Breng ze alledrie nog naar bed. De oudste heeft nog het meest belang bij die tijd. Hij is nu 10, maar mag graag nog even knuffelen en ingestopt worden.
Eeh, ik denk dat mijn dochter 13 was toen ze echt pas zelf naar bed ging. Eigenlijk nooit bij nagedacht dat dat misschien al wel erg oud was dan? We vonden het allebei wel gezellig eigenlijk. Mijn zoon van 9 moet ik wel naar bed brengen, want uit zichzelf zal hij zeker nooit gaan.
Wij brengen ze allemaal naar bed. Zie ook voorlopig nog niet veranderen. Ik wacht gewoon op de dag dat mijn dochter zegt: "Ma-ham! Ik kan heus wel alleen hoor!"
dit inderdaad ze zelf een kus geven in bed en nog even knuffelen en extra toestoppen etc dat vinden we hier erg fijn
Hier worden ze allebei nog lekker op bed geholpen. Tenminste omkleden doen ze terwijl we samen kleren uitzoeken. Tandenpoetsen gewoon samen anders gebeurt het niet...... Maar ook het douchen of badderen zit er altijd 1 van ons bij of in elk geval in de buurt. Jongste doen we samen lezen, meestal om de beurt een bladzijde. Oudste lezen we ook samen mee. Soms leest ze nog even zelf. Maar als er een topos toets gepland staat, gaan mijn man samen met haar topos oefenen in bed. Veel te gezellig nog
Ik herken je gevoel wel van toe zijn aan nieuwe verantwoordelijkheden hoor. En daar hoort ook bij dat ze er soms toch achterkomen dat iets te eng is. Wij hadden dat laatst met alleen thuis blijven. Het leek zo leuk, niet mee naar de supermarkt, maar mijn oudste was zooo opgelucht toen ik weer thuiskwam. Hier doen ze savonds in principe alles zelf, maar ik ben boven erbij aan het strijken/was vouwen en hou een oogje in het zeil. Ik doe napoetsen en geef ze een knuffel als ze in bed liggen. Ik vind het veel te gezellig zo en ik kan toch mooi even wat doen ondertussen. Toen ik nog geen kinderen had was ik een keer bij een kennis die een zoontje had van 4 en die stuurde hem gewoon naar bed terwijl ze zelf op de bank bleef zitten met een glas wijn. Ik vond dat zo sneu voor dat kindje, dat die boven verder alles alleen moest doen... het is me altijd bijgebleven.
Ik breng ze ook allebei nog naar bed. ze zijn 8 en 4. de jongste lees ik altijd een verhaal voor. de oudste vind het leuker om boven op zijn bed nog even te praten. en dan praten we vaak even over zijn dag enzo. vind het altijd wel even gezellig. denk ook dat we voorlopig nog wel zo doorgaan. soms wil hij de jongste ook wel eens naar bed brengen, dan leest hij een verhaaltje aan haar voor, maar ik kom meestal na 10 min even kijken, geef ik haar een knuffel en een zoen, en daarna gaan zoon en ik nog even naar beneden.
Niet te zwaar maken hoor. Je hebt het geprobeerd en merkt nu dat het niet goed werkt. Geen probleem toch. Het gevoel wat ik bij je verhaal kreeg, was dat de oudste misschien wat teveel de verantwoordelijkheid voelt voor haar zusje. Dat in combi met wellicht toch wat bang zijn, maar het misschien niet mogen laten merken van zichzelf (zij is immers de grootste) kan er natuurlijk voor zorgen dat ze op de andere dagen zo lang mogelijk rekt en beneden wil zijn.
Ze zijn hier 6 en 8 maar ik breng ze nog geeoon naar bed. Voorbereiding doen ze wel zelf (vaak samen) Zoontje leest eerst mij na het douchen voor en dan andersom (of zijn zus leest hem voor) en dan gaat hij naar slapen. Dochter mag een uurtje langer opblijven, maar ik loop nog altijd mee naar boven om haar even in te stoppen. Denk dat als ik niet mee loop, ze helemaal niet vooruit te branden is
Hier 9 en bijna 11 maar beiden vinden het fijn nog even een knuffel te krijgen. Het is vaak ook n moment om nog evem echt alleen aandacht te hebben en nog even iets te bespreken met papa of mama. Tegen de tijd dat de kids zelf zeggen dat ze t niet meer willen laat ik ze zelf gaan, maar zie t voorlopig nog niet gebeuren.
Mijn zoon gaat rond 19:00 naar boven dan mag hij nog even een half uurtje om prutsen. Daarna kom ik naar boven en dan lezen we nog een verhaaltje, kletsen nog even de dag door en dan gaat hij slapen.
Mijn oudste wordt bijna 11 maar wil ook nog heel graag naar bed gebracht worden. Ze is dan gedoucht heeft haar pyjama aan en tanden gepoetst. Het is eigenlijk alleen nog even instoppen en een kusje geven maar ze vind dat nu nog fijn. De tijd die het in beslag neemt is dus ook maar heel kort. Dekens goed leggen en kusje erop, klaar.
Mijn oudste kinderen zijn bijna 12 en 14 jaar en gaan al even alleen naar bed hihi Ik ben zeker tot hun 10de verjaardag mee naar boven gelopen en tanden gepoetst en even kletsen over de dag. Nu zit ik nog regelmatig bij mijn dochter van bijna 12 jaar op het randje van haar bed. Ze is nogal lang van stof en vind het gezellig om altijd wat te kletsen en te vertellen. Mijn jongste is 5 jaar en die gaat voorlopig nog niet alleen naar bed, veel te leuk en gezellig. Hoort er gewoon bij en ze geniet er altijd enorm van om een boekje samen op haar bed te lezen.
Hier zo'n beetje hetzelfde...Hier kunnen ze ook niet bij de douchekop, die gedraaid staat in de douchecabine, omdat anders de hele douche nat wordt, dus ook die moet ik aanzetten en dan de douchekop goed draaien. Maar wij helpen de kinderen altijd (5 en 7) In ieder geval met haren wassen en afdrogen. Aankleden doen ze soms wel zelf, maar vooral mijn dochter van 7 meestal met wat hulp (priegelknoopjes aan haar blouse of een maillot die niet meewerkt) en wij brengen ze echt iedere avond naar bed en lezen voor. Vind ze echt nog veel te jong om dat allemaal zelf te regelen. Daarnaast lijkt het me voor de kinderen toch ook een stuk gezelliger zo.
Hier breng ik haar waarschijnlijk naar bed tot ze gillend uit huis gaat lol. Ik vind het al zo hard gaan allemaal en ik geniet er zo van om haar naar bed te brengen en nog gezellig te knuffelen en kletsen.
Hier ook nog hoor, ik vind het ook gewoon gezellig om samen zo de dag af te sluiten. Ze zijn nu 8 en 10 en natuurlijk doen ze veel zelfstandig, maar ik help af en toe even, loop boven rond en klets nog wat. Kom regelmatig nog even bij ze liggen enz.
Ja, hier ook hoor! Mijn 11-jarige wil altijd nog even kletsen, een knuffel, en ik doe dan het licht uit. Ze is al groot maar de behoefte aan mama is er absoluut nog De kleintjes van 6 en 7 willen altijd graag samen een verhaaltje voor het slapen gaan. Een heerlijk rust momentje.
Och...dat vind ik wel heel jong. mijn dochter is ook 5,5, maar tenzij ze het zelf heel nadrukkelijk aan zou geven dat ze dat wil, zou ik er niet eens over nadenken van haar te verwachten dat ze al zelfstandig naar boven gaat en naar bed... Het is het afsluiten van de dag en vervolgens lig je 'alleen' te slapen, nee ik vind ik dat we er daar nog voor haar moeten zijn in de zin van echt bij ze zijn. Ze zou in een enthousiaste stoere bui nog wel eens kunnen doen alsof ze dat alleen zou willen doen en ik denk vervolgens na 5 min alsnog heel hard om mij gaan roepen Ik kan me van mezelf niet meer herinneren hoe oud ik precies was toen ik echt alleen naar bed ging, maar weet wel dat er een soort tussenfase was waarin ik wel zelf naar boven ging en in bed, maar dat mijn moeder toch nog even langskwam voor een kus. Dat laatste zal langzaamaan verdwenen zijn ergens in de puberteit... Ik zou er gewoon even met je dochter over praten. Hoe ervaart zij het en wat zou zij prettig vinden?