Altijd dezelfde discussies hier over bijvoeden. Om moe van te worden. je zou haast denken dat je een zonde begaat als je voor de zes maanden gaat bijvoeden. Sorry maar het draait werkelijk altijd op hetzelfde uit.
De oudste heb ik met 5 maanden 1 hapje fruit gegeven omdat hij zo zijn best deed om het te pakken te krijgen toen ik het in mijn hand had. Hij vond het niks, dus daarna met 6 maanden echt begonnen. Bij de tweede sowieso pas met 6 maanden begonnen en bij de derde ook. Die had zelfs toen nog maar weinig interesse, behalve dan om alles zo snel mogelijk op de grond te gooien. Ik gaf ook bv en ze hadden daar nog genoeg aan, dus de noodzaak was er ook niet echt. Zeker bij de derde kwam het er niet eens elke dag van om iets te geven, erg he. Ik moest er toen echt aan wennen om daar weer tijd voor te maken
Ik vind het echt knap dat je zo netjes blijft reageren, terwijl er hier een paar anderen zijn die hun mening op een niet-zo-vriendelijke manier over proberen te brengen! Ik heb nog geen idee wanneer wij gaan beginnen..
Tja, dat is wel waar natuurlijk. Maar naar mijn weten lag de focus bij het veranderen van de adviesleeftijd in NL op het voorkomen van allergieen en heeft dat geen prioriteit bij de focus van het advies van de who, waar de belangrijkste focus nog steed ligt op ondervoeding voorkomen (is in nl minder een issue natuurlijk). Maar als het niet goed voelt, doe ik het sowieso niet. Naar mijn weten zijn er nog geen hele unanieme en overtuigende onderzoeksresultaten voor beide kampen, dus mama's intuitie mag waarschijnlijk gaan beslissen .
Dankjewel Ik kan me er nooit zo druk over maken wat een ander vind. Een ieder mag zijn mening hebben vind ik. En als ik volgends deze mensen een doodzonde bega , ach het zij zo
Klopt, maar het onderzoek waar het allergieverhaal op gebaseerd is, is discutabel (en dat geven de onderzoekers zelf ook aan). Daarnaast vind ik de risico's van te vroeg beginnen groter dan van wachten. Gepureerd of rapley is een methode, dat doet er niet echt toe denk ik. Ik kies zelf voor rapley omdat ik het fijn vind dat mijn kindje zelf kan bepalen hoeveel hij eet omdat hij het zelf pakt en eet.
Als je het vervelend vindt, dan lees je het topic toch niet? Er is gewoon veel discussie over. En als er dan mensen roepen dat ze begonnen zijn "omdat hun kind er zo aan toe was" dan voel ik mij geroepen om daar het tegenargument te noemen. Want in mijn ogen is het pertinent onwaar dat dingen willen pakken /opeten toe zijn aan voedsel is. Dat zeggen de potjesfabrikanten. Tja dat verbaast mij dan weer helemaal niets... maar het is gewoon een ontwikkeling van een baby. En met veel zeg ik kijk naar je kind, maar in dit geval zeg ik kijk naar de theorie van hoe de darmen werken.
Dat klopt ook hoor. Maar ik heb persoonlijk een prettiger gevoel bij de who normen dan bij de rest. En dir onderzoekem over vanwege allergieen nu met 4 maanden beginnen heb ik verschillende van gelezen, maar het overtuigd mij op de 1 of andere manier niet. Dus ook mijn intuitie idd. En wat jij toch ook kan doen is niet met 4 maanden al proberen maar met 5, dan zit je mooi in het midden.
Het is bekend dat er eens in de zoveel jaar weer andere adviezen gegeven worden. Dat bestaat al zo lang. Bijvoorbeeld: toen mijn broer geboren was (1971) moest hij verse (bij)voeding krijgen, absoluut niet uit potjes. Toen ik geboren was (1974) moest ik juist (bij)voeding uit potjes krijgen, want ineens was dat weer beter. Verder kregen wij al met 3 maanden groente- en fruithapjes. Ik denk dat er vast wel meer zijn van deze generatie die met 3 maanden (bij)voeding kregen. Toen was dat blijkbaar heel normaal. Later moest het pas vanaf 6 maanden en nu mag het vanaf 4 maanden. Ik ben met 4 maanden begonnen met groentehapjes geven bij mijn dochtertje. Helaas kreeg zij er obstipatie van zodat ik in overleg met de CB-arts gestopt ben. Even ging het goed en nu heeft ze helaas weer last van obstipatie. Ik hoop niet dat ze het van mij heeft geërfd aangezien ik al mijn hele leven PDS met chronische obstipatie component heb. Maar goed...ik ben van plan om bij het volgende bezoek aan het CB, ons meisje is dan 5 maanden, te bespreken of het zinvol om opnieuw te beginnen of toch nog even te wachten tot 6 maanden. Ze drinkt niet zo heel veel melk (gemiddeld 780/800 ml per dag), maar komt ook niet hongerig over. Oh ja, ik wilde alleen maar zeggen dat de trends en visies eens in de zoveel jaar veranderen rondom (bij)voeding. Natuurlijk is het goed om naar je kindje te kijken, het ene is immers het andere kindje niet. Maar ik kan mij echt niet voorstellen dat het CB aangeeft dat je dus vanaf 4 maanden mag bijvoeden als dit schadelijk zou kunnen zijn voor het kindje. Wat is daarbij voor hun de winst?
Dooddoener. Je mening geven oke, maar wel op een respectvolle manier. Ik zou bij een eventueel 2e absoluut niet meer zo vroeg gaan bijvoeden MAAR het is geen zonde/mishandeling of wat dan ook, en eerlijk.. sommige mensen hier draaien een beetje door met het geven van een mening. Zielig dat je je daar zo druk om kan maken.