Ons vreetzakje is nu 5.5 maand. We zijn de afgelopen weken langzaam begonnen met stukjes eten aanbieden. Sinds een week eet ze elke maaltijd wat, in de ochtend fruit, als ze met de lunch wakker is broodkorst en tijdens het avondeten groente. Tot nu toe heeft ze gehad: banaan, appel, avocado, tomaat, paprika, broccoli, snijboon, sperzieboon, broodkorst of stukje kapje. Ze vind het helemaal fantastisch, en is enorm op eten gericht. Als het stuk ( we geven het volgens het rapley principe) bijvoorbeeld op de grond of buiten haar bereik is gevallen dan begint ze gelijk te drammen en te jengelen. Je hoeft ook echt niet meer te proberen haar niks te geven als we zelf gaan eten, dan is ze zwaar beledigd 🙈 Ben benieuwd of er nog meer van zulke vreetzakjes zijn, lijkt me leuk ervaringen uit te wisselen!
Mijn dochter is bijna 6 maanden en is ook een vreetzakje! Ik geef haar sinds een paar weken in de ochtend fruithapje en rond 17 uur groentehapje. Ze krijgt nog wel 4 flesjes van 210cc. Hoeveel flesjes krijgt jouw dochter? Mijn dochter heeft ook dezelfde hapjes gehad! Ik heb haar ook een keer erwten met wortels gegeven. Vond ze heerlijk! Misschien een rare vraag, maar wat is eigenlijk het rapley principe?
O ja wortel heeft ze ook gehad Rapley is het voedsel in grote stukken aanbieden en niks pureren. Daar komt het in het kort een beetje op neer . Ik geef nog volledig BV op verzoek naast de hapjes. Zo'n 6-8 voedingen krijgt ze nog. Merk wel dat ze minder lang drinkt naast de hapjes.
Hier ook een meisje die alles lekker vindt (nou ja, vanmiddag volle yoghurt, dat was een beetje wennen. Mango, peer,courgette en bloemkool is ook favoriet, ook rapley. Geweldig om te zien. Zo af en toe prakken (avocado en spinazie) Ze is nu 8 maanden, en krijgt tijdens de lunch een kale boterham in reepjes (een halve of hele). Op middag fruit en tijdens avondeten eet ze met ons mee. Ik temper het eten nog wel een beetje, omdat ik anders bang ben dat mijn productie het niet trekt. Oja, en soms na de ochtendvoeding ook een halve boterham. Tussendoor ook nog Bv, 5-6 keer per dag. Tijden verschillen per dag, maar ongeveer 5-8-11-15-19 uur, soms ook nog voor avondeten rond 17 uur. Maar ik merk dat dat een beetje verschuift en dat me dat best onzeker maakt. Heel irritant. (Ik denk dan, zou mijn productie dat wel trekken). Maar ik ben zo trots op onze dame als ik haar lekker zelf zie eten. En als ik trotse opa's en oma's zie.
Die van mij is nog steeds een vreetzakje, haha. En dan nog op-1 zitten qua gewicht. De arts op CB zei doodleuk dat ik haar meer eten moest geven. Ik dacht bij mezelf, nog meer? Ze vindt tot nu toe alles lekker en is helemaal blij in de supermarkt als ik aardbeien of wortels of wat dan ook in de kar gooi, tot hilariteit van mede-shoppers, haha. Ik kan er wel van genieten, heerlijk dat ze zo goed eet. Iets te snoepen is voor haar gewoon een mandarijn ofzo, lekker toch? Ze krijgt thuis eigenlijk amper koek en snoep, soms worstenbroodje ofzo. Bij een feestje krijgt ze natuurlijk ook wel wat taart. Wat er natuulijk ook wel ingaat!
hier nog zo'n vreetzakje op de -1 lijn haha. Ze lust werkelijk alles, vanaf 7 maanden al. Wil de hele dag door wel eten (maar mag niet altijd, en dan is t krijsen) ik bied haar uiteraard (bijna) alleen maar gezonde dingen aan maar ze is dan ook dol op alle groente en fruit. Ook hele gekke dingen, zoals olijven, kappertjes, harde geitenkaas, vis, ze vindt het allemaal heerlijk. Ben deze week pas gestopt met de bv, heb het idee dat ze misschien ook wel veel lust omdat ik gek ben op al die dingen (en ze de smaak dus al iets meekrijgt via de bv) Heerlijk hoor, lekker van genieten dat ze zo goed eet!
Even een vraagje over paprika. Geef je rauw een stuk of kook je het eerst zodat het zachter wordt? Ik geef een combinatie van geprakt en rapley omdat ik niet weet hoe ik sommige dingen moet aanbieden... Wortel bijvoorbeeld. Dat vind ik zo'n vorm wat precies in de luchtpijp past
Volgens mij vanaf 6 maanden, omdat het wel nodig is dat je kind goed zelfstandig zit. Niet vanwege de darmpjes. Overigens ging het hier helemaal nog niet met 6 maanden, pas vanaf 8 maanden ging het beter met stukken eten. Ik ben wel vrij snel van pureren af gestapt, en gaan prakken.
Wortel kook ik nog steeds, maar dat is meer omdat ze het ongekookt niet zo lekker vindt. Paprika gewoon in dunne reepjes. Maar jouw kindje is 9 maanden, geloof dat Dafne pas met 11 maanden paprika had. Durfde dat niet zo goed aan. Terwijl ze altijd wel goed kauwt, haha.
Rapley is rond 6 maanden, wanneer je kindje zelfstandig kan zitten, liefst de pincet greep beheerst en zo zijn er nog een aantal dingen die ik even niet uit m'n hoofd weet. Ons meisje is al een maand klaar voor vv maar kreeg idd in het begin krampjes. Dus hebben het af en toe geprobeerd, weer gestopt, weer proberen. En nu gaat het sinds 1.5 week super goed! Vandaag heeft ze voor het eerst meloen gegeten, heerlijk vond ze het! Grappig trouwens, al die vreetzakjes
Hey madelein, Ik vroeg me af hoe groot jij de stukjes aanbied? Mijn dochter is ook bijna 6 maanden en krijgt al een tijdje gepureerd voedsel, maar wil nu gaan starten om het te geven volgens de rapley methode. Ben alleen een beetje zoekende naar de grootte van het eten. En hard fruit zoals appel, hoe gaat dat?! Eerst koken of gewoon geven?
Hier was courgette in het begin een succes. lekker zacht in het midden, dan schrapen ze dat eruit, 5 min stomen ongeveer. In repen snijden van een 5-6 cm lang. Komkommer ook zo. Banaan begonnen wij ook mee om gewoon af te happen als wij de banaan vast hadden. Onze dochter houdt erg van proppen, dus als er een groot stuk in haar mond zit, dan kan er best nog een stuk bij. Daarom houden wij banaan ook nog steeds vast. En anders wordt het ook een erge smeerboel. Peer snij ik doormidden, boven en onderstuk. En geef haar dat zo in haar handen. En bloemkool en broccoli gewoon inderdaad in vuistgrootte roosjes.