Hoi hoi, Mijn dochtertje is bijna 6 maanden en heeft al erg lang last van haar huidje. Vooral op haar hoofdje en voorhoofdje heeft ze een plek eczeem en op haar hoofdhuid begint ze nu ook te krabben. Hier heeft ze duidelijk last van en ze krabt het ook open. Ze krijgt sinds anderhalf week ongeveer vast voedsel (groente hapjes en fruithapjes, cracottes en babyliga) Ze heeft tot nu toe wortel en zoete aardappel gehad, aardappel en broccoli, rijst en sperziebonen en fruit heeft ze banaan, peer, appel en pruimen gehad. Ze poept ook heel slecht. Al vanaf dat ze ongeveer 3 maanden was. Ik moet haar vaak helpen bij de ontlasting met de thermometer. Hier heeft ze vaak last van en je ziet dat ze heel erg perst. Ik zocht op internet omdat haar huidje zo slecht is en ze nu ook allemaal bultjes kreeg op haar borst.. Ik kwam tegen dat ze misschien wel koemelkallergie heeft. Ze krijgt borstvoeding en soms kunstvoeding als ze naar de opvang gaat en ik heb niet genoeg gekolfd. Wat mag ze qua vast voedsel niet eten dan? En ik moet dan ook niet meer dingen eten met koemelk? Kunnen ze hierover heen groeien?? Ik denk dat ik een dieet moet gaan opstellen maar waar moet ik beginnen?? En ook voor mn dochtertje. Iemand goede tips, voeding tips wat wel en wat niet.. voorbeelden? Ik heb wel eens eerder een tijdje niets gehad met koemelk toen ze 2 maanden was.. toen leek het inderdaad wel iets beter te gaan, maar mn dokter zei dat het waarschijnlijk dat niet was en dat ik weer gewoon moest gaan eten..
Je hebt wel bijzonder veel nieuws gegeven op anderhalve week tijd... Moeilijk te achterhalen dan of er iets is waar je dochter op reageert. Normaal wordt aangeraden om minstens drie dagen hetzelfde nieuwe product te geven, en te kijken of er reactie optreedt. Aan het lijstje te zien, heb je elke dag meerdere nieuwe dingen geïntroduceerd? Dan wordt het moeilijk te achterhalen wat precies moeilijk valt. Het zou ook koemelk kunnen zijn. Dan mag jij niks eten met koemelk in (yoghurt, kaas, pudding, maar ook veel koekjes en soms charcuterie etc...) en je kindje dus ook niet. Ik zou je ook aanraden om dan even ook niet te gek te doen qua bijvoeding, want anders raak je helemaal het spoor bijster van waar nu precies het probleem ligt. Als je het zo moeilijk vindt, kan je ook altijd ten rade gaan bij een diëtist.
Een kindje heeft tijd nodig om aan voedsel - smaak en structuur - te wennen, vandaar het advies om één ding een paar dagen aan te bieden. Het voordeel daarvan is bovendien dat je sneller ziet of je kindje er wel of niet tegen kan; bv. doordat je kindje eczeem (vlekjes/bultjes) krijgt of dat de ontlasting verandert (dunner of juist dikker). Het advies over het algemeen is ook om eerst met groente/fruit te beginnen en pas later aardappel en rijst toe te voegen. Misschien dus even een stapje terug doen en goed kijken waar je kindje op reageert? Jij kent je kindje het beste! Succes.
Ik denk ook dat je iets te enthousiast begonnen bent. Er wordt geadviseerd om met 1 soort bijvoeding, dus of groente of fruit, te beginnen en dan 1 soort 3 dagen achter elkaar te geven. Mocht er dan reactie optreden, dan weet je waar dit door komt. Nu heeft ze al erg veel door elkaar gehad en heb je dus geen flauw idee waar ze wel/ niet op reageert. Als je wilt weten of ze reageert op koemelk dan zal je eerst weer helemaal (zo'n 2 weken) moeten stoppen met de bijvoeding. Blijven de klachten aanwezig dan heb je kans dat dit van de koemelk komt. Verdwijnen de klachten, dan komt het waarschijnlijk door de bijvoeding. Dan is het dus van belang om met bijvoeding te starten zoals ik hierboven heb beschreven. Mochten de klachten dan weer terug komen na het geven van een bepaald soort fruit of groente, dan weet je dat ze hier (nog) niet zo goed tegen kan. Hoeveel melkvoedingen geef je nog op de dag? Drinkt ze wel voldoende of zou de moeizame ontlasting daar nog van kunnen komen. Hier zou ik wel wat aan proberen te doen, want constant helpen met de thermometer is erg slecht voor de werking van de kringspier.