Dit. Ik heb wekelijks contact met de verloskundigen in mijn regio en hier hebben we het ook weleens over gehad. Ik woon in een redelijk streng christelijk gebied en het aantal abortussen is hier vele malen lager dan in de stad en bij bijv. Antillianen en Surinamers. In streng christelijke gezinnen komen regelmatig tienerzwangerschappen voor, maar abortussen eigenlijk nooit. Ze besluiten eigenlijk altijd om het kindje te laten komen.
Ik kom zelf uit de 'streng christelijke hoek' zoals dat door veel medelanders genoemd wordt dan. Mijn zus was op haar 18e zwanger, ongetrouwd, een vriendin was op haar 21e zwanger, ongetrouwd en zo ken ik er bij elkaar wel rond de 7 meiden die ongetrouwd zwanger waren. Elk van die 7 meiden heeft het gewoon rond de 12 weken zwangerschap verteld. Mijn ervaring is juist dat deze meiden door veel leden van de kerk aan alle kanten geholpen zijn met babyspullen, leefruimte enz. Misschien is het juist een voordeel als je ongepland of ongetrouwd of zelfs alleenstaand zwanger wordt in een 'streng christelijke' gemeenschap of hoe je dat ook noemt. De belangrijkste regel voor christenen is om je naaste lief te hebben als jezelf en jezelf niet boven een ander te verheffen. Daarnaast weet ik dat niet gelovige meiden die ongepland zwanger zijn altijd bij een kerk aan de bel kunnen trekken en geholpen zullen worden. Stichting VBOK is daar een voorbeeld van, een christelijke organisatie maar ze vangen vooral alleenstaande moeders op die geen christelijke achtergrond hebben en als ze niets met het geloof te maken willen hebben is dat ook prima. Bekijk de site van VBOK maar eens. Dit geldt trouwens ook voor de Hoop en het Leger des Heils. Nu moet ik zeggen dat het tegenwoordig best normaal is om gewoon aan de pil te gaan als je een vaste relatie hebt hoor. Seks bewaren voor na het huwelijk wordt wel aangeprezen maar we weten allemaal dat we in die tijd niet meer leven. Verder hoop ik inderdaad dat de documentaire niet al te gekleurd is en er geprobeerd wordt vanuit verschillende invalshoeken te kijken, dat maakt het toch geloofwaardiger en eerlijker maargoed we zullen zien.