9mnd en zoveel moeite met stukjes eten..

Discussion in 'Voeding' started by proudmommy2011, Jan 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. proudmommy2011

Jun 23, 2011
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo mama's,

Mijn dochter is nu 9 maanden en heeft super veel moeite met stukjes eten.
    Ze gaat bijna altijd kokhalzen en daarna overgeven. Een hele enkele keer gaat het goed maar meestal niet.
    Ze krijgt nu dus ook nog gepureerd fruit en groenten want anders krijgt ze helemaal niks binnen.
    Ik oefen elke dag met een rijstewafeltje en brood maar voor mijn gevoel gaat het niet echt beter.
    Ik ben al van bruin naar wit brood gegaan en dat lijkt iets te schelen.
    Hebben jullie tips? Of ben ik gewoon te ongeduldig?

Ik lees overal dat ze allang brood en koekjes enz zou moeten kunnen eten dus ik wordt er een beetje onzeker van.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

2. AtraVim

AtraVim Bekend lid

Nov 22, 2011
    706
    0
    0
    Ehm, of het normaal is weet ik niet.. maar zou me niet te veel zorgen maken hoor over dat kokhalzen.
    Vanaf wanneer geef je stukjes?
    Het schijnt dat het kokhals reflex (heet dat zo?) bij kleine kinderen nog heel hoog ligt, en naarmate ze meer stukjes krijgen en grof eten.. verschuift dat reflex naar beneden.
    Dus gewoon kwestie van oefenen, en daarbij schijnt het dat een kind zich eerder verslikt in glad eten, dan stukjes.
    Mijn kleine is 8 maand en eet vanaf 6,5 a 7 maand zelf brood, fruit en groente.. gewoon rapley, grote stukken dus.
    Verslikt hij zich, kokt hij het zelf wel weer omhoog, en het gaat hartstikke goed.

Wit brood zou ik persoonlijk sowieso niet geven, in bruin brood zitten toch de goeie voedingsstoffen die ze nodig hebben.

Gewoon op gemak stukjes blijven aanbieden, keer koekje geven (rijstewafel, berenkoekje, liga 2e of 3e stap etc) en gewoon haar gang laten gaan (wel opletten natuurlijk, maar niet te krampachtig) brood in stukjes geven.. je zult zien dat het op den duur vast gaat lukken!

Iedereen denkt weer anders natuurlijk, en er zullen vast verschillende meningen zijn ;) maar hoop dat je hier wat aan hebt.

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Ik zou sowieso in plaats van pureeren gaan prakken als tussenstap, dan kan ze wennen aan meer structuur. Hoe groot zijn de stukjes? Heb je daar al in gevarieerd?
    Stopt ze haar eten wel zelf in hara mond want het scheelt nogal of ze het in de modn krijgen of dat ze het zelf bepalen. Bij het laatse kokken ze volgens mij veel minder.

4. proudmommy2011

Jun 23, 2011
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef het vanaf 7,5 maand dus ik ben misschien ook te laat begonnen...
    Dat prakken had ik nog niet aan gedacht dus dat ga ik inderdaad proberen.
    Zou ik haar gewoon een stukje banaan bijv kunnen geven en dan kijken hoe dat gaat?
    Vind het zelf ook een beetje eng omdat ze zich bijna in elk stukje verslikt en ik vind het ook zielig voor haar.
    Ik geef het brood inderdaad want als ik het bordje met stukjes voor haar zet gaat ze met het bordje spelen ipv de stukjes eten ;)
    Misschien gewoon 1 stukje zonder bord voor haar leggen en kijken wat ze daar mee doet?
    Bedankt voor jullie reacties!

5. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Ben absoluut geen expert, geef tot nog toe enkel flesjes, maar als ik jou was zou ik haar inderdaad stukken aan gaan bieden en dan bekijken wat ze er mee doet. In het begin zal het spelen zijn, maar denk dat als ze het op den duur in haar mond stopt en tot de ontdekking komt dat het best lekker is dat eten vanzelf wel komt.
    Ondertussen kun je geprakt voedsel blijven aanbieden zodat ze ook nog wat binnen krijgt.

6. Eiland

Eiland Actief lid

Jul 22, 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon is dan wat jonger, maar we zijn sinds 4 maanden begonnen met een paar hapjes.
    Hij eet nu sinds een paar dagen zijn hapjes geprakt ipv gepureerd. Eerst ging hij ook koren en kokhalsen als er ook maar een heel klein stukje in zat..
    We zijn begonnen met iets wat hij erg lekker vond te prakken (dat was mango en banaan) en dat hebben we een paar keer geprakt aangeboden, en toen re rest gewoon nog gepureerd. Toen dat goed ging zijn we andere dingen ook heel fijn gaan prakken, en steeds groffer. Nu slikt hij gewoon stukjes groenten en vlees door..

7. beagle78

beagle78 Bekend lid

Feb 7, 2008
    720
    1
    0
    Komt vanzelf hoor! Ik zou me er absoluut niet druk om maken. Mijn zoon heeft tot 1 jaar alleen maar gepureerd gegeten en daarna ging het pas beter. Nu is hij 3 en hij eet alles hoor!! Komt echt wel goed!

8. adi

adi Niet meer actief

Een aantal tips:
    - gebruik nog geen bordje, dat leidt op de deze leeftijd teveel af. Leg de stukjes gewoon voor haar neer op haar tafelblad, of op de tafel.
    - verslikken is iets anders dan kokhalzen. Komt het stukje vanzelf weer omhoog? Dat is dan kokhalzen, en een volkomen natuurlijke reactie van een kind. Dat is helemaal niet zielig. Als jij daar angstig op reageert, kun je die angst wel op haar overbrengen. Blijf heel rustig en reageer neutraal. Je zult zien dat het kind daarna gewoon verder eet alsof er niks aan de hand is.
    - geef haar een stukje in de hand, of leg die voor haar neer. Als zij het stukje zelf in de mond stopt heeft ze veel meer controle en zal ze ook minder kokhalzen.
    - Bied liever een groot stuk aan zodat ze zelf kan afhappen. Vaak gaat dat ook beter.

En het belangrijkste: blijf ontspannen en vind het zelf niet eng. Want dan gaat zij het ook eng vinden.

9. Purk

Purk Niet meer actief

Hier net zo, duurde tot 12 maanden tot het een beetje ging. De een is nu eenmaal sneller dan de ander. Niet druk maken veel oefenen, komt vanzelf

10. proudmommy2011

Jun 23, 2011
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het inderdaad eng omdat ik bang ben dat ze erin stikt :) Ik ga heel hard proberen om rustig te blijven als ze weer gaat kokhalzen de volgende keer.
    Ik weet dat het een natuurlijke reactie is maar het is zo'n naar gezicht!

Ok dus geen bordje, zelf laten pakken, als ze kokt en overgeeft gewoon doorgaan daarna, eten prakken en dan zou het beter moeten gaan :)

Bedankt allemaal! Jullie reacties geven me weer moed en zelfvertrouwen om het gewoon elke keer te proberen haha

Oja en adi het is indd geen verslikken maar kokhalzen precies zoals jij schrijft!

11. AtraVim

AtraVim Bekend lid

Nov 22, 2011
    706
    0
    0
    Wat ik doe is het bordje met wat plakgum op het blad van de kinderstoel plakken.. zo kunnen ze niet met het bordje spelen ;)

Share This Page