wat geef je allemaal?

Discussie in 'Voeding' gestart door angela80, 27 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    Ik zit een beetje op internet rond te kijken om info te vinden over bijvoeding.
    maar ik zie door de bomen het bos niet meer :(
    ik zie vanalles voorbij komen voor kindjes vanaf 6 maanden: fruitdrink van friso,pyjamapapje van nestle,yogolino van nestle,fruitflesje van nestle,
    opvolgmelk met smaakje,rijstwafels,liga.
    en dan heb je natuurlijk nog bambix/nutrix,groente,fruit,vlees,rijst,pasta,aardappels.
    thee,diksap en de rest wat ik nog vergeten ben.
    wat geven jullie je kleintje vanaf 6 maanden?
    ik weet echt niet hoe ik moet gaan beginnen

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hoi Angela,

Moeilijk is dat he... ik vond het ook allemaal zo overweldigend wat zo'n kleintje al mocht hebben. Ik dacht, Louise heeft geen tijd meer om te slapen met alles wat ze nu volgens het cb moet krijgen. Dus volg je eigen gevoel en kijk naar je kindje. Bovendien maakt iedere ouder zijn eigen keuzes. Zo geef ik bv geen diksap omdat ik dat veel te zoet vind. Ik geef liever wat water of een beetje thee.

Het schema van Louise is nu ongeveer zo:
    8 uur fles 180+6
    10 uur fruithapje (wat ze nog niet echt lekker vindt)
    12 uur bambix (die maak je met een flesje)
    16 uur flesje 180+6
    18 uur groentehapje
    20 uur flesje 180+6 met een paar schepjes nutrix

Louise slaapt bijna altijd tussen de bambix en haar volgende flesje maar als ze wakker is krijgt ze een beetje thee/water in een tuitbeker, ik geef haar soms een stukje liga of een baby rijstewafel, beide belanden overigens bijna altijd afgelebberd op haar slab of op de grond hihi dus dat is niet zo'n succes, maar dat komt wel.

Binnenkort gaan we beginnen om brood te geven en dan kan de bambix vervangen worden door een boterham.

Ik zou dus beginnen met het aanbieden van groente (is minder allergeen dan fruit). Een aantal dagen achter elkaar een paar hapjes van hetzelfde smaakje, dan een dagje rust en dan weer een paar dagen een ander smaakje. Als hij dan 4 groentes goed eet, kun je fruit gaan introduceren op dezelfde manier. Door het dagje rust kun je kijken of hij ergens verkeerd op reageert en dan weet je waar het van komt. Als het allemaal goed gaat kun je ook smaakjes mixen, bijv. appel/banaan of broccoli en sperzieboontjes.

Als de groentes goed worden gegeven kun je aardappel/rijst erbij proberen en daarna weer vlees.

Een aanrader is het Opperdepop boek van de AH. Kun je als het goed is ook online bestellen. Hier staan ook handige tips in over bepaalde producten waar je nog beter even mee kan wachten etc.

Ohja, die yogolino's/pyjamapapjes etc. vind ik een beetje onzin en geldverspillerij. Er zijn genoeg alternatieven die minder suikers bevatten en goedkoper zijn als je dan toch iets van een toetje ofzo wilt geven.

Nou het is een heel verhaal geworden, en het is niet dat het zo moet, maar zo heb ik het gedaan en het werkt hier prima. Volg je eigen gevoel en kijk goed naar Jay. De richtlijnen, zijn nog altijd richtlijnen en ieder kindje is anders.

3. peeetje

peeetje Fanatiek lid

3 jan 2006
    2.805
    0
    0
    rotterdam
    luca krijgt

210cc fles

fruit met 1 liga

180cc fles

tussendoor nog stukjes brood en paar hapjes liga

150cc bord pap

groente

200cc pyamahapje

4. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

het is inderdaad veel en als je alles geeft wat iedereen je aanraad rolt je kind weg :D

Dano's schema

8:00u 1ste fles 210CC opvolgmelk + 3 schepjes nutrix
    10:00u fruithapje
    13:00u broodje met smeerkaas, margarine, of appelstroop en direct erna een fles van 180CC
    16:30 groentehap
    18:30 fles 240CC plus 3 scheppen nutrix

brood zijn we pas na 7,5 maand gaan toevoegen daarvoor was het pap.

ik houd het zo aan dat hij ontbijt lunch en avondeten heeft en tussendoor fruit en groente.

verder geven wij ook geen zoetigheid, maar water en thee e.d.

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik deed het vrijwel hetzelfde als Manuela.

6 maanden: begonnen met groenten, drie dagen hetzelfde om te kijken hoe hij erop reageert.
    7 maanden: brood
    7,5 maanden: fruit, ook 3 dagen hetzelfde.
    Tussendoor rijstwafel en soepstengel geïntroduceerd.
    9-10 maanden: water en thee.

En verder gekolfde melk op verzoek, en dat komt nu neer op 3x per dag.

En verder zijn we niet gekomen nog. Al die pyamapapjes en dergelijke vind ik onzin, diksap en dergelijke te zoet (laat hem maar gewoon water en thee leren drinken) en koekjes onnodig (eten we zelf trouwens ook alleen in het weekend).

Ikzelf vond het introductieschema van Stefan Kleintjes een fijn houvast. Dat kun je hier vinden op het bijvoedingsforum

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik ben idd ook niet zo voor de pyamapapjes en consorten. Eigenlijk is het nergens voor nodig want het voegt geen voedingswaarde toe, alleen zoetigheid. PLus je betaald je scheel voor al die dingen en een pak rijstebloem kost iets van 1 euro..Tel uit je winst :)

Idem voor diksap, Jelle lust het niet eens, zelfs niet de dure biologische variant.. :) Die drink ik zelf dus maar op. Jelle krijgt thee bij zijn liga en hij vind het erg lekker.

Liga is ook het enige aan zoetigheid wat hij krijgt. Soms een rijstwafel, en als toetje krijgt hij volle naturel kwark. Heerlijk vind hij dat!

Ik weet dat je zoetigheid niet helemaal kunt voorkomen. Hij heeft van de week zijn eerste hapje slagroom gehad van zijn opa... En lekker dat dat was! :) Maar als hij dan niks meer krijgt is het ook goed...

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Met 6 maanden gaf ik:
    -bv op verzoek
    -'s middags groente a la rapley ( 3 dagen achtereen hetzelfde)(zoveel mogelijk biologisch)

-2 weken later fruit a la rapley toegevoegd.
    -met 7 maanden broodintroductie met roomboter en appelstroop, yoghurtintroductie(biologisch),rijstwafel
    -met 8 maanden paar slokjes water 1x per week bij oma

Wij doen heel bewust geen roosvicee,diksap,danoontje enz, omdat het zo zoet is. Kunnen ze later altijd nog eten vind ik. Ik vind het belangrijk dat hij eerst de pure smaken leert eten en waarderen, het geraffineerde eten komt vanzelf wel.

8. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Wij geven ook bewust geen zoete drankjes. Alleen melk en heel soms water. Die zoete dingen vindt ze ten eerste niet lekker en ten tweede als ze eenmaal gewend is aan zoet wil ze misschien de gezonde dingen niet meer. Ik vind het nergens voor nodig nog om haar daaraan te laten wennen. Dat komt wel "als ze later groot is" ;)
    Merel krijgt elke dag fruit en groente en soms (2 á 3 keer in de week) een liga eerste stap.

schema

7.00 fles 180/5
    9.30 stuk fruit in de hand
    12.30 fles 180/6
    15.30 fles 180/6
    17.00 groente 200cc
    19.00-19.30 laatste fles 180/6

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier:
    6 maanden: paar stukjes of lepeltjes groente per dag - meestal ala rapley op een moment dat ik zelf ook zat te eten, borst op verzoek
    7,5 maanden: af en toe een beetje fruit erbij
    9 maanden: ook rijstwafel, brood
    12 maanden: introductie vlees en vis
    al die tijd borst op verzoek, vanaf 10 maanden af en toe een slokje water.
    Geen tussendoortjes als babykoekjes of sapjes.

10. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    ons eet schema

830 opvolgmelk
    1130 boterham
    1200 opvolgmelk
    1430 stuk fruit
    1700 warm eten en yoghurt na
    1930 opvolgmelk evt met nutrix of bambix

heel enkel een halve liga of rijstewafeltje maar meestal heeft hij aan dit schema genoeg

11. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ontzettend bedankt allemaal,het is nu een stuk duidelijker geworden.
    ik ben er ook niet zo voor om die zoete dingen te geven,zoals diksap en danoontje enzo.
    vind het ook belangrijk dat hij eerst de dingen goed eet die gezond zijn.
    later krijgt hij al genoeg zoete dingen.

12. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    07.30 210 +7
    10.00 boterham (halve)
    11.30 fruithap (1 stuk geraspt)
    tussendoortje
    14.30 210 +7
    17.30 groentehap (6 ijsklontjes)
    18.30 210 +7 +2 schepjes nutrix

ps ze is bijna 7 maanden

13. eigenwijsje

24 jan 2008
    58
    0
    0
    mijn dochtertje is 6,5 maand zij krijgt:

8.00 180/6 fles
    11.00 rijstwafel of liga
    12.00180/6 en 2,5 nutrix of andere pap
    15.00 groot potje fruit
    18.00 warm eten ( ongeveer 150 - 200gr)
    20.00 210/7 fles

14. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Met Elena wil het nog niet echt lukken met bijvoeding en eetschema's, maar over het algemeen ziet het er zo uit:

7.00: 180+6 opvolgmelk
    10.00: fruitmoesje (als ik geluk heb, gaat daar 2 eetlepels van naar binnen)
    11.00: 180+6 opvolgmelk
    13.00: rijstwafeltje (belandt afgelebberd op de grond ;)) soms wat water/diksap of thee erbij.
    15.00: 180+6 opvolgmelk
    17.00: Zelf gemaakt groentehapje (met een beetje geluk 2 eetlepels erin).
    19.30: laatste flesje 210+7 met nutrix

Ik moet zeggen dat het niet altijd op deze tijdstippen is, het kan een uur of anderhalf schommelen. En aangezien ze niet altijd haar flesjes leegdrinkt, moet ik soms om 23.00 uur nog een laatste fles geven.

Ik heb een hele moeilijke eter, ben benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen.

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn dochter krijgt

8.00 uur flesje 200ml
    10.00 uur potje fruit of banaan
    12.00 uur flesje 200ml
    16.00 uur flesje 200ml
    18.00 uur potje groente en wat water/thee
    20.00 uur nog is flesje 200ml

en dan gaat ze naar bed en slaapt door tot 8 uur smorgens :)

soms krijgt ze ook een halve liga in der handje als tussendoortje

16. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik ben nu begonnen met groente,hij vindt het erg lekker,maar jullie geven dus ook fruit erbij?
    dus s'morgens fruit en s'middags groente ofzo?
    of zal ik eerst een week groente proberen en dan een week fruit en dan combineren

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik gaf eerst alleen groente. Pas toen ze 4 of 5 groentes echt goed aten ben ik met fruit begonnen.

18. Moeilijk hoor al die schema's..

ik dacht al dat ik achter lag met de bijvoeding.
    Sinds 2 weken krijgt mijn dochter 4 flessen, maar daarvoor altijd nog 5 flessen van 180/6 en die gingen ook (bijna allemaal) leeg.
    Helemaal die van 11 uur 's avonds (met rijstebloem)..

Nu is het schema sinds kort:

7.00 uur fles 210/7
    9.30 uur potje fruit (ongeveer een half 6 maanden potje)
    11.00 uur fles 180/6
    15.00 uur fles 180/6
    17.30 uur potje groenten (half 6 maanden potje, zelf extra gepureerd)
    19.00 uur fles 210/6 met of 2,5 lepels bambix of 3 lepels nutrix

Ik zou niet weten hoe ik nog ergens het water/thee/rijstwafel/liga/soepstengel tussen moet krijgen, aangezien ze ook nog heel veel slaapt.
    Ik moet wel het potje groente nog een keer bewerken met de staafmixer, anders begint ze te spugen omdat het iets te dik is.
    Vraag me eigenlijk wel af of het zowel bij het fruit als bij de groente niet een heel potje moet zijn..
    (ik ga het niet dwingen, want ze eet toch niet meer dan dat ze opkan..maar ik heb geen flinke dochter, ze weegt net iets over de 8 kilo)
    Ben benieuwd hoe dat gaat als ik de boterhammen ga proberen (wanneer begin je daar eigenlijk mee..?)

19. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Simmog, je hoeft nog helemaal geen tussendoortje te geven hoor. Als je kindje nog veel slaapt dan is dat het belangrijkste. Sowieso melk is het eerste jaar het belangrijkste, ze heeft dus nog alle tijd om verschillende dingen te leren eten. Sommige kindjes eten vrij snel met de pot mee,en sommigen zijn gewoon langzamer.
    Mijn zoontje eet pas sinds vorige week eigenlijk redelijk goed,nou toen was hij dus al 9 maanden.
    ieder kindje heeft een eigen tempo,en het komt allemaal vanzelf.

Je zou met een tarwe broodkorstje kunnen beginnen 's ochtends als jullie ook ontbijten, en na een paar weekjes stukjes of repen brood geven.
    Ik ben vanaf 6 maanden groente en fruit in stukken gaan aanbieden en zoals gezegd, sinds vorige week gaat dat eigenlijk pas echt goed.
    Brood ben ik vanaf 7 maanden gaan aanbieden maar ook dat heeft bijna 2 maanden geduurd voordat er echt goed van gegeten werd.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.070
    3.862
    113
    Wij geven het volgende (en ook hier varieert de tijd nog wel eens):
    7.00 uur 180+6 fles
    10.00 uur fruithap
    12.30 uur 180 + 6
    16.30 uur 180 + 6
    18.00 uur groentehapje
    23.00 uur 180 + 6 + 3 schepjes nutrix

En eens per week ofzo een halve liga. Ze lust nog geen thee of water, kijkt alleen heel vies, dat zal nog wel komen.

Deel Deze Pagina