Switchen naar andere school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sravia, 20 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sravia

sravia Lid

19 jul 2011
    63
    0
    0
    NULL
    Over het algemeen ben ik meer een meelezer, maar zit nu met een situatie waarin ik niet weet wat het beste is en ik graag tips zou willen krijgen.

Mijn dochter is in de zomervakantie 4 geworden, aan het begin van net schooljaar is ze gelijk full-time naar school gegaan, incl 2 dagen overblijven en BSO ( voor de zomervakantie was wennen niet handig, ivm toetsingen, feestdagen enz enz...aldus de school...). Nu zijn we inmiddels ruim 5 weken verder en het afscheid nemen is nog steeds een drama, ze klampt zich aan me vast, wil niet dat ik weg ga. Met vlagen zit er een dag tussen dat het wel goed gaat.
    Ik had al wel gezien dat de klas groot was, maar nooit stoeltjes geteld ;).... Van de week was er een ouderavond en toen hoorde ik dat ze, ik meen na de kerstvakantie, met 41!!!! kindjes in de klas zitten! Er is momenteel geen geld voor een extra leerkracht. wel is er elke dag een klassenassistent of stagiair aanwezig. Tijdens aanmelding was er geen sprake van zo'n grote groep.
    Ik heb het idee dat ze qua intelligentie aardig mee kan komen in de klas, maar dat ze de grootte van de klas erg overweldigend vind.
    Daarnaast verteld ze werkelijk nooit wat over school, terwijl ze eigenlijk een grote flapuit is. Als ik d'r vraag hoe het was en wat ze gedaan heeft krijg ik als antwoord: niks, we hebben alleen maar gespeeld....

Nog even ter extra info: het is verder een hele kleine school met een aantal gemengde groepen 1/2, 3, 4/5, 6/7 en 8. Vanochtend heb ik de kapstokjes van groep 2 geteld en dat zijn er 15, zou betekenen dat er straks 26 groep-1 kindjes zijn.

Binnenkort heb ik een gesprek met de juf en wil m'n bezorgheid over de grootte van de klas bespreken maar ook het feit dat ze het naar mijn idee totaal niet naar d'r zin heeft. Tevens wil ik graag weten hoe zij de toekomst zien, als ze straks naar groep 2 gaat, blijft het een gemengde groep?

Ondertussen zit ik maar te denken: dit aankijken of misschien een andere school? Al vind ik dat best een grote stap, wéér wennen aan een andere juf, gebouw, kindjes en bso..... Terwijl we over de huidige school en juf eigenlijk tevreden zijn.

Zucht.... Ik weet het niet. Is er iemand die zo'n zelfde situatie heeft meegemaakt en wat heb je toen gedaan?

2. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    lastige situatie, ik zou niet zonder verdere gesprekken op zoek gaan naar een andere school. Vraag in dat gesprek naar de inzet van de klassenassistent en stagiaire, wat is hun rol precies in de klas?
    Verder komt het regelmatig voor dat kinderen thuis weinig over school vertellen. School is school en thuis is thuis. Ze zal waarschijnlijk op school ook weinig over thuis vertellen.
    41 kinderen is wel erg veel in een lokaal. Ik zou ook vragen hoeveel leerlingen er dan in de andere lokalen zitten?
    Staat de school in een groeiwijk? Komen er veel kinderen bij de komende jaren? Of krimpt de school juist heel erg?
    Succes met het gesprek!

3. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Vind het een lastig iets. Zo en zal je moeten informeren of zomaar kan overstappen. Want dat schijnt nog wel eens lastig te zijn. Ik wel ervaring met het niet vertellen na schooltijd. Dat doet onze dochter ook pas sinds dit schooljaar. Als je dan vroeg wat heb je gedaan, gaf ze als antwoord gespeeld. Ook van andere ouders hoor ik dit wel meer. Dus ik denk dat wel normaal is voor een net 4 jarige. Verder kan ik geen advies geven.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier verteld mijn dochter ook nooit wat over school.

5. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Mijn zoontje zit in een klas van 21 kinderen met 1 juf. Zij hebben wel aangegeven dat er gedurende het schooljaar kinderen bij komen. Ze eindigen het eind van het jaar achterin de twintig. Tsjah, als het moet dan moet het. Maar vindt dit eigenlijk meer dan zat.

Als ik ernaar vraag vertelt hij ook niets over school. Maar als hij naar bed gaat komen er opeens verhalen, pfff hij kent alleen nog niet alle namen. dus veel kindjes noemt hij jongen of meisje. Misschien omdat hij het dan gaat verwerken..

6. sravia

sravia Lid

19 jul 2011
    63
    0
    0
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat er meer kinderen zijn die niks vertellen.
    Ik was sowieso niet van plan om 'zomaar' naar een andere school te gaan, maar die gedachte is wel door m'n hoofd geschoten. Bovendien, schiet ik er zeker weten wel wat mee op? Waarschijnlijk wel qua grootte van de klas, maar ik weet natuurlijk niet of het 'dramatische' afscheid nemen dan over is.
    Op de ouderavond werd verteld dat er nu 137 kinderen op de hele school zitten en dat er afgelopen jaar 50 nieuwe aanmeldingen zijn geweest. Heb even snel gerekend... Er zullen per groep gemiddeld 14 kinderen zitten, in de combi groepen dus 28. Heb de website vd school nog eens helemaal uitgeplozen en groep 1/2 is alleen een combi en 7/8. De rest dus niet. De klas van mijn dochter lijkt een grote uitzondering qua grootte in tegenstelling tot de rest van de school.

De ruimte waar ze inzitten is groot zat, het zijn 2 aan elkaar geschakelde lokalen, deze kan dmv zo'n harmonicadeur gescheiden worden.

Ik ga in ieder geval het gesprek met de juf afwachten!

7. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik vind persoonlijk 41 kinderen teveel! Het is daardoor moeilijk om aan allen evenveel aandacht te geven die een kind nodig heeft. En sommige kids hebben extra stimulans nodig, en dan is dat helaas niet haalbaar.

Spreek uit ervaring, mijn oudste zoon zat eerst op een andere school, waar hetzelfde geval was. Wel iets minder kids in de klas, maar toch teveel. Mijn oudste had erg veel stimulans nodig, die hij niet kon krijgen. Wat dus eindigde in gedrag van onderpresteren bij mijn zoon, werd druk, en had concentratie problemen.

Heb hem per direct na een schoolvakantie overgeplaatst. En wat een verademing zeg, hij is inmiddels bijna 10 en zitten op deze school nooit meer dan 25 in de klas.

Ook hebben ze op deze school combinatie klassen, waar ik erg een voorstander van ben.

Als ik jou was, zou ik switchen.

8. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik vind 41 ook te veel. Ik heb dit jaar 30 leerlingen, dat is de grens vind ik. (en ik heb n groep 7/8, die zijn zó zelfstandig!) 41 kleuters zijn niet te overzien, zeker niet net zo'n grote groep 1. Kleuters hebben zo ontzettend veel aandacht nodig. En die ontwikkeling is zo heftig nog, zeker gezien t feit dat ze aan school moeten wennen. Ik zou het er ook niet mee eens zijn als mijn kind in zo'n grote groep zou zitten. Is er geen uitzicht op het splitsen van de groep, dan zou ik haar van school af halen. Een kind van vier kan een groep van meer dan 40 mensen niet overzien.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Allereerst: Onze dochter verteld ook érg weinig.
    En van andere 'nieuwe' moeders hoor ik hetzelfde of dan hun kindjes nog minder vertellen.
    Kindje van een vriendin, vertelde wel, maar dat bleken ook deels verzonnen verhalen...

Aantal kinderen bij start: 21 - sinds vandaag 22 meen ik . En aan het eind van het jaar toen ze is wezen oefenen (wij kregen de keuze, het was chaotisch maar als we graag wilde, mocht ze een paar keer komen) toen waren er 31 .

Hier trouwens een jenaplan school - met dus groep 0,1 en 2 bij elkaar in 1 groep. En straks 3,4 en 5 en tot slot 6, 7 en 8.

Maar over jullie situatie: Ik vind 41 eigenlijk ook gewoon echt véél te veel. Een kind 'verzuipt' toch in zo'n klas?

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oh mijn man zegt 'nou dan zit mijn dochter daar niet heel lang! Met zoveel kinderen krijgt mijn kind dan gewoon niet de aandacht die het nodig heeft' .
    Mannen denken soms wat sneller en makkelijker hihi...

11. sravia

sravia Lid

19 jul 2011
    63
    0
    0
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. De eerste reactie van mijn man was ook: naar een andere school. Maar er zijn een hele hoop factoren die meespelen.
    Ik sprak vanmiddag de juf van de BSO (zit in de school gevestigd) zij zag onze dochter regelmatig spelen onder schooltijd en naar haar idee had ze het juist erg naar haar zin met andere kinderen, speelde en kletste met de andere meisjes. Dat stelt me enigszins gerust, ze lijkt school dus wel leuk te vinden!

Heb inmiddels al een (was) lijst met vragen voor de juf :).....

Deel Deze Pagina