Ik had vorige week de wijkverpleegkundige op bezoek, je weet wel zo'n bezoekje wat je in Nederland wel vaker hebt op het CB.. En toen kaartte ik David's reactie aan op normale melk en eten.. Als baby moest David veel spugen dus ging hij standaard mee naar de dokter, daar dacht ik zelf aan reflux.. Er is hier nu eenmaal een reflux epedimie.. Het probleem is alleen dat dokters daar haarfijn op inspelen hier.. Oh reflux...? Ja volgens mij is het koliek maar hier heb je wat gaviscon om uit te proberen... Gezien ik een beetje deed borstvoeden en een net een beetje bijvoedden met kant en klare melk, had ik echt werkelijk waar geen idee hoe ik die gaviscon moest klaarmaken.. Uiteindelijk heeft hij het ook niet gehad.. De kant en klare melk was immers dikker dan mijn borstvoeding en dat kwam er net zo goed uit.. Dus om de melk nog dikker te gaan maken leek mij gewoon niet logisch... Toen werd het tijd om bij te voeden.. Dit ging langzaam en om de zoveel tijd had hij ook nog eens last van zijn tandjes.. En in plaats van tandenpoep (we hebben in 2 jaar tijd, 2 keer rode billen gehad en that's it...) begon hij altijd eerst flink wat te drinken, niks te willen eten om vervolgens een hele hoop te spugen.. Maar buiten de tandjes om, werd het spugen wel minder... Nu we alle tandjes hebben en hij nog steeds voor het leven aan die fles blijft hangen wel beter eet maar niet optimaal... De wijkverpleegkundige kwam langs en met alles wat ik vertelde zei ze.. Ja dat is reflux.. Maar toen ik zei dat hij nog extremer reageerde wanneer hij dagelijks een knijpyoghurt kreeg en zijn pa min of meer walgt van melk producten behalve het drupje melk in zijn koffie toen zei ze, nee dat lijkt eerder op lactose intolerantie... Dus toen zei ik dat tegen zijn paps, die vervolgens doodleuk tegen mij zei... Oh ja, ik kan me herhinneren dat de dokter mij zoiets ooit heeft verteld...!!! Terwijl als klein baby'tje toen ik het een keer opmerkte toen hij notabene nog borstvoeding kreeg en leek te reageren wanneer ik mijn melk producten omhoog schroefde toen zei hij nee dat zal allemaal wel niet.. Dus nu krijgen we een afspraak bij de kinderarts, pediatrician heet dat hier.. Ik weet niet hoelang we moeten wachten en wat er dan gaat gebeuren.. De zorg in Engeland is hier allemaal wat minder uitgebreid. Ik weet ondertussen dat ze voor reflux gewoon het PH kunnen meten maar hier schrijven ze dus liever medicatie voor inplaats van eerst te kijken of het dat uberhaupt is.. Ik moet het gewoon even van mij afschrijven en ik wil kijken of iemand dit herkend of ervaring heeft met toleranties die gelijkwaardige symptomen geven.. Door zelf te googelen erna, vind ik meer over mensen met dezelfde vraag voordat er duidelijkheid is zeg maar en dus niet echt mensen met ervaring..
Een lactose intolerantie is wat anders als een koemelk eiwit allergie. Een koemelk eiwit allergie kan je kindje wel reageren op de melkproducten die jij zelf gebruikt en je kindje via de borstvoeding binnen krijgt. Lactose zit in grote mate ook in jouw borstvoeding, en is bovendien zeer zeldzaam bij babies ( Juist omdat het in moedermelk zit ) maar komt bij een heel klein percentage van de babies wel voor. LI veroorzaakt vooral veel gas, diaree en buikpijn. Koemelk allergie kan die klachten ook veroorzaken maar dan zie je er ook vaak nog rode vlekjes, problemen met groei, spugen etc bij. Alleen kan je met minder klachten ook een koemelk eiwit allergie hebben natuurlijk!
Ik geef al 2 jaar geen borstvoeding meer.. Maar hij heeft dus al vanaf geboorte last van gas en spugen en dat is niet echt overgegaan.. Het is of diarree poep of hij zit verstopt er is geen middenweg.. en wanneer hij ziek is en alleen maar fles wil drinken dus peuter melk dan spuugt hij echt heel vaak.. Ik zit er aan te denken om gewoon wat rijstmelk of soya of lacto free melk te halen en zien of hij daar niet van gaat spugen..
Soya is niet te adviseren als melk vervanger bij een jongetje ( Zoek maar eens op soya en oestrogeen achtige hormonen bij jongetjes ) maar hier drinken ze erg graag havermelk, rijstemelk en ook wel amandelmelk. Soms soya kan geen kwaad. Zoon drinkt inderdaad ook nog graag een fles als hij hangerig en moe is en dan met rijst of havermelk.
Hoe oud is hij? 1 jaar? Ik zou niet echt denken van koemelkproducten die kan he blijven geven maar indd melk gewoon vervangen door rijstenmelk is beste optie. Mijn dochter drinkt alleen rijstenmelk/amandel/cocos ook pap mee etc. Koemelk is nergens voor nodig ook kinderarts en dermatologen adviseerde ivm haar eczeem dat koemelk niet nodig en hoeft niet.
Mijn jongste zoon is lactose tolerant. Hij had als baby dezelfde klachten als jou zoon, alleen hij spuugde dan niet. Hij heeft ook nooit normale poep gehad, dat was echt het voornaamste probleem, de diarree en buikpijn en krampen. Ook liet hij echt veel windjes die enorm stonken. Hierdoor gingen zijn hele billen open en stuk tot bloedens aan toe. Wij zijn er zelf achter gekomen dat hij lactose intolerant is, steeds als we naar de huisarts gingen was het ja zijn kiezen komen door, ja hij heeft een virus etc. We hebben later aangekaart bij de kinderarts waarbij hij al liep voor zijn astmaproblemen, dat we vermoedde dat hij niet helemaal tegen melk kon. Van hem moesten wij lactose uit de weg gaan en lactosevrije melk gaan proberen en soja. Het verschil was zo enorm overduidelijk dat testen niet eens hoefde van hem, want hier zou hij alleen maar doodziek van worden. Let er idd wel op dat je niet teveel soja geeft, want het is niet zo gezond. Hij krijgt hij 1 beker sojamelk met rode vruchten (joghi) per dag of lactosevrije melk. Rijst, cocos en amandelmelk kan idd ook allemaal, maar dat lust mijn zoon niet. Hij heeft nu normale ontlasting en ook zijn astmaproblemen zijn veel minder. We gaan melkproducten in voeding uit de weg, maar sporen ervan zijn geen probleem. Ik zou zelf gewoon al stoppen met melkproducten, dat kan geen kwaad en je kunt zien wat het al doet voor de afspraak met de kinderarts. Je kunt het vervangen met andere producten zoals die lactosevrije melk enzo. Alleen je moet echt verpakkingen gaan lezen, want het zit overal in, zelfs in mix voor pastasaus.
Hij is nu ruim 2 jaar? (Juni 2013?) Bijna alle kindjes groeien over reflux heen rond of voor hun 1e verjaardag. Dus uitgaande van juni 2013 acht ik de kans redelijk klein dat het 'gewone' reflux is. Dan kea (koemelkeiwitallergie). Daar acht ik de kans groter op. Onze jongste spuugde als baby veel. Had reflux, maar als hij niet fit was kon hij geen fv verdragen en dit duurde vaak een week. Met 1 jaar koemelk vrij en toen ging hij ook ineens groeien. Mijn advies; Zet je zoontje op een koemelkvrij dieet. Helemaal koemelk vrij. Ga geen vervangers zoeken in sojamelk, amandelmelk, geitenmelk etc. Dit zijn geen geschikte vervangers ivm kruisallergie (soja-eiwit, geitenmelkeiwit lijken erg op koemelkeiwit, noten zijn allergeen dus ook niet geschikt). Ga dit ook niet als alternatief bij kea geven! Zo heeft mijn zoon naast zijn kea een soja allergie gekregen. Rijstmelk is wel een optie. Ga minimaal 2 weken volledig koemelk vrij, dus brood, boter, kaas, yoghurt, vla etc laat je uit zijn dieet. Na deze 2 weken kijk je hoe het op dat moment gaat. Is hij rustig, spuugt hij niet meer dan weet je dat koemelk de veroorzaker kan zijn. Geef hem dan eens bijv lactose vrije melk of bijv goudse kaas (lactose vrije kaas). Kijk hoe dit gaat. Geef een klein beetje en bij geen reactie bouw je dit op. Geen reactie? Geef eens gewone melk of yoghurt. Hier geen reactie op? Geen allergie of intollerantie en je zal verder moeten zoeken. Wel reactie? Lactose intollerantie en zorg dat je alle lactose vermijd voor enkele maanden (zeg 6 maanden) om dan opnieuw te proberen. Wel reactie? Dan heb je te maken met kea. Vermijd dan enkele maanden (weer 6 maanden) alle vormen van koemelk. Na die periode bied je weer voorzichtig koemelkproducten aan om te kijken of er nogmaals reactie volgt. De eerste stappen kun je dus volledig zelf doen zonder arts. Tijdelijk geen melkproducten kan ook. Blijkt echter dat er sprake is van kea is het handiger om een dietiste mee te laten kijken om tekorten te voorkomen.