vanaf wanneer "echt" met de pot mee eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door moonlight159, 30 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Volgens mij is er in dat opzicht echt geen verschil tussen kip, koe of varken, dat kan allemaal ongeveer tegelijkertijd.
    Ei, vis en schaaldieren kunnen wat sneller een allergische reactie oproepen, dus dat kun je beter een beetje later introduceren.

Wij gaven tot de verjaardag geen vlees, gewoon omdat vlees op zich nog niet nodig is en wij so wie so al niet veel vlees eten. I.v.m. allergie kwamen de dingen die ik boven noemde, net als noten pas veel later op het bord.

2. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    Goed topic, wilde er net eentje over starten.
    Ik wil ook graag dat ze met de pot gaat mee eten. Nu doe ik dat zo af en toe al als ik iets eet wat zij ook kan eten (aardappelen, groenten, vlees, pasta zonder scherpe saus) maar veel verder kom ik nog niet...
    Dus zakjes mag best lees ik hier.
    Maar hoe geven jullie het? Prakken jullie het nog of geef je dan ook echt stukken eten (dus stuk aardappel enzo)?

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik gaf het gewoon zoals ik het zelf ook eet. Mijn aardappels prak ik graag met jus, maar mijn pasta wil ik niet geprakt!

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier zit ik dus ook mee. Ik doe het net zoals jij. Gisteren at mn zoontje "met de pot mee": macaroni met geruld gehakt, brocoli en pestosaus. Allemaal dingen die hij mag (en lekker vindt!) Maar veel verder dan dat kom ik ook niet hoor... maak nog altijd vaak hollandse pot voor hem of pasta met "droge groenten" dus zonder saus en wat italiaanse kruiden erover heen.
    Ik blender de groenten wel fijn, macaroni, rijst en aardappel daar doe ik niks mee (aardappels wat fijn pletten verder niet) en vlees blender ik ook, behalve het gehakt. Vlgs mij kun je pas vlees geven als ze tanden hebben toch? Anders krijgen ze het toch niet weg? Goed gare groenten gaan misschien nog zonder blender, maar van die knapperige wokgroenten zie ik mn zoontje nog niet wegkrijgen met zn 2 tandjes?!

5. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    zoontje eet bij ons ook sinds een paar dagen met de pot mee, maar ik moet zeggen dat ik ook niet echt ver kom.
    ik ben namelijk niet zo'n goeie kok, en gebruik heel veel pakjes van bijv. knorr.
    dus kook ik nu maar voonamelijk hollandse kost ;).

ik blender eigenlijk niets. prak de aardappels wat, en snijd de groente en het vlees heel klein.
    zoontje heeft 6 tanden (voor), nog geen kiezen, maar lijkt toch wel echt te kauwen.

tot nu toe vindt hij het best lekker, maar hij wel minder dan zijn potjes.
    hij vindt het wel super leuk volgens mij om hetzelfde met ons mee te eten!

6. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    kunnen we dit topic niet gaan gebruiken om elkaar tips voor lekkere recepten door te geven?

7. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    er bestaat al een recepten topic hier ergens in dit forum!!

8. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    Gisteren heb ik het weer geprobeerd met andijvie en aardappels. Ging best ok, maar op een gegeven moment haalt ze het wel uit haar mond... Alhoewel ze dat ook wel eens met potjes doen overigens.
    @ druif: ik maak wel eens aparte pastasaus voor haar met een blikje tomatenpuree door de groenten en het gehakt en wat Italiaanse kruiden. Dan bak ik de groenten en het gehakt eerst met dat van ons mee en dan haal ik er wat uit voor haar. Dat meng ik dan met de tomatenpuree (klein blikje van de AH)

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, slim! Is dat zo'n heel klein blikje wat heel geconcentreerd is? Zit hier niet veel zout in? Leng je dat dan aan met water? Of bedoel je die ontvelde tomaten uit blik?

10. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    als er zout zit in een blikje tomatenpuree dan is het maar 28% geconcentreerd. dit wordt gemaakt van de hele tomatenplant (dus inclusief bladeren etc). om het gisten in een blikje tegen te gaan, wordt er onwijs veel zout in gemikt. ook zit er veel water is.

een blikje zonder zout is 28/30% (of meer) geconcentreerd wat inhoud dat het netjes gemaakt wordt van ontvliesde tomaten en dus geen andere rotzooi.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    ok, goed om te weten!

Algemene vraag:

Wie kent er een lekker recept van een maaltijdsoep? Lijkt me een lekker en gezond idee om eens te maken en dat ons zoontje dan mee kan eten!

12. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik had hier pas een half blikje tomatenpuree door de prak van plurk gegooid!! schaam schaam. wist ik veel. gelukkig was het zonder zout!!! ( en heeft ze het smaakvol opgegeten)

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zou het ook niet weten hoor hoeveel dat je er van nodig hebt? Je wil het wel een beetje smeuiig houden, toch? En er een sausje van maken? Hoe is de verhouding? Half water half puree?

14. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nee schijnbaar maar een theelepel puree. water had ik er nog niet eens bij gedaan hahaha:) was al sauserig zat hahaha:)

15. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    @druif: Ik gebruik die van de AH en op het potje staat niet dat er zout in zit... Doe wel wat meer dan een theelepel overigens hoor. En dan nog wat water als dat nodig is.

16. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Tip voor aardappels koken zonder zout: dokter vogel kruiden zijn lekkerder en gezonder dan gewoon zout en voeg je pas na het koken toe. Ideaal dus als je zelf wel zout wil en voor de kleine nog niet.

Mijn zoontje is 11 maanden en de laatste keer op het cb zeiden ze dat hij met 1 jaar met de pot mee mag eten en dat ik dan alleen maar op te veel zout en te pittig eten moet letten. Verder is er niets genoemd dat niet mag.

Wij eten vrij vaak aardappels met groente, dus geen probleem. 1 keer in de week wordt er hier meestal patat of chinees gehaald, dan krijgt mijn zoontje straks gewoon een potje of een prakje uit de diepvries want dat soort eten lijkt me nog niet echt verstandig. Verder laat ik hem alles mee eten.
    Geven jullie ook soept trouwens? Lijkt me namelijk zo'n onhandig gelepel.

17. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    ik heb het gisteren voor de zekerheid nog eens gecheckt bij het cb, en inderdaad alles mag... maar zout is echt niet goed voor ze.
    ik vertelde dat wij samen erg vaak bijvoorbeeld potten pasta saus, knorr wereldgerechten (ken je ze?), overschotels met een zakje en dat soort dingen eten. volgens cb echt niet geven, zit onwijs veel zout is.

lastig hoor, ik ben helemaal niet zo'n goeie kok die weet hoe ik dit soort dingen allemaal zelf moet maken!

@laure, soep.. ik heb het nog nooit gegeven.

18. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Levi eet al vanaf 6 maanden met de pot mee. Toen natuurlijk geen pittige dingen, zout ect. maar wel de normale hapjes als aardappelen met bloemkool, wortelen, spercibonen ect.

Toen beetje bij beetje opgebouwd met andere soorten groenten en nu eet hij eigenlijk alles wat de pot schaft.

19. sanne1234

sanne1234 Actief lid

14 feb 2008
    474
    0
    16
    Maar als ik het goed begrijp geven jullie dus gewoon droge pasta (evt beetje olijfolie) + groenten +evt vlees?

Dat doen wij nu ook maar dan geprakt. Echter als hij straks met de pot mee gaat eten hoe maak ik dan nu een tomatensausje bijv. ?? Wel of niet met tomatenpuree?

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Je kan tomatenpuree gebruiken en vanaf 12 maanden mag dat ook gewoon uit een pot zijn heb ik begrepen. Hier zit echter wel zout in en dat is voor niemand echt gezond als je het vaak eet (zoals wij dus...:)) Ik ben mezelf dus nu al aan het aanwennen om zelf tomatensaus te maken van een pakje gezeefde tomaten (zonder zout) met gedroogde italiaanse kruiden erdoor heen (basilicum etc) en wat knoflook, uitje, wat gesnipperde olijven (of een lepel pesto) etc.
    Best leuk dat geëxperimenteer! alleen het kost wel meer tijd...:(

Deel Deze Pagina