Hallo, Ik had even wat vragen en hoop dat er mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden. Onze kleine meid wordt volgende week 4 maanden en we willen volgende week gaan beginnen met bijvoeden. Tamara krijgt nu nog 5 flessen en doet het super! De laatste keer op het CB ( 1 april ) woog mevrouw 7250 gram en was ze 64 cm. Op het CB zeiden ze dat ik vanaf 4 maanden wel van 5 naar 4 flessen mag. De meeste kinderen gaan pas met 5 maanden naar 4 voedingen, dus in die zin is Tamara nog wat jong, maar qua gewicht en lengte zou het prima kunnen volgens het CB. Tamara ligt ver boven het gemiddelde, maar ja...wat wil je... ze had een geboortegewicht van 9 pond, dus al een voorsprong. Ook zeiden ze dat ik langzaam mag beginnen met bijvoeden. Tamara is er ook echt aan toe, maakt hap en smakgeluidjes als ze ons ziet eten en kijkt het eten soms van onze vorken af.... Volgens het CB mogen we Tamara Nutrix gaan geven en een groente/ fruit hapje. Mijn vragen... Als je begint met Nutrix, kun je dan tegelijkertijd ook beginnen met fruit/groente hapjes? Of is dat teveel van het goede? Ook heb ik hier weleens gelezen dat je beter eerst met groentehap kunt beginnen en daarna met fruithap. Wat zijn jullie ervaringen? Is die volgorde echt beter of maakt het niks uit? Hoe vaak per dag gaven jullie in het begin een hapje? 1 of 2 keer per dag? Als Tamara naar 4 voedingen gaat, wil ik de volgende tijden gaan aanhouden: 8.00 - 12.00 - 16.00 - 20.00. Zou 10.00 en 18.00 een goede tijd voor een hapje zijn? Tamara is ons 1e kindje, het is dus allemaal nieuw voor ons. We vinden het ook wel erg spannend omdat er nu weer een nieuwe fase aanbreekt voor Tamara en natuurlijk ook voor ons. Kom maar op met jullie ervaringen... Alvast bedankt! Liefs Elly.
Je zou als eerste met nutrix kunnen gaan beginnen en even kijken hoe ze daar op reageerd.Gaat dat goed kun je fruit of groente proberen. Waarmee je begint moet je zelf weten ik ben begonnen met fruit maar een ander begint weer met groente. Ik gaf in het begin een ding te gelijk dus of fruit of groente. Het is nu natuurlijk alleen nog maar proeven Ik ben pas begonnen met 5 maanden en nu wordt het pas echt vervanging. Kijk gewoon naar je kindje hoe ze het erop doet. succes
Op zich is het met 4 maanden natuurlijk niet nodig, 6 maanden is veiliger, maar ik neem aan dat je daar over al hebt nagedacht. Als je begint, dan niet alles tegelijk. Eerst gewoon een weekje Nutrix, even kijken hoe dat valt. Je kunt zelf kiezen hoe je dat doet, het kan gewoon in de fles, maar als je een bordje maakt, dan kun je vast oefenen met het van de lepel happen. Als het te lang duurt om alles van een bord te doen, dan doe je gewoon een deel van een bord en de rest in een fles. Groente heeft wel voordelen om mee te beginnen. Het is milder, geeft minder kans op reacties, het is voedzamer. En een kind dat met fruit begint heeft nog wel eens de neiging om daarna groente te weigeren, omdat dat minder zoet smaakt. Hou je kindje wel goed in de gaten als je begint met bijvoeden. Als ze verstopt raakt of juist dunner poept, als ze meer huilt, wakkerder is, krampjes lijkt te hebben of als je merkt dat ze opeens 'anders' is, wacht dan even een weekje en geef weer even alleen fles.
Hoi, Wij hebben het zo gedaan: met 3 maanden, nutrix een week gedaan. toen zijn we begonnen met een fruithapje, elke morgen om 11:00 (ik zou dus precies dezelfde tijd aanhouden) bood ik het hem aan, soms nam hij een paar hapjes, soms niks, soms at hij het helemaal op. Toen hij ong. de helft van een potje op at zijn we begonnen met groente. Elke avond om 18:00 aanbieden en weer zoveel laten eten als hij aangeeft. En toen viel er vanzelf een fles weg. Bij ons gaat het nu "pas" goed, hij eet nu ze fruit en groente op en weet hoe de lepel werkt, ook krijgt hij tussendoortjes en hij weet nu hoe het werkt. Het is dus ook voor de kleine erg wennen. Ik zou zeggen luister goed naar wat je kindje aangeeft. Wat ik weleens deed in het begin als hij geen zin had om van de lepel te etene, zodat hij de smaak wel zou proeven een beetje op zijn speen. Veel succes!
Oh ja in het begin met groente heb ik er wat opvolgmelk bij gedaan zodat de overgang niet heel groot zou zijn, 2/3 keer en toen zonder.
De eerste tijd deden wij het maar één keer. Toen het een beetje ging kregen ze gewoon iets te eten als ik ook at, dus op de normale maaltijdtijden, daarvoor en daarna borst. Tot je kindje 6 maanden is mag bijvoeding geen melk vervangen, dus als ik jou was zou ik tot 6 maanden maar 1 hapjesmoment op de dag nemen. 11 uur is een mooi moment, en dan zou ik die flessen wat later doen.
Afgelopen keer zei de cb arts tegen mij ook dat Zoë wel naar 4 flessen mocht nou vindt ik dat op deze leeftijd zolang ze zelf aangeven dat ze die 5e nog willen totaal niet nodig, dus zij houd gewoon nog lekker haar 5 flessen, tot het moment ik haar die 5e niet meer kan geven omdat ze die niet meer wil dus wat dat betreft moet je gewoon kijken hoe de behoefte van je kleine meid daaraan is meid Wbt het beginnen met bijvoeden of je nou begint met nutrix of je begint met groente/fruit, zou ik persoonlijk beginnen met 1 soort zodat je kan merken of ze er last van krijgt of niet..pas als dat goed gaat zou ik wat anders proberen, maar in 1e instantie gewoon 1 ding aanhouden zo kan ze ook goed wennen aan de hapjes van een lepeltje . Ik ben zelf alle 3 de keren begonnen met het geven van een fruithapje in de middag groente ben ik pas later gaan geven, toen alles goed liep en pas toen ook de groente goed ging in die zin dat ze bijna een heel potje opaten, ben ik een fles gaan minderen Je moet zelf kijken wat jou het beste uitkomt, en waar jij mee wil beginnen, men zegt wel eens beter een groentehapje ipv een fruithapje omdat ze anders niets anders meer willen vanwege de overheersende smaak, maar ik heb daar geen vervelende ervaringen mee eerlijk gezegd..ben alle keren met fruit begonnen en toen dat goed ging pap, en daarna pas het groente hapje erbij gedaan . In het begin was het echt een paar kleine babylepeltjes (4-5) Zoë duwde wel moet ik zeggen vanaf het begin af aan de lepel weg zodra ze niet meer wilde, dus dat is wel makkelijk dat ze het zelf aangeeft, doet je kleine dat niet, gewoon beginnen met een paar kleine hapjes nu eet ze per keer ongeveer 1/3 van een potje fruit op.. Op het moment dat er hier een fles zal vervallen zal haar schema er ongeveer hetzelfde uitzien als bij de andere 2.. 05.30 fles 10.00 bordje pap of fruit 12.00 fles 16.00 fles 18.00 groente 20.30 fles dus zoals jij aangeeft lijkt het mij persoonlijk een heel mooi schema op een gegeven moment zul je zien dat je ook die 12 uur fles mindert doordat je een broodje gaat geven en dan nog een klein flesje melk erbij (en geen volledige fles meer) . Met een beetje rondvragen, en googlen kom je een hoop aan de weet meid Succes met de kleine je zult onderhand wel gemerkt hebben hoe snel het allemaal gaat
Hallo, Nou bedankt voor de antwoorden die ik tot zover heb gekregen. Vind het altijd leuk en leerzaam om ervaringen van anderen te lezen. Wilde even op 2 posts reageren. @ Dirksmama, ja weet dat er vaak geadviseerd wordt om pas met 6 maanden met bijvoeding te beginnen, maar volgens de CB-arts is het zo dat kinderen met 6 maanden bijvoeding MOETEN krijgen en het geen kwaad kan om met 4 maanden rustig te beginnen. Het is natuurlijk niet zo dat ik er meteen een compleet potje ingooi... We gaan gewoon rustig beginnen en we zien wel hoe ze erop reageert. Mocht Tamara er last van krijgen, houden we gewoon een tijdje op. Ik denk dat het ook veel afhangt van je kindje. Tamara is gewoon een flinke baby, die nu het gewicht en lengte heeft die de meeste baby's pas met 6 maanden hebben. @ Smoekie, ja het gaat echt supersnel... We genieten zo van ons meisje! Wbt die 4 flessen...Tamara laat de laaste tijd ook steeds meer staan. Dat waren we niet van haar gewend, want eerder gingen alle flessen schoon leeg. Ook moeten we haar de laaste tijd steeds vaker wakker maken voor de laatste fles. Volgens de CB-arts zijn dat ook tekenen dat 4 flessen wel voldoende zouden moeten zijn. We proberen het gewoon en als Tamara er toch te weinig aan heeft, gaan we gewoon weer terug naar 5 flessen hoor, maken we geen probleem van. Mooi om te horen dat Zoe al lekker van haar hapje geniet. Liefs Elly.
Heerlijk toch meid... tis al mooi dat zo'n kleine zo jong al veel dingen zelf kan "aangeven" waaronder of het "genoeg" heeft, of dat het wel of geen 5 flessen nodig heeft... gewoon "luisteren" naar je kindje.... succes meid...