Ik heb even wat vraagjes Ik kolf nu steeds vaker omdat hij langer lijkt vol te houden tussen de voedingen als hij het uit een fles heeft gehad dan aan de borst.. dan lijkt hij soms onverzadigdbaar en wil dan elke 2 uur wel.. daarnaast wil ik het straks ook allemaal uit de fles doen en snachts uit de borst ivm werken straks.. Nu mijn vragen: Gaat de productie achteruit als je bijv 4x per dag gaat kolven? ik kolf namelijk best veel per keer.. ik heb bijv om 11.30 450 cc gekold en krijg het meeste uit mijn rechterborst namelijk 300 cc en bij de ander 150.. de ander gebruik ik dan ook vaak als toetjes/troost borst om de boel te stimuleren.. het is nu 4 uur verder en voel verder nog geen stuwing of wat dan ook.. ik zou namelijk het liefst 4x per dag gaan kolven en wat er over is dan in te vriezen Moet je de melk ook op tijden geven dat je het gekolfd hebt? Dus dat je melk dat je in de ochtend hebt gekolfd dat je dat ook in de ochtend geeft? Hoe zit het nou met de houdbaarheid buiten en in de koelkast en vriezer want vind overal wat anders? Hoe kan je de melk het beste meenemen als je op visite gaat? Ik had begrepen in koelelementen ofzo? maar lees ook dat het buiten de koelkast paar uur goed blijft?? En gewoon een interesse vraagje: hoeveel drinkt een baby van 4 week ongeveer? Gister dronk hij zelfs een flesje van bijna 180 cc leeg!! maar eigenlijk altijd wel minimaal 120 cc is dat niet best veel? als ik dat zo lees op internet bij mensen die ook kolven. want ik krijg dus met wat moeite 3 uurtjes tussen de voedingen Nou dit was het voor nu even
Elke 2 uur drinken is op deze leeftijd nog heel normaal, en ook goed voor je productie. Of je productie achteruit gaat lopen van 4 keer per dag kolven, zal zich vanzelf wel wijzen denk ik... Over het algemeen is het beter om vaker te voeden/kolven en dan kleinere hoeveelheden, dan dus minder vaak en grotere hoeveelheden. Er is overigens nog een reden om er overdag wat korter tussen te laten: je wilt liever dat je kleintje overdag vaker komt en 's nachts niet, dan dus overdag weinig drinkmomenten en dat 's nachts inhalen... Je hoeft de melk niet te geven op de tijden dat je het afgekolfd hebt. Melk kun je in de koelkast 3-5 dagen bewaren, in de vriezer iig 3 mnd (of het langer kan, hangt af van de temp van je vriezer. Op borstvoeding.com staat geloof ik wel een tabel ergens). Als je de melk afkolft en niet in de koelkast zet, kun je het 8 uur bewaren (op kamertemp dus). Neem je melk mee die al in de koelkast gestaan heeft, dan moet je het ook gekoeld meenemen. Wat ik zelf nog wel eens deed, was om dan bevroren melk mee te nemen, dan kon dat ontdooien buiten de koelkast (wel de temp buiten even in de gaten houden: te snel ontdooien is niet goed, dus als het 30 graden is buiten, is het handiger om toch even te koelen). Ik neem melk altijd in een koeltasje mee. Voor korte periodes gewoon zonder element, (wel dus in zo'n echt koeltasje waarin het koud blijft). Voor langere stukken met koelelement. Hoeveel je kind drinkt, verschilt nogal per kind natuurlijk, maar de algemene rekensom voor KV gaat vaak ook wel ongeveer op voor BV: 150xgewicht in kilo, gedeeld door aantal voedingen. Dus als je kind 4,5 kilo is, is dat: 150x4,5=675. Als je dan 7 voedingen hebt, geef je dus per keer ongeveer 95-100 cc in de fles. Nou, hopelijk heb je er wat aan
Hoi! wow wat kolf jij dan veel per keer zeg!!! Ik kolf meestal om de 4 uur en heb dan maximaal 100cc per borst (meestal wat minder). Als je per keer echt zoveel melk hebt lijkt het mij niet erg als je 4x per dag zou kolven. Je kindje kan het toch niet allemaal opdrinken. Ik denk persoonlijk als je wat minder gaat kolven de produktie ook wat minder word maar dat maakt voor jou toch niet uit als je zo ontzettend veel cc kolft! Tenminste bij mij werd het op een gegeven moment wel iets minder toen ik minder ging kolven maarja dat hoeft niet perse zo te zijn. De melk hoef je niet te geven op tijden dat je gekolf hebt, ik doe alles van de dag bij elkaar in een kan in de koelkast. Ik geef het dan dus ook niet altijd dezelfde dag maar soms ook wel een dag later. Volgens mij is het maximaal 5 dg houdbaar in de koelkast (liefst achterin). Hoe zit het nou met de houdbaarheid buiten en in de koelkast en vriezer want vind overal wat anders? Klopt dat ik daarover ook steeds wat anders lees. Ik ga maar uit van wat er staat op de site van borstvoeding. Daar stond dat je het buiten de koelkast 5 uur kunt bewaren en in de vriezer 3mnd. Ik zou het ook niet zo heel veel langer bewaren want de smaak van de borstvoeding veranderd ook steeds. Je kunt dus beter af en toe wat oudere melk uit de diepvries opmaken en dan weer nieuwe invriezen. Hoe kan je de melk het beste meenemen als je op visite gaat? ik neem de melk altijd gewoon in een flesje mee, als het vers gekolfd is laat ik het gewoon in de luiertas zitten (geef het dan wel binnen 5 uur na het kolven). En anders zet ik het gewoon bij de visite even in de koelkast. En gewoon een interesse vraagje: hoeveel drinkt een baby van 4 week ongeveer? Je kunt dan het beste de volgende berekening maken: 150 x kg lichaamsgewicht en dat delen door het aantal flesjes dat je op een dag geeft.
hihi rozemarijke was me voor... 'k had alles al getypt maar was even weg om de kleine te voeden... vandaar wat dingen dubbel. hi hi ook weer verschillende antwoorden...