Hoi allemaal! Ik zou graag wat tips en adviezen krijgen van andere mamma's die dit misschien ook hebben meegemaakt. Mijn zoontje (net 1) is wat langzamer dan andere kindjes van zijn leeftijd. Hij is pas net begonnen met tijgeren. Zitten en kruipen doet hij bijvoorbeeld nog niet. Maar de vordering is zichtbaar. Helaas lijkt zijn fijne motoriek niet echt te vorderen, misschien zelfs minder te worden. Hij wilt zijn eten niet pakken en zelf eten, dit krijgen we absoluut niet voor elkaar. Na maanden oefenen is er geen resultaat. Als ik het voor hem laat liggen gaat hij alleen maar huilen (meer aanstellen ). Hoe dan ook is hij niet geneigd om kleine dingen op te pakken. Wie o wie heeft er tips voor ons?! Misschien een stimulerend spel of speelgoedje?
Kan hij met knuisje geen eten pakken? Ik denk dat je beste naat fysio kan gaan als je wil stimuleren want het geheel beeld is erg belaagrijk en het hoe hij is, geboorte, erfelijkheid etc. Fysio zal allees intoetsen en naar aanleiding daarvan speel-oefen schema speciefiek voor je kind opstellen. Fijne motoriek hangt samen met spraak en hoeft niet afhangen van grote motoriek. Er zijn genoeg speelgoed voor fijne motoriek maar dat hoef je niet per se. Je kan geven massage van vingers wat ook stimuleert, dan propjes papier groot klein zodat hij dat pakt, papier scheuren, veel vormen en veel materialen laten voelen en spelen. Met klei maak je balletjes en laat hem zien dat hij het met wijsvinger moet plat drukken. Knijpers gebruiken, toren, rijspelgoed etc. Gewoon veel voelen en veel vormen en structuren: zand, bonen, kinetic zand is wat makkelijker voor hem dan om te spelen. Laat hem boekje zelfdoorbladeren met kartoon en wissel af met dune papier boek. Laat hem zelf brood en wortels speziebonnen etc. Leg het voor hem en geef met je handen in zijn handen of mond. Wissel het met dat hij het zelf pakt.
Hoi picconlina, Dankje voor je reactie er zitten zeker dingen bij die ik ga proberen! Het probleem zit hem vooral in de structuren. Hij wilt absoluut geen vieze handjes krijgen. Zijn spraak gaat wel goed. Hij begrijpt veel en kan wel duidelijk maken wat hij wilt. Erg vreemd hè? Hoe dan ook heb ik aankomende maand een afspraak bij het cjg, die ervan op de hoogte zijn, en zal het zeker opnieuw ter spraken komen. Ik vermoed ook fysio, maar als ik eromheen kan door het zelf voor elkaar te krijgen doe ik dat liever Bedankt voor de tips!
Op jou plaats zal ik niet eromheen ga. Waroom? Fysio kan juist passend bij hem het in schema brengen en kost niets. Geef verwijzing nodig. Wat handen betreft is niet vreemd misschien is hij licht autistisch ? Hebben ze op cb meer signalen van gekregen miss? Het kijken, lachen, zwaaien, reageren etc? Ik roep maat wat hoor hoeft niet maar dat vies worden van handen is wel grote signaal. Fysio of kinderarts kan je daar meer steunen dan cb want die hebben zoiezo andere grafieken qua motoriek en het oorzaak etc die kijkt 1.5 uur naar je kind en begeleid en corrigeert steeds het stimuleren. Fysio kan ook thuis komen
Ik heb daar inderdaad overna gedacht. Het is niet onmogelijk maar wel erg onwaarschijnlijk. Hij reageert goed, lacht veel, brabbelt, klapt graag in zn handjes en zit ook graag op schoot. Mensen die hij kent vindt hij ook altijd heel leuk om weer te zien etc. Hij drinkt wel zelfstandig. Het is echt puur plakkerige en prikkelige (planten/gras) dingen die hij niet wilt voelen. Ik ga het oordeel iig afwachten aankomende maand. Fingers crossed
Mijn neefje blieft ook niks aan zijn vingers (of zand/gras op zijn blote voeten). Het jochie was met zijn fijne motoriek ook niet snel. Eten voeren heeft mams echt lang moeten doen. Voorbij de anderhalf in ieder geval. En lopen kwam ook pas tegen die tijd opzetten.. Maar de fijne motoriek bleef daar ook verder achter. Hij heeft die behoefte niet zo, en hij heeft het nu eigenlijk (met 5 jaar) nog steeds niet. Het is een kind dat liever grof motorisch bezig is. Hij heeft niks met puzzelen/kleuren/zandtaartjes bakken. Hij wil lekker rennen, fietsen en op school speelt hij vooral in de hoeken waar de ruimte is (bouwhoek, huishoek). Juf en moeder proberen hem wel aan te moedigen tot fijne werkjes, maar het is lastig om hem te dwingen. Het moet juist leuk worden.. Iets als een tekening van een tractor maken, of een puzzel van een boerderij gaat dan nog het best.. Hij heeft geen stempeltje verder, en dat gaat hij ook niet krijgen. Het is gewoon een kind met andere interesses. En natuurlijk kun je dat best een beetje stimuleren, maar ik zou er met net 1 jaar nog geen drama over maken. Eens nakijken bij de fysio zou best kunnen, als je denkt dat er meer achter zit. Maar mijn zusje heeft het allemaal laten gaan, en het komt uiteindelijk toch wel goed..