Verschil hand of electrische kolf?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Firstbaby, May 19, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    1,996
    0
    0
    Kunnen de ervaren moeders hier hun ervaringen delen?

Waarvoor zou jij kiezen? Wat is makkelijker? Waardoor krijg ik meer melkopbrengst?

2. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik had eerst een hand, maar daar kreeg ik echt niks mee uit mijn borst. Hoogstens een klein laagje. Ik kolf nu gewoon met gemak mijn borsten leeg met de Medela swing.

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

Haha hier precies andersom.

Kolf full time en had toen ik zwanger was een gewone Avent handkolf gekocht. Toen bleek dat echt borstvoeding geven niet ging lukken heb ik een Ameda nogwat gekocht. Maar, dat electrische getrek aan je tiet daar word ik misselijk van :( Er komt ook weinig uit, iets van 70 ofzo.

Met de handkolf krijg ik soms 140 ml... En niet misselijk.

Denk dat het heel persoonlijk is...

4. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    :) :) Hahaha moet even lachen hoor, elektrisch getrek aan je tiet.... Nou doe mij maar dat elektrisch getrek hoor, met een handkolf kreeg ik er echt niks uit.

5. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier ook het elektrisch getrek.

In mijn geval met een avent.

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb een Medela Harmony en de PISA. Ik krijgt er met beide genoeg uit. Alleen de PISA gaat sneller omdat het dubbelzijdig is.

En waar je voor moet kiezen en wat makkerlijk is hangt af van jouw situatie denk ik. Met een handkolfje kun je altijd even ergens kolven. Met de PISA moet je een stopcontact hebben of een hele rits batterijen in je kolf doen.
    Handkolf is goedkoper, maar de PISA is dubbelzijdig en gaat dan weer sneller.

7. Agatha

Agatha Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,382
    0
    0
    Ik heb een elektrische avent. Gaat prima. Er zit een siliconen ding in het gedeelte wat je op de borst zet, dat voelt een stuk aangenamer. Die in het ziekenhuis had dat niet, dat was erg pijnlijk, werd helemaal rood, je zag de adertjes bijna knappen.
    En toen deed mijn kolf het thuis ineens niet meer! Paniek! Nouja, ineens... Van uitputting in die eerste 2 weken na de bevalling met 2 nachtvoedingen vergeten het motortje er af te halen toen ik hem af ging spoelen onder de kraan, eerlijk is eerlijk. Zag het wel meteen, hoor, maar was wel te laat. Maar dat is dus het nadeel van een elektrische kolf. Als je enorme stuwing hebt en dat ding doet het ineens niet meer is dat echt een ramp in het weekend. :( Toen nog maar een keer de gebruiksaanwijzing bestudeerd, bleek er ook een dingetje bij te zitten zodat je hem als handkolf kunt gebruiken! :D Geweldig! Na het weekend ding geruild, was geen probleem, daarna heeft hij het altijd gedaan.

Voordelen van een handpomp:
    - doet het altijd
    - geen stopcontact nodig (voor in die wc op je werk...)
    - maakt weinig geluid (ook een voordeel op je werk, horen ze de melkmachine niet zo)
    - gaat zo snel als als je zelf kunt knijpen
    - goedkoop

Voordelen elektrische pomp:
    - je krijgt geen lamme hand.
    Ik werd dat met de hand kolven heeeel erg snel zat. Is o.k. als je af en toe eens moet kolven voor een avondje weg ofzo, maar als je het elke dag of meerdere keren op een dag moet doen is dat echt geen pretje. Vond ik tenminste. Electrische pomp houdt het zelf vol, mijn hand niet.
    - je kunt een meer ontspannen houding aannemen.
    Om met je hand te pompen moet je hem op een bepaalde manier vast blijven houden en ondertussen knijpen. Dus moet je opletten en dat ding goed vast blijven houden, anders wordt het een knoeiboel. En 2 borsten kolven duurt toch een tijdje (minuut of 10 per borst). Dus kun je met een elektrische ondertussen rustig zitten lezen of tv kijken.

Voor mijn borsten maakte het niet uit, of ik mijn kolf electrisch of met de hand gebruikte. Ligt meer aan het apparaat, denk ik. En met deze avent kun je, ook als je hem electrisch gebruikt, zelf eenvoudig de kracht en het tempo regelen, tot op zekere hoogte (gaat niet supersnel op zijn snelst, kun je sneller met de hand voor korte tijd). Dus zette ik hem aan het begin op een rustige stand, en na een minuutje wat krachtiger.

8. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Geef mij maar de handkolf van avent. Super-kolf. Klein nadeeltje is dat je niet dubbel kan kolven.
    Met de electrische krijg ik ook geen drup.

Kwebbel

9. Marjanne

Marjanne Fanatiek lid

Mar 13, 2006
    1,912
    0
    0
    Noord Holland
    electrisch :D
    heb in totaal zo'n 300 uur gekolfd, en ik moet er niet aan denken om 300 uur met de hand te doen :rolleyes:

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Op zich ging het met de Avent handkolf die ik heb goed, maar echt ontspannen was het absoluut niet. Nu heb ik de Medela PISA en kan ik ondertussen een tijdschrift lezen en niet meer op het kolven te letten, lekker relaxed. Ik haal er toch ook wel meer uit en ben hooguit een kwartier aan het kolven (in totaal een half uur van m'n plek), heb dan vaak 1,5 tot 2 voedingen gekolfd. Kolven is voor mij nu echt een moment van ontspanning, dat vind ik wel belangrijk.
    Voordat ik aan het werk was, zweerde ik bij een handkolf. Nu ik aan het werk ben, ben ik helemaal blij met mijn electrische kolf.

11. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik vind een handkolf fijner... de eerste weken kolfde ik ong 8x per dag en toen nog een maand 10 1 tot 2x per dag met de handfkolf. Moest ik nou gaan werken en dus nog vaker kolven dan zou ik misschien wel zijn gegaan voor een dubbele electrische. Ik zou dan denk ik gaan voor de ameda

Share This Page