Vanaf wanneer alleen in zee spelen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door cowgirl80, 31 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Op de huidige nationale zwemdiploma's staat letterlijk dat ze de norm zijn voor zwemveiligheid BEHALVE in de zee.

    Logisch ook, want wat leren ze nou over de zee tijdens de zwemles?
     
    Athina vindt dit leuk.
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik krijg al koude rillingen van je verhaal.

    Ik ben namelijk ooit bijna verdronken toen ik samen met mijn vader op een luchtbed en een zwemband om in de zee was. Een grote golf gooide me zo van de luchtbed af en ik schoot uit mijn zwemband. Ik kon wel zwemmen maar met mijn 7jarige spierkracht had ik daar toen niks aan.
    Mijn vader en nog 2 mannen waren zijn meteen het water ingedoken, maar ik werd heel snel meegevoerd. Gelukkig waren ze op tijd bij me.
    Op het strand half gereanimeerd.
    Sindsdien raak ik volledig in paniek als ik in het water niet bij de bodem kan. Ook in een zwembad helaas...
     
  3. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Wilde het net gaan typen. Er wordt hier bij het afzwemmen ook verteld dat het c diploma niets met zee te maken heeft. Wij wonen aan de kust. Eigenlijk zie je alleen toeristen diep het water in gaan.
    Zoon is 7 en die mag tot z'n knieën als hij alleen is (ik zit op handdoek met zicht op hem zonder mobiel/boek) en als ik er bij ben tot mijn heupen/middel. Dieper ga ik zelf ook niet. In die diepte kan je prima zwemmen zonder met je knieën over de bodem te schrapen haha. Drijfmiddelen doen we ook niet.
     
    amdaa en Fuddey vinden dit leuk.
  4. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf ook altijd geleerd om vanaf tienerleeftijd tot ongeveer je middel in het water, zodat je makkelijk kan gaan staan. Overigens met verschillende zwemdiploma's.
    Tot die tijd zou ik zelf zeggen tot de knieën en dan gewoon lekker spelen.
     
  5. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Niet.

    Mijn neefje die opgegroei is dichtbij de zee was zelfs ooit verrast door de stroming en moest worden gered. Hij was 17 of 18 toen ( was in Italie)

    De zee is onvoorspelbaar voor iedereen.

    Ik zou zeker geen kinderen onder de leeftijd van 15 alleen laten zwemmen in de zee.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Dan ga ik dat toch eens nalezen, had dat gelezen ,weet niet meer waar.
    Bedankt voor het verbeteren!

    Onze zoon moet nog a halen en voorlopig zwemmen we niet in de zee:)
     
    amdaa vindt dit leuk.
  7. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik ben aan zee opgegroeid. Mijn kinderen mogen met hun abc niet alleen in zee zwemmen. Tot hun zwembroek mogen ze, dieper alleen met mij of papa erbij. Ik heb ze ook geleerd wat ze moeten doen bij sterke stroming en hoe ze gevaarlijke plekken kunnen herkennen. Met de zee moet je echt heel erg uitkijken!

    (Voordeel voor mij persoonlijk: ik heb alleen mijn A diploma maar omdat ik altijd ik zee zwom (met mijn ouders) kan ik ontzettend goed zwemmen :thumup:;))
     
  8. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Niet . Niet zolang ze met mijn op vakantie zijn. Zee is zo heftig soms
    Dochter net zwemdiploma (11) en zoon 10 blijven mooi naast mijn
     
  9. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Wij waren vanmorgen nog op het strand. Rode vlag en baywatchers standby. Ze plukten iedereen de zee uit die verder dan tot de enkels erin ging. Actievelingen in zwembroek kregen bij voorbaat al een waarschuwing.
    Op een gegeven moment twee jongetjes van ik gok 4 en 6 jaar waren tot hun knieën in het water. Lifeguard kwam aangerend en stuurde ze het water uit. Ik zei nog hè maar welke volwassene hoort daarbij, helemaal niemand in de buurt die reageerde. ...Twee tellen later kwam er ineens een man over het strand aangerend vanaf het strandpaviljoen. Die kreeg wel even een preek. Dan denk je echt Hoe dan? ? krijg je het in je hoofd om met zulk weer en een rode vlag zulke jonge kinderen alleen in de zee te laten spelen en zelf gewoon lekker op een terrasje zitten? Bizar.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bizar he? Wij zien het ook telkens weer als we aan zee zijn. Ontzettend veel volwassenen hebben totaal geen ontzag voor de zee, gaan veel te diep, laten hun kinderen ontzettend vrij in het water... en op vlaggen wordt soms ook totaal niet gelet.
     
  11. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.467
    1.654
    113
    Brabant
    Ik ben ook van het voorzichtige.
    Onder "zwemmen in de zee" versta ik: daar waar je niet of bijna niet kunt staan. En dat doen wij allemaal niet.

    Wekomen net terug uit denemarken en daar is het wel anders. Heeeeeel lang kun je in de zee lopen, zonder dat het dieper wordt.daar mochten ze zelf in de zee spelen. Ongeveer tot aan de zwembroek.
    In nederland zou het tot aan de knieen zijn.(als het gewoon "veilig" is)
     
  12. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Wij wonen ook aan zee. Mijn dochter is 7, heeft ABC, is lid van de surfschool en heeft ook elke week surfles op de zee. Ze is dan met een groepje en twee instructeurs in het water. Ik zal er altijd bijblijven en heb ook altijd zwemkleding aan dan. Als de stroming sterk is, sta ik zelf ook in het water.
    Ze leren op de surfschool de mooie dingen van he5 strand en de zee, maar ze leren ook zeker de gevaren van de zee.
    Zelf mocht ik vanaf mijn 12de zelf naar het strand. Als er een groene vlag hing zwommen wij tot de boei en terug.
     
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou ook zeggen niet. Sámen vind ik dan anders - vanaf een jaar of 16 ? Maar ik vind de zee zelf ook best eng. Je zal mij dus ook nooit alleen in zee zien. Als ik in diep zee water 'zwem' - dan snorkel ik in het buitenland - maar dan ook enkel met 2 of 3 personen tegelijk en houden we elkaar goed in de gaten, ook vanwege onderkoeling en vermoeidheid.

    https://www.allesoverzwemles.nl/diploma-c/ - hier stond dat over het c diploma - veilig in open water, behalve in zee.
     
  14. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.077
    2.909
    113
    Vrouw
    Wij zitten op dit moment voor 3,5 week in zuid Frankrijk aan de Atlantische oceaan. Onze zoon van 16 heeft hier 2 jaar geleden samen met mijn man 2 dagen surfles gehad. Sindsdien surfen ze de hele vakantie.
    Wij liggen bij het gedeelte met de rode vlag, daar mag je dus niet zwemmen in zee. Je mag in dat gedeelte enkel de zee in met je surfplank om te bodysurfen. De zee is hier wild, vooral bij vloed, het eb en vloed verschil is hier enorm.
    Mijn zoon heeft a b en c en een aantal zwemvaardigheid diploma's. Hij is super slank gebouwd maar wel breed in z'n schouders en sterk.
    En dan nog hou ik mijn hart vast als hij in z'n surfpak zo'n eind op zee is.. Ik vind het doodeng. De zee is hier zo ontzettend wild af en toe, en ik verbaas me de hele vakantie al van alle kinderen maar ook volwassenen die hier continu toch de zee in gaan.. Het mag niet op dit gedeelte en toch gaan mensen hier rustig enkele tientallen meters de zee in lekker zwemmen. Worden er continu uitgeplukt en zodra de strandwacht weg is..rennen ze er zo weer in. Bij eb zie je hier enorme zandbanken en er komt een rivier uit in de zee, ze waarschuwen met grote borden dat je vanwege de gevaarlijke stromingen daardoor dus niet de zee in mag op dit gedeelte om enkel te zwemmen, allee surfen. Snap niet dat mensen daar maling aan hebben..
    Ik weet niet wat een geschikte leeftijd is, maar laat mijn kinderen nooit alleen aan zee.
     
  15. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Nu hier al een topic over de zee gaat kan ik mijn vraag net zo goed hier neer plempen. Hoe warm of koud is de zee ter hoogte van Castricum?

    Wij hebben zondag een familiedag in Castricum, aangezien onze dochter nog nooit bij zee geweest is, en dit een van de lievelingsplekken van mijn overleden moeder is gaan we hier uiteraard ook langs. Overigens gaat zij absoluut niet alleen de zee in, maar als het water erg koud is neem ik voor mezelf geen badpak mee.
     
  16. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.951
    15.255
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij komen vaak aan zee en mijn jongste mag wel in de branding lopen, we lopen er altijd met de hond, op hele zonnige dagen wil ze verder maar dan ga ik of mijn man altijd mee het water in maar ze mag niet verder dan tot haar knieën. Ik vind in de zee zwemmen en vooral in onze Nederlandse zee helemaal niet fijn, als 16 jarige ben ik weleens te ver afgedreven, ik wilde terugzwemmen maar er was een flinke stroming en ik heb echt hard moeten werken om te komen waar ik met mijn voeten de bodem kon raken, ik vind het maar verraderlijk. Mijn oudste kinderen hebben nu een leeftijd dat ze alleen maar het strand gaan en ik druk ze altijd op het hart om bij elkaar te blijven en niet te zwemmen waar het water tot aan je middel komt, tegenhouden doe je het niet, doorgaans vinden ze het toch te koud en blijven ze in de branding om een balspel oid te doen,
     
  17. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.289
    7.851
    113
    Gelderland
    Dit.
    Bij een meertje wil ik dat ze altijd met de voeten bij de grond kunnen.
     
  18. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    436
    105
    43
    Mijn zoontjes van 7 en 9 spelen vaak alleen in zee. Dit is in een soort baai, wordt langzaam diep en weinig stroming. Ze zijn wel vaak vooral krabben aan het vangen dus niet echt aan het zwemmen. Ik ben er dan wel bij op het strand(je) maar lees gerust een boek. Echt dieper gaan zwemmen mogen ze niet alleen maar dit doen ze ook niet.
    Als we naar het grote strand gaan met meer stroming houd ik ze wel in de gaten maar zit er niet de hele tijd als een havik bovenop. Mijn kinderen zijn bijna opgegroeid op het strand en aan de zee en ze weten heel goed de gevaren van muien en stroming. Hierdoor kan ik ook heel goed afspraken met ze maken en hier houden ze zich dan ook altijd aan. Het is hier vooral in de golven springen dus ook hier gaan ze automatisch niet te diep.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou gewoon zwemkleding onder je gewone kleding aan trekken, ik heb best vaak gehad dat ik had verwacht niet echt het water in te gaan - hooguit met m’n voeten - maar dat het toch zo lekker was, dat ik blij was dat ik m’n zwemkleding ook aan had :)
     

Deel Deze Pagina