vanaf wanneer bijvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Crazy angel, 24 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    Het consultatiebureau had me aangeraden om vanaf 5 maanden te beginnen met potjes voedsel.
    Maar mijn vraag is dan, ik lees overal vanaf 6 maanden beginnen potjes voedsel,
    wat is jullie ervaring hiermee?

(Het cb vertelde dat als je tot 6 mnd wacht met bijvoeden, het meestal moeilijker is om een baby te laten wennen.
    en het wachten tot 6mnd vaak geldt voor babys die een allergie hebben..)

2. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Er is een speciaal gedeelte voor voedingstopics, even een korte samenvatting van de meningen hier

-een groot gedeelte volgt het advies van de WHO om met 6 maanden pas te beginnen, en dat leren wennen aan voeding kan nog makkelijk dan hoor.
    -een ander gedeelte van de mensen volgt het advies van het CB, dat is bij de ene 3 maanden bij de andere 4 en weer bij andere 5 of 6 maanden, niet echt eenduidig dus.
    -en weer andere gaan om medische redenen met 3 maanden al beginnen, bijvoorbeeld bij reflux kindjes.

Er wordt gezegd dat de darmpjes pas rond de 6 maanden klaar zijn voor andere dingen als melk, inderdaad vooral kindjes van allergische ouders maken kans op een voedingsallergie als ze eerder beginnen.

Ik ben met Dano begonnen toen hij bijna 6 maanden was, met wennen van eten prima gegaan, ik heb een echte veelvraat namelijk ;)

3. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Overigens kan dit onderwerp leuke discussie's oproepen. de meningen verschillen erg sterk hierover.

Dit is het gedeelte van het forum waar alles over voeding gaat.
    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewforum.php?f=63

Onthou dat je vooral doet waar jij je goed bij voelt!

4. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Wil je nog lang borstvoeding geven? Zo ja, dan kan je misschien nog beter even wachten; door bijvoeding wil de melkproductie nog wel eens kelderen. Om dit te voorkomen kan je dan eerst de borst geven en daarna pas het eten. Pas rond 9, 10 maanden is je productie stabiel.

Ik heb zelf gewacht tot 6 maanden, ik zag er de noodzaak niet van in om eerder te beginnen en het gaat hier hartstikke goed. Ik heb gekeken naar mijn dochter en het algemene advies van 6 maanden aangehouden.

5. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    je haalt hier wel een discussie punt mee aan hoor wat angel eyes al zei.

denk dat je vooral moet doen wat jij denk dat goed is dat voorop.

Ik ben begonnen met potjes rond de 4 maanden en het is me prima bevallen. Alleen geloof ik niet dat als je met 6 maanden begint het moeilijk wennen is daar ben ik het echt niet mee eens.

Mijn dochter heeft pas vanaf dat ze een jaar was vast voeding gekregen door erge allergieen en dat is ook goed gegaan. qua wennen dan. ze vond het allemaal wel ok.

dus denk niet dat dat echt een rede is om te beginnen met bijvoeden. Als je denk dat je kindje er aantoe is tja, dan zou ik het doen maar kan ook de mening van ouders begrijpen die vinden dat je het niet moet doen. bijvoorbeeld omdat je borstvoeding geeft en de productie daarvan dan afneemt.(heb ik van horen zeggen ik heb zelf geen borstvoeding gegeven.)

dus om een lang verhaal kort te maken..volg je gevoel.

6. mirrem

mirrem VIP lid

14 apr 2008
    9.460
    1
    36
    Gelderland
    Wordt Nutrix (rijstebloem) ook onder bijvoeding verstaan?

7. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ja

8. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hier begonnen met nutrix bij 4 maanden, brood fruit en groente bij 5 maanden.
    maar hier hebben we totaal geen last van allergieen en ook gaf ik geen borstvoeding.
    kan me voorstellen dat als je bv geeft en of last hebt van allergieen dat je even wacht.
    maar zoals al eerder gezegd volg je gevoel en kijk naar je kindje.

joyce

9. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Alles anders dan (moeder)melk is bijvoeding, dus ook bv water. Nu zal water niet slecht zijn, maar het neemt wel ruimte in in het maagje waar anders melk zou kunnen zitten.

10. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    mijn gevoel zegt te wachten tot 6 mnd..

het cb zei ook dat ik water kon geven als mn beebje niet door wou slapen..
    hebben jullie dat wel eens gedaan?

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik ben begonne met groente met 3,5 maand. met 4 maanden kreeg ze ook fruit. zoalg je kind nog tevrede is met 1 liter melk zou ik niet gaan bijvoeden. mijn dochter dronk 1 liter melk weg en dan had ze al de speciale melk voor flinke eters. zodra ik ben gaan bijvoeden ging ze erg snel naar 4 flesjes

12. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Hier ook gewacht tot 6 maanden, maar ik geef dan wel nog steeds borstvoeding. Mijn dochtertje wordt 's nachts nog eenmaal wakker om te drinken. Enkel mama's melk wil ze hebben, water weigert ze dus absoluut.
    Nu is het wel nog steeds zo dat de groente en fruit nog steeds bijvoeding is, de melk is nog steeds de hoofdvoeding. Ze eet per dag gemiddeld 150 g groente en/of fruit.

13. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Ik begon met 4 maanden al. Maakt volgens mij niet zoveel uit. Als je baby het maar goed kan doorslikken. Die van ons eet nu al soms met de pot mee lekker makkelijk en smakkelijker voor hem.

14. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Nee, hooguit een slokje tegen het hoesten en nu pas.

Nachtvoedingen zijn goed voor je produktie!

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Volgens mij maakt het echt niet uit of je nog een maandje langer wacht met bijvoeden of je kindje dan makkelijker aan het eten went of juist niet. Volg je gevoel en je kindje en doe wat je goed lijkt.
    Wij zijn zelf met 4 maanden begonnen, omdat ze constant verstopt zat en niets hielp. Fruit hielp wel iets, maar het was geen wereld van verschil, dus als ik dat toen had geweten, had ik nog wel in ieder geval een maandje gewacht.

16. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    ze kauwt wel heel erg op dr vingertjes..
    zou dat iets te maken hebben dat ze wil eten?

17. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Leg haar op die momenten eens aan, misschien dat ze idd wil drinken?

18. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Nee hoor, dat heeft er niks mee te maken. Kauwen op vingers kan ook komen door tandjes en daarnaast stoppen kindjes alles in hun mond omdat ze zo dingen ontdekken.

(edit) oh sorry, ik las niet goed, ik dacht dat je bedoelde dat je dacht dat ze door het kauwen aan zou geven meer voeding dan alleen melk te willen.

19. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Hier zijn we vroeg begonnen met bijvoeden.
    Een lepeltje fruit met 10 weken, de week erna 3 lepeltjes, en toen het goed ging elke week een beetje meer.
    Groente zijn we begonnen met 4,5 maand.
    1 broodmaaltijd met 7 maand.
    2e broodmaaltijd met 8 maand omdat Jesse geen papfles meer wilde.
    Hij eet dus al ruim een maand gewoon met de pot mee.

20. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Ik denk dat je lekker je eigen gevoel moet volgen...

Ik heb zelf nooit water gegeven aan Fenne in de periode dat ik ook borstvoeding gaf... wanneer ze niet wilde slapen dan kreeg ze een slokje bij mij...

Verder ben ik een week voor ze 6 mnd was begonnen met wat hapjes fruit en heb ik uiteindelijk BV gegeven tot 7,5 mnd...

Succes met je keuze... er is niet 1 juist antwoord, voor elke kindje en elke mama zal de keuze anders zijn...

Deel Deze Pagina