is het even rustig maar dan gaat hij ook weer tekeer! Je kleintje zit heel veilig er kan niks gebeuren! Ik moet zeggen dat ik hem ook nog nooit gevoeld heb bij mijn ribben idd wel op de plaatsen die jij aangeeft, navel en zijkant! liefs Luna86
als ik op mijn zij ga liggen dat begint ons zoontje ook te spartelen. Ik kan eigenlijk alleen nog maar op me linkerzij liggen heel vervelend. Slaap ook al heel slecht daardoor. Maar ja nog maar 10 weekjes haha
Haha even ver en hier ook flink in de zij geschopt. Maar dat is normaal hoor, volgens mij kan je best op je zij liggen. Ik vermijd op rug liggen ivm lage bloeddruk. Ik word overigens juist veel geschopt als ik op de zij lig.
Bedankt voor de reacties meiden, ben niet de enige zo te lezen. Inderdaad natasja, word er ook heel vaak erg moe van. Maar ben blij te lezen dat je gewoon op de zij kan liggen al ligt je kleintje druk te spartelen. Het is alsof hij tegenstribbeld, heel gek. Bij mij ligt die met z'n koppie rechts in de buik en ruggetje links, dus beetje dwars. Ik ben nu na jullie reacties wat geruster!!
Mijn uk ligt netjes met koppie naar beneden, rug rechts en beentjes wat meer naar links in het midden. Schopjes zijn in het midden van m'n buik of bovenaan tegen m'n ribben maar het doet geen zeer. 'k Heb m'n placenta ook aan de voorkant liggen. 'k Lig hier op m'n zij, meestal slaap ik op rechts, links ligt wat minder lekker. De kleine zit prima beschermd en moet zich ook maar een beetje aanpassen, mama wil slapen 's nachts 'k Slaap overigens nog prima, wel geregeld een keer wakker, vaak plassen en dan een lekker druk kindje in m'n buik.
Ik ben ook wel eens bang dat ik hem plet, maar het vruchtwater beschermt hem goed hoor sommige houdingen zal hij lekkerder vinden, maar zolang je niet op je buik ligt is het goed hoor
Ik lig elke dag nog wel op mijn buik, even wat lezen in bed . En mijn buik is best aanwezig, maar het ligt nog best wel lekker om even wat te lezen. Bij Eva durfde ik het absoluut niet meer na de 20 weken. Eva en deze baby schopten ook altijd veel als ik op mijn zij lag/lig. Eva was altijd erg druk en sterk, die voelde ik altijd wel goed en vaak (terwijl mijn placenta toen aan de voorkant lag). Haar zusje is een stuk rustiger en (nog?) niet zo sterk, ik voel haar een stuk minder, terwijl mijn placenta nu juist aan de achterkant ligt. Maar zodra ik op mijn zij ga liggen begint ze vaak druk te schoppen. Ik vind het dus wel prettig Ik voel deze baby nu vooral in mijn zij, en onderin mijn buik en tegen mijn darmen aan schoppen. Eva voelde ik overal wel, maar ondanks dat ze groot (4350 gram) en sterk was heb ik nooit last gehad van trappen in mijn maag of ribben. Eva lag ook best wel voorin mijn buik, vandaar waarschijnlijk.
Fijn dat er meer meiden zijn die dit hebben. Ik word standaard een paar keer per nacht wakker omdat ik dan ook bang ben dat ik dus de kleine plet omdat ik half op mijn buik lig. Als ik 's avonds in bed op mijn zij ga liggen dan begint ze ook te trappelen. In het begin draaide ik dan snel op mijn rug of andere zij maar nu blijf ik gewoon liggen en na een paar keer trappen "zwemt" ze vanzelf naar de andere kant van mijn buik. En wat helemaal gek is, dat het soms lijkt alsof ze het fijn vind om half geplet te worden Want als ik wakker word komt het regelmatig voor dat ze naar de kant van mijn buik is gezwommen waar ik juist op lig Zwaartekracht zal ze toch nog geen last van hebben dus ik denk dat ze dan gewoon de warmte opzoekt ofzo.. Maar blijkbaar aan de andere verhalen te lezen hoef ik me dus ook geen zorgen te maken
Bij mij schopt ie ook heel vaak aan de zijkant en dan vooral links. Als ik in bed op mn linker zij lig is het erger. Volgens mij komt dat alleen maar doordat ie dan ietsje die kant op zakt. Hij kan makkelijk zn voetjes intrekken hoor. En dat over niet op je rug liggen ivm die ader is niet omdat het slecht is hoor! Het kan alleen zijn dat je ader daardoor een beetje afkneld en dat kan jou een benauwd of vervelend gevoel geven. Het kan dus geen kwaad. Je draait van zelf terug wanneer het niet meer lekker voelt, ook in je slaap! En dat van op links liggen wordt gezegd omdat je dan meestal minder last hebt van terugstromend maagzuur. Dus je mag gewoon liggen zoals je wilt!