Vanaf wanneer BSO stoppen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door loetje, 25 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mijn zoon is 30 oktober 11 jaar geworden. Hij zit in groep 8 (vroege leerling) en zal na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs gaan. Nu denk ik erover om hem vanaf 1 januari uit de opvang te halen. Donderdagmiddag gaat hij al alleen naar huis (15.00 komt hij uit school, 16.40 ben ik thuis en soms is mijn man vroeger) en dit gaat eigenlijk prima. Nu is het zo dat hij dat hij dat uurtje mag computeren, dus dan is het natuurlijk al snel goed:p

Vrijdagmiddag gaat hij naar de BSO. Hij is dan om 12.45 uit en wederom kom ik om 16.40 thuis. Mijn man werkt soms (gedeeltelijk) thuis op vrijdag, maar kan net zo goed aan de andere kant van Nederland zitten. Dus daar kan ik niet van op aan.

Hij moet dus zelf voor zijn broodje zorgen en zichzelf een paar uurtjes vermaken. Uiteraard is het niet de bedoeling dat hij deze tijd geheel vult met de computer;) Vakanties worden wel geregeld, een hele dag alleen gaat me toch nog echt te ver...

Wat denken jullie, ben ik te vroeg met het stoppen met de opvang of denk ik juist veel te moeilijk (daar ben ik soms erg goed in:):D)... Vanaf welke leeftijd zijn jullie gestopt/overwegen jullie te stoppen?

2. koala28

koala28 Niet meer actief

Hier wordt door de meeste ouders gestopt met BSO als de kinderen naar groep 8 gaan.
    Ik zou zelf al gestopt zijn met BSO (misschien al bij groep 7). Ik ging vroeger zelf ook al naar huis toen ik in groep 7 zat. Ik moest een aardig stuk fietsen naar huis maar dat ging prima. Wij wonen nu ongeveer 3 minuten van school af.

3. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Jawel hoor kan prima. Volgend schooljaar zal hij ook weleens een studiedag oid hebben op jouw werkdag waardoor hij alleen thuis is. Met de vrijdagmiddagen zoals jij ze beschrijft kan hij mooi oefenen.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.337
    36.198
    113
    Zou ik ook zeker doen. Hier stop ik denk ik met de oudste al met een jaar of 10. Hij zou het zelf nu al wel willen haha, maar dat nog maar niet. Is een mooie voorbereiding op het voortgezet onderwijs.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.242
    16.619
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De oudste is ook gestopt met 10 jaar ( einde groep 6)
    Een dag ging die met een vriend mee en de andere dag eenaantal uren alleen.
    De middelste wordt straks 10 jaar en ook groep 6 en zij maakt het schooljaar vol en gaat er dan ook af.

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij zijn ook van plan om te stoppen als de kinderen naar groep 8 gaan. De oudste wordt volgende week 9 en die zou nu al wel willen stoppen, maar dat vind ik nog wat te jong.

Ik vind het juist wel goed als ze in groep 8 al gewend raken om alleen thuis te zijn, want op de middelbare school gaat dat veel vaker gebeuren, omdat ze dan van die onregelmatige schooltijden krijgen.

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Mijn oudste is ook gestopt toen hij net 11 was. Dan belde hij me even op als hij thuis was. Dat ging prima hoor. Hij ging dan ook regelmatig naar mijn moeder ipv naar huis

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.969
    3.976
    113
    Hangt ook van het kind af denk ik. Wat vindt hij zekf? Gaat hij liever naar de BSO of vindt hij het wel lekker om even alleen thuis te zijn?

Is er iemand die hij kan bellen als er iets is of een buurvrouw ofzo waar hij evt terecht kan?

Je kan het ook een tijdje proberen toch en als het niet gaat of je zoon vindt het niet prettig doe je weer BSO.

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Lekker per 1 januari stop zetten 11 jaar moet prima te doen zijn.

En kan hij al vast oefenen en mama ook. Straks komen ze op onverwachtse momenten uit school roosters zijn vaak afwijkend of er vallen lessen uit.

Maak afspraken met hem maak eerst je huiswerk daarna vrije tijd. Computeren. Maar dat is hier een heikel punt met 15 jaar om er de strijd over aan te gaan. De mijne is nu echt echt gaan puberen. En krijg regelmatig nee te horen nee doe ik niet!! Maar hoort voor mij ook weer bij het los laten.

Scheelt je ook geld die opvang en zet klaar wat hij mag eten.

Een middagje alleen moet makkelijk kunnen met 11 jaar.

Deel Deze Pagina