Mijn zoontje heeft dit aan het begin van de winter. Dan heeft hij het zo koud, dat hij ook tig lagen over zich draagt en het nog koud heeft. Het is overigens wel een vorm van gewenning, dus zou wel proberen het later te gaan afwennen. Overigens denk ik niet dat een dekbedje helpt. Je hebt meer aan verschillende lagen, dan aan 1 dekbed. Mijn zoontje ligt in een winterslaapzak met een katoenen deken. Als het heel koud is, krijgt hij nog een dekentje erbij of zet ik de kachel iets aan.
Eigenlijk waren dit ook mijn gedachten. Ik zie mijn dochter van bijna 22 maanden er ook nog niet de hele nacht onder liggen. Ze woelt heel veel en snapt waarschijnlijk niet dat ze er weer onder kan gaan liggen. Ik dacht verder nog aan thermo ondergoed maar ik weet niet of je dat voor deze leeftijd hebt. Dat is ademend en goed isolerend.
Mijn dochter is ook een koukleum 's nachts, maar niet zo extreem als die van jou. Wij gebruiken vanaf 1 jaar een dekbedje. Hier in Zweden is dat de richtlijn.
Hier vanaf 22 maanden toen ze haar grote bed kreeg. Ik vond haar in het ledikantje ook vaak koud aanvoelen en ze was 's ochtends ook steeds vroeger wakker en voelde koud aan. Nu niet meer, maar of het aan het dekbed ligt durf ik niet te zeggen. Ze blijft er trouwens netjes onder liggen.
Ik ga niks zeggen over goed of fout, alleen even mijn eigen ervaring delen: mijn jongste had het ook altijd koud 's nachts. Lag onder drie dekentjes en nog elke 2 uur wakker, altijd gebroken nachten. Toen ze 10 maanden was zijn we verhuisd, kreeg zij het ledikantje van haar zus en heb ik haar die eerste nacht onder het dekbedje laten slapen om te zien wat er gebeurde. En....ze sliep de héle nacht door! Terwijl ze daarvoor nooit langer dan 2 of 3 uur achter elkaar sliep. Wat een opluchting. Dat dekbedje is dus nooit meer uit het ledikant gekomen . En ze had het echt koud. Terwijl ze overdag helemaal geen koukleumpje is.
Klinkt een beetje onaardig maar kan het ook niet aan de temperatuur/het klimaat (en daarmee bedoel ik niet eens alleen het aantal graden maar ook of het droge of vochtige lucht is en de ventilatie) in huis liggen? Wij zijn van een oud huis verhuisd naar een nieuwbouwhuis en hier sliep onze dochter ook een stuk beter nadat we verhuisd waren. Ze heeft nog steeds hetzelfde slaapzakje.
Dat zou natuurlijk kunnen maar ons oude en nieuwe huis zijn min of meer van hetzelfde bouwjaar. Ik merk zelf geen verschil.
Wij hebben een oud huis, 1920. Niet goed geïsoleerd. Man en ik vinden het nu ook koud boven. Sorry dat ik nog niet gereageerd heb op alle berichten, maar dochter is de hele avond al wakker en overstuur. Net getempt 36,2.
Weet je zeker dat ze door de kou wakker wordt? Ze kan het natuurlijk nog niet zelf zeggen. En 36,2 is wel laag, maar misschien is haar temperatuur gewoon wat langer van zichzelf? Ze houden als standaard 36,8 aan maar hier hadden ze eigenlijk altijd 37,2 als ze niet ziek waren. Lisa werd tot een jaar of 3 elke nacht nog wakker, gewoon zomaar. Ging vanzelf weer over. Maar sommige kindjes worden dus gewoon wat vaker wakker 's nachts en dan hoeft het niet persé door kou of honger te komen. Lisa ging met 2 jaar naar een 1 persoonsbed met dekbed dus daar lag het niet aan. Denk ook niet dat een dekbed nou echt warmer is dan al die laagjes over elkaar.
Hier vanaf ongeveer 14 maanden een dekbedje. Hebben een rustige slaper, dus ze komt er eigenlijk. Nooit onder vandaag. Haar slaapkamer wordt s'winters soms 14/15 graden, dus daarom hebben we gekozen voor een kinderdekbedje van de Hema. Ze heeft het heerlijk warm gehad. Zou het gewoon proberen.
Snachts daalt de temp altijd van je lichaam, mijn dochter had vaak koude handjes in het begin. Heb eerst altijd een lakentje met een slaapzak gehad, maar ze kwam steeds onder dat lakentje snachts en ik vond dat akelig, bang dat ze met haar hoofdje er onder kwam. Ze slaap nu alleen in een winterslaapzak, en straks een zomerslaapzak. Een dekbed zou ik ook nog niet mee beginnen, er word niet voor niets een leeftijd aan gebonden denk ik. Als ze het zelf op en af kan doen denk ik dat ik pas voor een dekbed zal kiezen. Dat ze het dan nog zo koud heeft indd? Zou het daar echt aan liggen? Het lijkt mij niet zo lekker om zo dik in bed aangekleed te worden. Misschien word ze daarom wakker? Probeer eens met wat minder op haar te leggen en dan een lekker kruikje.
Ik zou de veiligheidsvoorschriften erg serieus nemen. Een huilend kind s nachts is erg vervelend. Wat er nog meer kan gebeuren met een dekbedje is nog veel vervelender. Ik zou echt eens laten kijken of haar bloedsomloop oid wel goed is. Want alle laagjes die jij beschrijft zouden meer dan warm genoeg moeten zijn. En ook ik heb ervaring met een dysmatuur die niet op temperatuur kon blijven (als baby dan)
Klopt tuc. Dekbedje zijn niet zonder risico. Vannacht is ze 4 uur achter elkaar wakker geweest. Huilen, krijsen, etc. Het hield niet op. Ja dan was het even een paar min stil en begon het weer. Ik twijfel nu overal aan, of ze het wel echt koud heeft, of ze honger heeft oid. Ze voelde lekker warm aan en haar temp was 36,3. Twee keer een flesje gehad en toen uiteindelijk in slaap gevallen. Overwegen nu zelfs slaaptraining Pffff wij zitten er helemaal doorheen...
Kan iemand me vertellen wat de risico's van een dekbed precies zijn bij een kind van pakweg ouder dan een jaar? Mijn dochter kruipt bv het hele bed door, maar trekt het dekbed wel met zich mee. Ik begrijp echt niet wat daar zo gevaarlijk aan kan zijn. Ts: heb je alles medisch laten nakijken (oortjes en zo)? En is het niet gewoon angst? Mijn dochter slaapt bv echt niet zonder nachtlampje, ze krijst alles bijeen als dat niet opstaat.
Ze is twee weken geleden onderzocht. Middenoorontsteking. AB gehad. Dus dat kan het niet zijn. Nachtlamp staat er. Weet niet of ze bang is, dat idee hebben we niet.
Inderdaad warmtestuwing, en heb een keer gehoord van een kindje dat de vulling eruit 'zoog' en daarin is gestikt... Hier dus nog lang geen dekbed!
Als een iemand slaapt gaat de hartslag lager dus zal de temperatuur ook lager zijn. Heb je haal nekje gevoeld? Mijn zoontje heeft ook altijd koude handjes, en in de winter echt ijsklompjes, wij verwarmen zijn kamer niet, maar zijn hekje is altijd warm, dat is de graadmeter. Ze is wel erg dik gekleed. Mijn zoontje ligt hier in romper lange mouw, shirt lange mouw, slaapzak tussen zomer en winter in, en laken+zo'n dik dekentje. Afgelopen nachten had hij het best fris dus toen maar een extra dekentje (dun) erop gedaan
Is het misschien een idee om haar minder aan te doen en er minder broeiende laagjes op te gooien, maar de kamer warmer te maken? Het lijkt mij dat ze nu te warm ligt, gaat broeien/zweten en daardoor weer afkoelt. Die ondertemperatuur heb ik hier ook wel eens gehad, zo schokkend vind ik het niet, zegt niet zoveel als ze net wakker zijn. Het kan gewoon makkelijk een graad schelen. Maar hier werd de jongste altijd wakker van zijn koude handjes, ook al was hij verder lekker warm. Hij vond kou op zn gezichtje gewoon niet fijn, ook als we buiten liepen in de wind begon hij te huilen. Inmiddels lost hij het zelf op door op zn handjes te gaan liggen in buikligging. Dus vandaar misschien de kamer warmer maken?