hallo, mijn uk is nu iets over de 5 maanden. hij eet vanaf zijn 3 maanden bijvoeding ( op advies van kinderarts ) nooit geen problemen mee gehad. hij at gelijk goed en geen krampen. zijn schema is als volgt op dit moment: 7:00 fles 180+6 9:30 fruit 11:00 fles 180+6 (13:30 )wat water of diksap ( 20cc ongeveer) 15:00 fles 180+6 17:30 groente ( meestal half potje soms heel ) 19:30 fles 180+6 met rijstebloem. ik begin nu sterkt te merken dat hij meer gewoon voedsel wil eten. als ik eet wil hij namelijk ook graag. nu dacht ik om bijvoorbeeld een stukje brood bij de fles van 11:00 te geven en dan de fles iets verkleinen. en dit langzaam op te bouwen en dan uiteindelijk die fles eraf met 6 maand. is dit iets?
Ik zou eerder aardappel en rijst introduceren. Granen worden door de meeste instanties pas vanaf 7 mnd geadviseerd.
Ik geef H.ielkje soms een babyliga geprakt in verse sinasappelsap. Dat wordt dan een soort papje en dit vind ze eerlijk! Die geef ik dan rond een uur of 4 met wat vocht (water, diksap, 100%appelsap) Ons schema ziet er zo uit nu: 08.30 - 180+6 +5rijstebloem (pap) 11.00 - fruithapje met drinken Daarna gaat ze op bed tot ongeveer 15.30 - 16.00 16.00 - die geprakte liga met vocht 18.00 - Warme hap met vocht 19.00 - slapen. Tussendoor krijgt ze ook wel wat vocht. Wij hebben een echt slaapkopje dus meer past ook niet in het schema.
bedank wij hebben een kindje wat 2 x slaapt overdag ( 1x half uurtje en 1 x anderhalf uur ) dus wel korte dutjes dus het grootste deel wakker vandaar denk ik dat hij meer trek heeft. flesjes drink hij niet helemaal meer leeg. vind hij niet lekker genoeg meer denk ik. andere dingen heeft hij vaak wel zin in.marja omdat hij nog wat jong is zit ik een beetje in dubio wat wel en niet doen.. voor krampjes ben ik niet zo bang. lees ook weleens over rijstewafels dat die glutenvrij zijn en dat er ook zoutloze zijn. maar zou dat niet erg droog zijn? liga vind hij idd ook wel lekker. ( doe ik ook weleens in warm water ) maar dat doe ik niet zo vaak omdat het best wel zoet is. ik geef hem ook weleens tussendoor wat thee zomaar minilaagje ( venkelthee voor babys )
Soms tussendoor ook nog klein flesje. Meer krijgt ze idd niet. Blijkbaar heeft ze het ook niet nodig. Ze groeit goed(zelfs iets te zwaar) Slaapt goed, elke dag wel ontlasting, goeie plasluiers en ze is altijd vrolijk en blij en huilt nooit. Ze krijgt ook al veel gewone voeding.
@Gismow: ik zou toch sterk adviseren om te stoppen met allerlei papjes en toch meer melk geven. Dat is tot zeker 9 maanden echt heel erg belangrijk! @anderen: zie reactie hierboven! Echt, hapjes kan altijd nog. 'Vroeger' gaven ze met 6 weken al hapjes met sinaasappelsap of liga, of molenaarskindermeel. Nu zijn er andere adviezen dus ik zou toch adviseren om de algemene richtlijnen daarin te volgen. @prachtigwonder: als je baby honger heeft, zou ik een flesje melk tussendoor geven en niet NOG meer bijvoeding. Dat kan altijd nog!
Ziet er goed uit Prachtigwonder qua hoeveelheden. En hij eet goed, een half potje groente! Misschien zou je rijstebloem in een bordje kunnen geven? Als papje 's morgens? Dan kan je er meer scheppen in doen dan in de fles. Ik geloof niet dat ze al meer mogen, granen is vanaf 6 maanden. Misschien even overleggen met CB?
Oh en ik bedacht me net ineens je kan dat ontbijtpapje ook heerlijk variëren met fruit: appel, peer of banaan etc (gepureerd)er doorheen. Weet trouwens niet of dat dit lekker is met rijstebloem, is een recept voor als je granenpap gaat geven. Overleg anders even met ka of granenpap al mag
ik zou je cb effe bellen, er zijn voor niets minimumeisen voor melk, je ondervoed je kind als je maar 200-300 cc melk per dag geeft aan een baby van 5 maand. minimaal is 500cc, melk eerst, bijvoeding 2. Je kindje kan zo niet goed groeien. gewicht is niet alles, de ontwikkeling van de hersenen hebben meer nodig dan alleen kcal. Ondervoeding kan ook ontstaan door tekorten in vitaminen en mineralen, daar hoef je niet mager voor te zijn
De eerste 6 maanden is melk (bv of kv) echt de belangrijkste voedingsbron. De rest is BIJvoeding en mag GEEN melkvoeding vervangen. Ze heeft de melkvoeding dus wel nodig, maar waarschijnlijk heeft ze er geen behoefte aan omdat je van de bijvoeding al hoofdvoeding hebt gemaakt... Niet leuk om te zeggen maar dat gaat echt tegen alle adviezen in....
Ts, nog geen gluten hoor...pas vanaf 6 maand dus ook geen brood. Ik lees dat hij potjes krijgt. Ik zou alles vers gaan maken, dan zit hij nl veel voller en dan hoef je nog geen tussendoortjes daar vind ik 5 maanden een beetje vroeg voor
hihi nee geef ook weleens vers hoor zoals geprakte banaan. of banaan appel peer. groente ook weleens. mijn cb vertelde dat als mijn uk hele potjes gaat eten dat hij een fles minder moet, ( dat vond ik zo gek omdat hij toen nog maar 4 maanden was en volgens mij is 3 flessen toch pas rond de 6 maanden? ) waarom ik het vroeg van de bijvoeding is omdat hij zijn flesjes niet zo lekker meer vind. ( ik had al geprobeerd minder bijvoeding te geven om te kijken of het eraan lag dat hij te vol zat maar nee ook zonder bijvoeding heeft hij weinig zin om zijn fles leeg te drinken, ik denk dat hij het niet zo lekker meer vind. mijn ukje heeft ook een week in het ziekenhuis gelegen met 4 maanden en toen hebben ze hem een beetje verpest met bijvoeding. ze gaven hem smorgens 2 potjes fruit ( ik had gezegt tegen hun dat dat veeeelste veel is ) en ze gaven hem sinasappel etc. ( dat mogen ze toch nog helemaal niet? ) maar sindsdien wil hij eigenlijk zijn fles niet meer leegdrinken. het lijkt erop dat hij de bijvoeding lekkerder vind. maar ik vind 1 potje of zelfgemaakt fruit meer dan genoeg en 1 potje groente.( ipv van die 2 potjes achter elkaar in het ziekenhuis ) dus mijn idee was om de fles van 11:00 te verkleinen omdat hij het niet opdrinkt en dan bijvoorbeeld wat brood bij te geven in thee gedoopt, zodat hij toch genoeg voedsel binnen krijgt, want ze zeggen dat er in groente en fruit weinig colorieen zitten waarvan ze groeien? maar ik wist niet dat ze nog geen granen mogen. dus ik wacht nog 2 weekjes. mijn ukje laat nu vaak van de 4 flessen vaak 60cc per fles staan. hij groeit verder wel prima. precies op de middenlijn
@Gismow, ik zou je ook dringend willen adviseren je kindje meer melk te geven. Dit gaat echt ten koste van de gezondheid van je kindje. Ik weet niet wat de meeste kindjes van die leeftijd aan melk drinken, volgens mij iets van 800ml. Dat is niet voor niets! Je richt zo mogelijk schade aan en dat kan lijkt me niet de bedoeling zijn.
Onder de 6 maanden, bij voorkeur minimaal 150 ml melk per kg lichaamsgewicht. Boven de 6 maanden, minimaal 500 ml opvolgmelk totaal. Ook al eet ze voldoende, ze halen gewoonweg de voedingsstoffen er nog niet uit. Gism0w, ook ik wil je adviseren je CB te bellen, dit lijkt me niet goed...
Ai, dat is echt veels te weinig melk = belangrijke voedings/ bouwstoffen! Die haalt je kindje niet uit diksap, appelsap of liga's! Dat zijn namelijk alleen maar suikers. Laat je even goed avdviseren door het cb want dit is niet goed voor je kindje!
Ts, Met brood/gluten zou ik echt tot 6 maanden wachten...je kan hiermee een glutenintolerantie triggeren. Hij moet ook zijn voedingsstoffen nog volledig uit de melk halen. Ik snap je redenatie dat als hij minder melk wil dat je dan andere dingen geeft, maar dat is heel onverstandig. Dan gaat hij juist de bijvoeding als hoofdvoeding zien en dat is met 5 maanden helemaal niet de bedoeling. Normaal gesproken krijgen kindjes op die leeftijd nog helemaal geen bijvoeding. Nu is dat bij jullie anders, maar ook jouw kindje moet nog groeien op zn melk.