Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar las op deze laatste pagina iets over aspartaam. Dat verafschuw ik ook! Het zit zelfs in kindercola, waanzinnig he? Hier geen cola en andere frisdranken. Ook geen fristi of chocomel trouwens. Ze taaien er ook niet naar dus waarom slapende honden wakker maken denk ik dan. Thuis hadden wij nooit frisdrank en ik vind het nu dus ook gewoon niet lekker. Hier drinken wijzelf veel koffie, thee, sinaasappelsap enz. En wel eens een wijntje of biertje zo nu en dan. De kinderen melk, diksap en sinaasappelsap. Ik ben verder niet streng met snoepen. We hebben het nooit in huis maar op de peuterspeelzaal met een verjaardag, of op gewone verjaardagen ofzo vind ik het allemaal niet zo'n probleem. Wel hebben we altijd waterijsjes in huis en halen we regelmatig een lekker schepijsje in de stad met de kinderen. Fruit is voor hun net snoep, helemaal als ik aardbeien of druiven in huis heb. Chips hebben we nooit en krijgen ze nagenoeg nooit. Veel te zout vind ik.
nee maar of het nou natuurlijke suiker is of echte suiker.... slecht is het zowiezo... hier denken ze uit zichzelf wel aan snoepen.... ook mijn dochter van bijna 2 snoept al hoor..... is anders niet echt leuk voor haar als haar zus met rozijntjes of een snoepje zit....
@mora: nouja ik haal zelf eigenlijk vooral van dat dreumessnoep (rozijntjes, aardbeistukjes.. je weet wel.. dat jip en janneke spul van de hema) maar regelmatig krijgt ze op kdv ander snoep.. bij opa/oma en op visite snoept ze gewoon lekker mee van wat er op tafel staat. kan ook... want inmiddels heeft ze wel geleerd dat niet die hele schaal in 1x leeg hoeft. en als we opa/oma op visite zijn krijgt ze vaak schaaltje chips. vind ik eigenlijk niet nodig.. maarja.. 2 nichtjes krijgen ook dan ga ik het anne niet verbieden of iets dergelijks... wel hou ik het beetje in de gaten dat ze niet alles in 1x op eet zeker omdat ze ook van toastjes en kaas mee eet.. vind ik zo'n schaaltje eigenlijk een beetje onzin namelijk en geraffineerde suikers zijn wel slechter dan fruitsuikers overigens.. daar kan je lichaam gewoon minder goed mee overweg. en zoals een collega zegt "suiker? dat is snelle energie.. heb je niks aan!" Maarja.. die doet aan bodybuilding dus dat is toch net ff anders dan bij peutertjes he. Overigens wat ik tegen heb op ranja is niet zo zeer de suiker maar de berg kleurstoffen die er altijd in zit Haal eigenlijk altijd karvam cevitam als we het al halen.. gewoon omdat dat ook smaakt zonder dat je het half/half hoeft te mengen. en natuurlijk kunnen ze prima in een rozijntje stikken.. gek genoeg is die kans toch duidelijk groter bij een bal suiker met een stokje er aan dan bij een klein rozijntje. (dat is net als dat de kans op verdrinken in een zwembad duidelijk groter is dan in een schoteltje water terwijl in beide gevallen even snel gebeurd is.) overigens eet ze vanaf een jaar oud al muslibollen van bakker bart daar zitten hele cashews en hazelnoten in.. je wil niet weten hoe vaak mensen mij aangesproken hebben op het feit dat ze wel ERG klein was voor zo'n muslibol. Ze is ook een behoorlijk ukkie.. dus voor die mensen zag het er nog erger uit dan het al was natuurlijk Enige wat ik wel altijd deed.. was even dr tuigje los als ze zo'n ding at.. je wil niet dat ze half stikt in dr muslibol en je dan het tuigje niet los krijgt natuurlijk en als ik zag dat er een grote cashew/hazelnoot zat pulkte ik hem er vaak ook wel uit.. maar ze zal ze ongetwijfeld wel binnen gehad hebben. 1x gehad.. keek ik in de kinderwagen.. had mevrouw heel pakje dadels gepakt terwijl ik niet keek... en de pitten (die echt wel groot zijn) lagen netjes onder in het zitje... schrok me rot! volgens mij snapte anne er weinig van...
Gisteren even snel langs de natuurwinkel geweest en wat drinken gekocht. Ik moet zeggen dat ze best een groot aanbod qua drinken hadden wat (volgens de verkoopster) echt puur natuur was en geen toevoegingen. Kon op de pakken ook niets raars vinden in de ingrediënten lijst. Ik heb wat pakken yoghurtdrink meegenomen en nog wat fruitsapjes van Ekoland. Er zitten trouwens wel fruitsuikers in (geloof dat het meeste gezoet wordt met (sinas)appelsap). Wel jammer dat het redelijk prijzig is, voor een pak van 1 liter betaal je 2 tot 2,99. Maar mijn zoontje vindt het erg lekker
ik snap het probleem gewoon niet zo met gewone sapjes... die drink je zelf toch ook? en ben je toch ook groot en gezond mee geworden?
yummie@ weet je zeker dat er geen verdekte zoetstoffen inzitten. dan zal ik daar ook eens een keer een blik binnen werpen dan. mora@ over waarom ik zo voorzichtig ben. ik heb een zoon met adhd en die wordt 3 keer zo druk van bepaalde dingen. ik ben zelf alergisch voor veel dingen en heb in een kliniek gelegen 2 maanden. daar heb ik met eigen ogen gezien wat een beetje suiker of een beetje kleurstoffen met een kind kunnen doen. ze doen daar nml provocatie testen waar je stijl van achterover slaat als je getuige bent van de reacties op bepaalde ingredienten. affijn, bij mij zoon van 14 geldt dat ook voor bepaalde dingen en ik heb al gemerkt dat het bij de jongste ook zo is. als ik die een pakje wikcy geef wordt het een halve tornado terwijl hij normaal eigenlijk best rustig is. als je zulke dingen dagelijks geeft zie je zelf natuurlijk het verschil niet. maar als je erop gaat letten wel degelijk. ik weet ook welke het meeste triggeren, dus als ik het kan voorkomen dan probeer ik dat het er ( nog) niet inzit voor hem. als je interesse hebt in meer informatie moet je maar eens googlen op het dieet voor kinderen met adhd bijv. en zo zullen er wel meer artikelen zijn. waarom ik geen zoetstoffen wil is een heel andere reden. die zijn gewoon ronduit slecht zo niet kankerverwekkend. als ik dus persé moet kiezen kies ik voor suiker. wat betreft het onderwerp sapjes die drink jezelf toch ook? nee, ik zoek voor ons hele gezin verantwoorde sapjes uit. staan er teveel dingen op die me niet aanstaan blijft het in de winkel staan. we drinken veel spa en andere dingen de spa kan eventueel gemengd worden met een aanmaaklimonade zonder al teveel zooi erin en in het weekend mogen ze wel wat cola ofzo, maar met mate. wat betreft snoep, dat vind ik niet nodig voor heel jonge kinderen. een jaar of 4 is tijd zat. een keer een koekje of rozijntjes als hij dadelijk wat groter is vind ik ok. maar geen lollie's drop of weet ik veel. ( al weet ik inmiddels dat je het op creche en school toch niet meer tegenhoudt) maar ik probeer dan wel een selectie te maken uit de vaak overdadige zakken die meekomen naar huis. en voor mezelf koop ik ( nog) niks.
Knap dat jij weet wat ik drink en waar ik groot mee ben geworden Ik drink voornamelijk water, thee en verse jus en crystal clear. Vroeger dronk ik thuis altijd roosvicee of melk en af en toe Taksi oid. Prik vond ik niet lekker (nu nog niet echt) en mijn moeder lette ook altijd al op wat wij namen. We mochten best eens iets "ongezonds" te drinken hoor, maar ze lette er wel op dat we geen glazen vol frisdrank of limonade/light producten binnen kregen. In ieder geval niet toen we klein waren en zij er nog echt invloed op had. Toen we wat ouder waren was de keus geheel aan onszelf. En zo doe ik het nu ook. Mijn zoontje drinkt best veel en ik let er gewoon wel op dat hij niet alleen maar gezoete troep binnen krijgt. Tuurlijk krijgt hij ook wel ranja/wicky/taksi etc maar gewoon niet te veel en niet de hele dag door.
mora met taksi enz zal ze best groot geworden zijn, maar dat betekent toch niet dat ik niet voor een gezondere variant mag gaan??? Daarbij, het maakt niet uit hoe wij groot geworden zijn, want ik stond ook met de reiswieg los op de achterbank en zat met 8 weken aan de sinaasappel met liga. Nu zijn we ook weer 26 jaar wijzer en zijn bepaalde dingen gewoon veranderd. Daarbij vind ik iets van drinken enz. belangrijk om dat gezond aan te bieden, omdat het iets is dat dagelijks terug komt. Ons meisje drinkt ook graag melk, maar daar moet je ook niet te veel van geven en ze vraagt ook vaak genoeg zelf om water. Maar soms wil je toch wel eens wat anders???
Ik lees nergens dat de dames, die heel secuur zijn met wat ze aan hun kids geven, andere veroordelen omdat die wat minder opletten. En tuurlijk, vroeger werd er minder na gekeken. Maar toen zaten we als beebs ook uren tussen de rokende mensen Zelf ga ik niet allerlei pakken bestuderen, maar let wel op wat ik geef. Heb bijv vaak die waterijsjes in zon plastic zakje. Zonder kleurstoffen en andere poespas. En mijn kids zijn dol op thee zonder suiker. Mama kan nooit eens rustig zelf dr kopje thee opdrinken Als kind dronk ik het met veel melk en suiker, maar vond dit voor mijn eigen kinderen onzin. Dus heb het ze vanaf het begin zonder iets erin gegeven en nu lusten ze niet anders
Hier nog nooit gedronken...wil ik ook niet. Je hebt oveel om te drinken dat hoeft echt niks met prik te zijn..maar ja veel vruchtendranken enz zit ook veel suiker in he.. Hier drinkt ze water of dixap of wel eens wat frisse fruitdrank
nee tuurlijk weet ik niet waar een ander mee is grootgebracht... kijk dan meer vanuit mijn eigen situatie.... wij dronken dagelijks yogie en sapjes... kregen ook elke dag wel wat lekkers, in het weekend chips... en toen we een jaar of 7 waren kregen we ook priklimonade waar we dol op waren.... ik haal hier altijd, yogie, melk, thee drinkt alleen mijn oudste (rooibos) en voor de rest verschillende sapjes.. vaak appelsap, of multivit, ook nectars en van die wittedruiven sapjes enzo.... is denk ik maar net waarmee je zelf groot bent gebracht en wat gewoon is voor je... snoepjes voor jonge kinderen zijn hier beperkt tot rozijntjes, nijntje koekjes, ook weleens een stukje chocolade, van die kleine haribo beertjes in een minizakje, en soms een lollie... maar heb nu wel door dat ze daarna stuiterdruk zijn en als ik het niet geef ze heel anders zijn.... mijn man is er niet echt een voorstander van en geeft ze liever een bak fruit.... dus daar let ik nu wel meer op en idd merk je dan wel degelijk verschil in het drukke gedrag!
nou dan heb je zelf al het antwoord gegeven op de vraag waarom ik zo uitkijk met wat ik geef. je hebt zelf al gemerkt wat suiker en kleurstoffen doen met kinderen.
Hier is eens iets van op tv geweest... Er waren 2 groepen kids...groep 1 kreeg alleen maar snoep en groep 2 gezond eten.. Verwacht werd natuurlijk dat groep 1 bij thuiskomst helemaal hyper zouden zijn....dit was helemaal niet het geval. Er schijnt helemaal niets van waar te zijn dat je kinderen hyper worden van snoep
lees mijn stukje maar eens. OF ze hyper worden. ik heb een kind gezien wat bijna letterlijk dwars door de tafelpoten en stoelpoten ging bij provocatietesten (in een kliniek) en ik heb zelf een kind met adhd waar je heel duidelijk kunt merken of hij bepaalde dingen die dag wel of niet gehad heeft. en als ik mijn jongste nu een pakje wicky geef stuiterd hij over een uur in en uit de bank.
hmmm ja ik weet het niet ik heb er geen ervaring mee natuurlijk kan je alleen vertellen dat ze het hebben getest en er toen uitkwam dat het niet waar was
Dat kinderen druk worden van bepaalde toevoegingen in eten/drinken is wel waar hoor. Zo reageert mijn zoontje (& mijn broer ook) enorm op de smaakversterker E621 ook wel: ve tsin genaamd. Chinezen gebruiken dit ook vaak en na een lekker avondje chinees is het dan ook enorm druk in huis haha. En in cola zit bijvoorbeeld cafeïne en suiker en hier wordt mijn zoontje ook erg druk van.
nou dat is echt wel waar hoor, weet niet welke mafkees dat heeft onderzocht dan die op tv bedoel ik dan he... mijn dochter had weer eens een traktatie gekregen op school, een megalollie van de action.... die wilde ze dus opeten nadat ze brood en fruit had gegeten.... nou ze verandere na de helft van de lollie in een uitdagend overprikkeld draakje hoor! mijn jongste hoeft vaak geen snoepjes of een paar likjes en dan gooit ze hem aan de kant en zij was dus niet zo hyper......
Ik ken hordes volwassenen die drukker of in ieder geval alerter worden van Cola. Daarom is cola ook verslavend.
ja met snoepjes was ik er al wel achter... met drinken heb ik dat nog nooit opgemerkt... omdat ze ook weleens thee drinken, en melk... dan zijn ze hetzelfde dan wanneer ze sapjes drinken...... vandaar vroeg ik me dat af.... heb niet echt verstand van e nummers en rotzooi in voedsel en drinken... ik ga er eens wat beter op letten, best wel interessant om te weten waarvan ze druk worden en welke producten slechte dingen bevatten... heb ik me nooit mee bezig gehouden eigenlijk.... wel dat e gezond eten, vers, en regelmatig en uit de voedingsschijf enzo... maar verder