Hoi dames, Voor de geïnteresseerden onder ons, er komt een vierdelige serie over leven na een abortus. Het begint morgenavond en dan geloof ik elke dinsdagavond. Het is niet op tv maar op Family7 - de christelijke familiezender van Nederland Hier de trailer: Brink TV Groetjes
Hmm het is propaganda, want het gaat alleen om de negatieve gevolgen van abortus. Natuurlijk zijn die er, maar er staan nogal wat dubieuze zaken in de beschrijving, zoals 'vrouwenrecht' tussen haakjes. Baas over eigen buik, me dunkt!
Waar ik eigenlijk vooral over val bij dit soort christelijke programma's, is dat ze zelf binnen de religie zaken moeten veranderen om abortussen te voorkomen. Seks is taboe, mag niet voor het huwelijk (even gegeneraliseert he) en is alleen voor voortplanting. Dat klopt van geen kanten. Dus doen mensen het stiekem, hebben ze de juiste voorlichting niet gehad en ineens staan ze voor de keus. Daar zou binnen de kerk iets mee gedaan moeten worden ipv mensen die uit wanhoop een keus hebben gemaakt, zich nog rotter te laten voelen.
Vlinder: Je hebt helemaal gelijk, zoiets moet je natuurlijk voor jezelf nuanceren. Heb het alleen hier gepost omdat velen hier het mogelijk interessant vinden. Stichting schreeuw om leven heeft af en toe wel een punt vind ik maar het zijn natuurlijk ook wel zwart/wit denkers. En dat wat de kerk betreft, die praktijken die je noemt zijn denk ik niet meer zo anno 2015 hoor, alleen maar in de erg 'zware' kerken komt dat nog voor denk ik zo.
Ik heb wel zo een donkerbruin vermoeden hoe ze het in beeld gaan laten komen. Heb er zelf helaas ervaring mee en weet dus wat de gevolgen zijn, maar vraag me af hoe ze dat hier gaan laten zien.
Beetje vreemd inderdaad op een christelijke zender, zit vast wel een bepaalde smaak aan. Ik ben zelf over t algemeen fel tegen abortus dus ga t uberhaupt maar niet kijken.
Ik vind het ook niet erg dat je het hier gepost hebt vind het wel boeiend om erover te discussieren. Zelf ben ik niet zo thuis meer in de kerk, ben er lang geleden uit gestapt. Maar de mensen die ik ken die dit geloof aanhangen, denken er zeker nog wel zo over, helaas. En ondertussen
Interessant onderwerp, maar na het intro laat ik deze serie maar aan me voorbij gaan. Jammer dat het niet wat objectiever benaderd wordt. Ik ben oprecht wel benieuwd naar hoe vrouwen verder gaan na een abortus en wat de 'echte' cijfers zijn. Ik denk alleen niet dat dat in deze documentaire aan bod zal komen.
Ik denk dat je t zo moet zien: het wordt op een christelijke zender vertoond omdat zij kiezen voor het leven. Anti abortus dus. Ik denk niet dat er in christelijke kringen veel abortussen worden gepleegd omdat er veel zwangerschappen voor komen doordat er regels en grenzen zijn. Ik weet uit ervaring dat deze zwangerschappen niet afgebroken worden en de kinderen gewoon opgroeien bij de moeder of ouders.
Oh dit is diezelfde zender die toen een 1.5 uur durend programma uitzond waarin werd uitgelegd waarom Harry Potter the root of all evil is hahahaha.
Maar IS dat ook echt zo? Of is dat wat christenen (en andere gelovigen) graag willen geloven? Net zoals er klinieken zijn waarbij je je maagdenvlies kunt laten herstellen, zo worden er ook abortussen gepleegd, om de omgeving in de waan te laten dat ze zich houden aan die regels en grenzen.
Je hebt maar een klein gedeelte van mijn zin dik gedrukt, dus ik begrijp je vraag niet helemaal. Er komen zwangerschappen buiten het huwelijk om voor.De laatste jaren (vanaf de jaren 70/80) minder als daarvoor. Ook al worden er regels en grenzen gesteld. Iedereen blijft toch een mens van vlees en bloed. Ik weet, bijna zeker, dat er vrijwel geen abortussen gepleegd worden. Iemand uit deze hoek durft vaak niet naar de huisarts voor anticonceptie, dus al helemaal niet naar een abortuskliniek. Ik heb het nu trouwens over de streng christelijke hoek.
Ik heb het gedeelte dikgedrukt waar volgens mij de kern van het probleem zit. Dat mensen denken dat er geen ongewenste of ongeplande zwangerschappen voorkomen, omdat er regels en grenzen zijn. Dat iemand geen ac durft te halen of een abortus laat plegen in Urk, snap ik helemaal. Maar je zit zo in de grote stad en daar zit je redelijk anoniem. Ik zou niet zo stellig durven beweren dat er vrijwel geen abortussen gepleegd worden. Net zoals drugsgebruik een groot probleem is in Volendam, aids in Afrika (zeer gelovige landen) en ongewenste tienerzwangerschappen in Amerika, ondanks dat er meisjes zijn die aan hun vaders daar moeten beloven dat ze maagd blijven tot het huwelijk.
Ik heb het even over 1 groep, noem het maar de streng christelijke hoek. Daar worden de regels en grenzen echt wel omzeild. En daardoor dus zwangerschappen. Ik kan over deze doelgroep wel beweren dat er vrijwel geen abortussen worden gepleegd. Er wordt eerder gekozen voor opbiechten en daarna misschien een preek krijgen. Als de kans lopen dat je gemeenschap er ooit achter komt dat je abortus hebt laten plegen. Voor de rest van de wereld kan ik dat niet beweren. Overal leven mensen van vlees en bloed, dus als er in andere religies/groepen/culturen regels zijn rond s*x voor het huwelijk zullen deze ook zeker overtreden worden. Of er dan 'snel' abortus wordt gepleegd weet ik niet.
Wat heftig zeg, ik heb te doen met jonge meisjes uit die streng christelijke hoek Wat gebeurt er als de gemeenschap erachter komt dat je abortus hebt laten plegen? En wat gebeurt er als je de gemeenschap opbiecht dat je hebt gevreeen voor het huwelijk? Wordt zo'n meisje er altijd op aangekeken oid?
Ik weet niet wat er gebeurt als er bekend wordt dat er abortus is gepleegd. Als er bekend wordt dat je zwanger bent geworden buiten het huwelijk om dan krijg je waarschijnlijk te horen dat ze teleurgesteld zijn dat je regels hebt overtreden. Daarna wordt je van alle kanten geholpen met het vinden van huisvesting, het regelen van je trouwdag en het bij elkaar verzamelen van een baby uitzet. Echt, je staat er verbaasd van hoeveel ze dan voor elkaar doen. Verder wordt er niet meer met een veroordelende vinger gewezen. Hooguit misschien nog een keer in een persoonlijk gesprek. Als je niet met de verwekker van je kind trouwt wordt er ook van alles voor je gedaan. In dat opzicht hoef je absoluut geen medelijden te hebben.
Huh? Ken jij de gehele streng christelijke groep? Ik namelijk niet, maar een vrij klein gedeelte. En tóch ken ik een vrouw die een abortus heeft gehad. En die is door de gehele gemeenschap niet heel erg netjes behandeld, om het maar even zo te zeggen. Ik vind het nogal wat om te beweren dat er vrijwel geen abortussen worden gepleegd. Ik vind het nog veel erger om te lezen dat er nog steeds meisjes binnen gemeenschappen zijn die geen anticonceptie durven te vragen bij hun huisarts. Hoppa 100 jaar terug de tijd in!
Ik zeg nergens dat ik de hele gemeenschap ken, maar ben heel goed bekend met de normen en waarden en de gedachtengangen hierover. Ik ben verder voorzichtig in mijn uitlatingen en gebruik daarom het woordje vrijwel. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, ik zeg nergens dat dat niet zo is. Verder ga ik niet mijn mening geven over het niet durven vragen om ac. Dat is een persoonlijke kwestie en niet mijn ding om daar mijn mening over te geven.