Oh kindercola vind ik als ze een jaar of 8/9 zijn prima. Op zaterdagavond 1 flesje met een klein zakje chips ofzo. Dan blijft het speciaal Maar is limonade sinas? Huh? Limonade is toch gewoon die zoete aanmaak troep?
als ik net zeg dat ze nooit sinas krijgt.. denk ik niet dat ik dat bedoelde maar aanmaaklimonade dus. en roosvicee is eh.. roosvicee vooral. in belgie noemen ze sinas wel limonade trouwens.
AL zou ze het mogen (en nee, het mag niet van mij) ze vindt prik verschrikkelijk.... Vind het ook nog niet echt nodig.
nee hier ook geen cola ja als we een keertje niet op letten dan heeft meneer al snel een slok te pakken. hij krijgt hier water roosvicee,ranja en drink joghert (hij kan niet tegen gewone/karne melk)
Enig idee hoeveel suikers er in drinkyoghurt en melken zitten? Daar wordt je ook niet blij van hoor...
maar van suiker krijgen ze niks hoor... als je het met mate doet.... overal zit wel iets in wat niet goed voor je is.... maar dan moet je wel 1 hele fles ranja opdrinken per dag of 1 fles cola of een hele cake voeren aan je kind.... dan pas gaat het slecht worden... vind het altijd zó moeilijk doen over wat een kind wel of niet mag... jee ik ben grootgebracht met yogie drink omdat ik absoluut geen melk of karnemelk dronk... ook geen yoghurt.. mijn zus en broertje lusten dat ook niet.... nou ik ben zo gezond als wat hoor en heb al mn tanden mooi in mn mond en heb geen overgewicht en ben ook niet dik........ dus tja...... vind zelf dat je je kinderen hoort te leren dat je best eens wat lekkers mag maar wel met mate.... anders gaan ze later alles overdone eten en drinken omdat ze het nooit mochten.....
Ik denk dat de meeste mensen cola niet laten vanwege de suiker. In cola zit 35% suiker, er zijn inderdaad dranken waar meer in zit. Ik vind het voor kleine kinderen met name kwalijk dat in 100ml cola de ADH fosfor voor een volwassene zit! Dit is dus al te veel voor een kind, en dat is maar een klein glaasje. Te veel aan fosfor is echt slecht voor de nieren. En daarnaast bevat cola 12% cafeïne. Deze dingen zijn voor mij de reden om het echt niet te geven, niet de suiker.
in cola zit net zo veel suiker als in appelsap... en ondanks dat anne zelden iets krijgt van drinkyoghurt.. krijgt ze ALS ze het krijgt fristi (zonder extra toegevoegde suikers! niet suikervrij dus) en sap leng ik vaak aan met water gewoon omdat ze niet zo'n zoetbek is (en wel wat aan de zware kant.. maar ik ben een boon als dat komt van de suiker want dat krijgt ze maar heel weinig) @adi: recent onderzoek merkte ook op dat koolzuur slecht is voor de botten onze dochter drinkt dus dolgraag spa rood (raar kind!) maar dat krijgt ze hooguit een enkel slokje. en wat ze verder ook heel graag drinkt is thee.. liefst gezellig met mama op de bank. Verder maakt het haar niet uit of het warm of koud is.. want vaak laat ze het rustig een uur staan om het daarna alsnog op te drinken en het verschil tussen roosvicee en aanmaaklimonade is dat roosvicee gewoon grotendeels ingedikt fruitsap is ipv vloeibare geraffineerde suiker met een vrolijk kleurtje. (en dan hebben wij altijd roosvicee laxo.. de voordelen daarvan hoef ik niet uit te leggen denk ik )
Mijn zoon vindt spa rood ook heerlijk! Haha! Maar vandaar dat ik die opmerking maakte, veel mensen zeggen dat ze cola verbieden om de suikers maar vervolgens wel hun kind volstoppen met yogho of appelsap oid
Hier vind mijn zoontje mijn cola altijd wel interessant. Maar krijgt het voorlopig nog lange niet. Hij weet dat hij cola mag als hij net zo groot is als zijn neef. Die is nu 8. Maar goed ik weet niet of we het tot zijn achtste gaan uitstellen maar het is een mooie richtlijn voor hem dat ie weet hoe oud ie moet zijn. Verder drinken ze hier voornamelijk diksap, vruchtensap, thee, water, melk, chocomelk (soms), fristi (soms) en ijsthee zonder prik (soms).
Dat kan ik me helemaal voorstellen. Maar volgens mij zijn frisdranken helemaal niet bedoeld als kinderdranken. Bij geen enkele frisdrank richt de commercie zich op de kinderen. Misschien heeft dat wel een reden.
@mowtom: ach tegen die tijd zie je het vanzelf wel @adi: tja.. ik vind frisdrank en lightdrankjes sowieso geen kinderdrankjes.. dus vandaar dat het bij ons thuis heel makkelijk is. maarja.. het wordt op een zeker moment lastiger om vol te houden als je niet-thuis bent nu af en toe al discussie dt mensen het stom vinden dat ik liever heb dat ze geen grote bak chips of een lolly krijgt
Een ramp is een groot woord maat nodig vind ik het ook niet. Ze kan nog een heel leven snoepen en ik gok dat over een half jaar dat vanzelf wel begint. Dan gaat ze naar school, spelen bij vriendjes of vriendinnetjes etc en dan hou je het toch niet tegen. Maar voor nu vind ik het dus absoluut onnodig. En het is heus niet alsof ze nooit wat krijgt maa wel met mate. Traktaties met een hand zuurtes en een lolly wordt deze mama (en papa) gewoon niet blij van. Vast een gevolg van dat wijzelf ook nooit suikergoed eten. Wel koekjes, toastjes etc en daar eet de kleine dame ook gewoon van mee. (in peuterportie dus) en zolang ze nog net zo lief ontbijtkoek eet als een lolly.. Wint de ontbijtkoek. Terwijl ik ook heus wel weet dat er vanalles in ontbijtkoek en dergelijke zit
Soms je gewoon keuzes maken en vaak liggen die in het verlengde van wat je ooit al eerder voor jezelf hebt besloten. Ik zou speciaal snoep moeten kopen.. Want wij eten het nooit. Then again, slecht argument want ik koop ook speciaal voor anne bepaalde koekjes nouja.. We zien wel. Snoep uitbannen is in ieder geval niet de bedoeling. Leren over "met mate" wel maar eerlijk is eerlijk... Ik heb al weken de snoeppot niet gevuld en hij zit nog bijna vol.
Dat wil ik dus zeggen, ik snap mensen die snoep verbannen écht niet! Suikers horen ook bij een goed gevarieerd voedingspatroon!
@lovelydk: plus dan krijg je als ze oud genoeg zijn voor zakgeld.. dat het eerste wat ze doen... is dat ze naar de supermarkt rennen voor gevulde koeken dus ik geloof niet zo in compleet verbannen. zeker niet voor altijd maar echt heel noodzakelijk vind ik het ook niet zo gaan wij vaak op woensdag lekker samen anar de bakker (muslibollen kopen) en daarna bij de hema lekker wat drinken (sap of fristi... en soms wil ze het liefst gewoon melk.. mag ook) met een muffin voor mama waarvan ze lekker meesnoept. en vaak kiest ze zelf al voor het bakje fruit.. of wil ze liever een "mini bartje" van de bakker. Nouja dat moet dan ook kunnen (en niemand die mij wijsmaakt dat muffins goed voor je zijn ) maar je hoeft niet perse snoepgoed of koek te eten om aan genoeg suikers te komen. zelfde als dat je geen chips nodig hebt om op genoeg zoutinname te komen. natuurlijk is suiker op zichzelf niet slecht.. per kilo wel. Maarja.. elke dag 5 liter water is ook heel slecht.. dus wat dat betreft.. Gewoon nadenken bij wat je eet en vooral ook niet te fanatiek en te strikt. (wat wel grappig is uit mijn mond omdat hoop mensen mij vrij strikt vinden heb ik het idee )
Alyna krijgt geen koolzuurhoudende dranken...ik heb het eigenlijk gewoon niet in huis, drink het zelf ook amper. Ze drinkt vooral sap, melk, water, tomatensap en een enkele keer Fristi en chocomelk. En ze mag elke dag uit zo'n grote zak een mini zakje snoep kiezen. Maar is eigenlijk even gek van komkommer oid!