Weet iemand hoe het zit met kinderen? Zijn die nu ook standaard donor? Bijvoorbeeld, stel dat wij met z'n allen omkomen en wij kunnen als ouders dus niet bepalen of onze kinderen doneren; wat gebeurt er dan? En kan ik dat ook ergens laten registreren?
Ik ben het niet eens met actieve donorregistratie. Ik vind dat je zelf moet kunnen beslissen of je het formulier invult of niet. Zelf heb ik hem wel ingevuld. Omdat ik het goed geregeld wil hebben, maar ik vind dat iedereen dat zelf moet kunnen beslissen.
En stel je de situatie voor: twee patienten zijn op de IC aangekomen, éen die een opt-out heeft en de andere niet. Beiden zijn in levensgevaar. En elders ligt een patiënt te wachten op een orgaandonatie. Wie o wie denk jij dat de doktoren het makkelijkst laten gaan? En heb je enig idee wat een orgaan opbrengt op de zwarte markt? Je hoeft maar één corrupte arts te treffen, maar het valt nu ineens volledig binnen de wet.
tja ik denk dat er met corrupte artsen wel meer gebeurd wat wij niet willen weten. Ik woon ook niet in de wereld van jip en janneke, maar met zoveel wantrouwen wordt het leven heel lastig denk ik. Ik wil vooralsnog vertrouwen op onze artsen en de eed die zij afgelegd hebben. Arts wordt je niet zomaar en ik hoop van harte dat degenen die deze weg afgelegd hebben dat met zuivere motieven doen en echt mensen willen helpen.
Ik schrijf dat er wellicht hordes mensen zijn die het niet snappen of niet in staat zijn om het in te vullen. Maar goed, volgens een aantal mensen ben je een peuter die weigert te eten wanneer je kritisch bent op dit voorstel, dat met een nipte meerderheid is aangenomen in de Tweede kamer.
ja zoals ik het nu zag is zijn er 4 opties: 1. ja ik doneer 2. nee ik doneer niet 3. ik laat het aan mijn nabestaanden over 4. ik laat de beslissing over aan een andere person (die mag ook in het buitenland verblijven, je moet dan contactgegevens toevoegen) Dus je zou iemand buiten jullie gezin (bv je zus) kunnen aanwijzen als je weet dat die jouw wensen zal naleven. De kans zit erin dat je met die persoon tegelijk omkomt, maar zeker in jullie geval is die kans klein denk ik.
Ja, of er is iets fout gegaan met de registratie en je kind overkomt wat, wordt je kind dan zonder pardon afgevoerd en nemen ze dan alles maar wat ze nodig hebben? Wellicht idiote gedachten, maar er kunnen natuurlijk allerlei situaties zich voordoen. Aan de andere kant, het moet nog door de Eerste kamer goedgekeurd worden. Er is nog niets definitief.
voor mijzelf wel ja. Voor de kinderen wil ik uitzoeken wat men onder nabestaanden verstaat in het geval wat shadixxx beschreef. Ik weet nl dat 1 van de 4 opa's en oma's lijnrecht tegenover de andere 3 staat hierin en ik wil niet dat zij hier nog over moeten twisten in zo'n geval. En dan denk ik dat ik voor de kinderen voor optie 4 ga en ik weet al wie ik dan benoem.
Het uit principe dan niet willen daar zitten meestal ideeën en gevoelens achter. Wellicht angst dat artsen dan nét iets korter doorbehandelen omdat zij toch niet geloven in een goede afloop. En die angst lijkt mij niet geheel onterecht gezien de vele vele vele bloopers en arrogantie en medische missers van sommige artsen. En ik zeg niet dat dit aan de lopende band dit zal gebeuren, want ook genoeg goede, integere artsen. Maar al zou het 1 x voorkomen dan is het al onverteerbaar voor de nabestaanden. En zo zullen er meer verschillende ideeën en angsten schuilen achter het 'uit principe niet willen' waarvan anderen zoals jij geen weet hebben en waarvan de persoon in kwestie (ongewilde donor) zichzelf misschien geeneens bewust is. Dus schoppen om te schoppen zou ik het niet willen en durven noemen. En ik vind het een gebrek aan inlevingsvermogen als mensen dat wel zo benoemen, alleen omdat zij het toevallig wél een goed besluit vinden.
Ik bedoel eigenlijk of je ergens iets specifiek voor je kinderen kunt registreren (en zo ja, hoe? Ze hebben geen DigiD ).. Of geldt de keuze die je voor jezelf maakt, ook automatisch voor je kinderen?
Dat is mooi. En dan maar hopen dat alle vluchtelingen en asielzoekers die waarschijnlijk nog niet zo thuis zijn in de Nederlandse taal/wetgeving en cultuur ook diezelfde keus hebben. Maar aan de andere kant is het wel fijn dat er dan binnenkort weer meer organen ter beschikking zullen komen...
Goed verwoord. Ik ben het helemaal met je eens. En nu niet aankomen met dat het zo anders te regelen. Daar gaat het niet over. De vrijheid om te kiezen mag je nooit omdraaien.
helemaal mee eens! overigens kies ik voor niet doneren. Dat heb ik ooit al eens ingevuld, maar dat moet dan weer opnieuw?
Maar zo lang je dat niet weet: hoe kun je weten of je het al dan niet eens bent met de nieuwe wetgeving?