Lieve dames, Voor de zwangeren onder ons, van harte gefeliciteerd. Sinds een week weet ik dat ik zwanger ben, maar zit met een dilemma en hoop dat jullie goede punten hebben die mijn gevoel bevestigen of juist tegenspreken. Het gaat om het wel of niet gebruiken van fraxiparine injecties. Ik heb 3 miskramen gehad, waarvan de laatste deze injecties gebruikt. Nu adviseert min gyn het ook, maar ik twijfel want.... Er is alleen een afwijking gevonden tijdens zwangerschappen of binnen 3 maanden erna, dus niet helemaal betrouwbare uitslag. Ook hebben mijn vriend en ik heel hard gewerkt aan onszelf om emotioneel echt klaar te zijn voor ons kindje. Daarom heb ik nu eigenlijk best veel vertrouwen dat het goed gaat en zou ik zo graag willen 'bewijzen' dat t ook k zonder medicijnen kan. Ik gebruik niet graag medicijnen en nu zou ik ze dan 9 maanden inspuiten...hoe slecht /gezondheidsrisico's) is dat voor t kindje?? Of....ben ik nu juist eigenwijs en moet ik wel prikken. Ik hoop jullie argumenten, waarom niet of wel, te mogen lezen. Super dank voor de moeite alvast! Liefs
Ik spuit het al de hele zwangerschap, en de kleine groeit als kool en het gaat heel goed. Zonder de spuiten hebben mijn zwangerschappen geen kans waarschijnlijk. Vandaar dat ik de stap genomen heb, zelfs met ascal erbij, dus dubbele bloedverdunners. Als je arts zegt dat het beter is, zou ik het doen. Garantie heb je nooit. Maar er zijn zoveel zwangere vrouwen die dit gebruiken. Succes met je beslissing. En gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik zou het wel doen. Je hebt al 3 miskramen achter de rug, hebt asherman gehad. Daardoor kan er veel weefsel in je bm zijn beschadigd, wat ook niet bevorderlijk is voor de doorbloeding. Als ze het bij mij hadden voorgesteld, had ik het gedaan. Ik krijg extra groeiecho's, gezien dysmature broertje en zusje. Als deze uk ook achter gaat lopen, ga ik dit ook bespreken, mede omdat mijn placenta bij de jongste niet echt groot was. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
doen, je hebt ze niet voor niks. Zeker niet op eigen houtje gaan beslissen of je ze spuit ja of nee. Er zijn zat zwangeren die het spuiten om verschillende redenen
Ik denk dat je je zorgen met je gyn moet delen. Ik kende het middel niet (gelukkig), ik begrijp dat het een bloedverdunner is? Is het een middel dat baad het niet dan schaad het niet? Of is het een afweging omdat het andere afwijkingen kan veroorzaken?
Ik zou ook nogmaals met de gyn overleggen en vragen of je misschien als een soort van tussenoplossing niet 80 mg aspirine mag slikken. Dit werkt ook bloedverdunnend, maar is minder heftig en ingrijpend dan fraxiparine. Ik zit zelf ook zowel deze als de vorige zwangerschap aan de aspirine wegens een kleine genetische afwijking in mn bloedstolling.
Ik heb ook bloedverdunners gespoten en aspirine 80 geslikt tijdens mijn zesde zwangerschap. Dit was uit voorzorg, na 5 miskramen en Asherman. Er is geen hard bewijs dat dit werkt bij herhaalde miskramen. Tenzij er een afwijking is aangetoond. Het is dus een kwestie van gevoel, ook voor artsen. Aspirine werkt anders dan fraxi, Bolkje. Je kunt het ene middel dus niet door het andere vervangen.
Ik spuit ook al maanden fraxiparine. Het is niet fijn maar het zijn de risico's niet waard voor mij om het niet te spuiten. Ik weet echter niet wat de risico's zijn voor je als je ze niet neemt of als je ze juist wel neemt. Ik zou het hier inderdaad even goed met je gyn over hebben. Kwaad zal het niet veel kunnen. Erg veel meiden hier spuiten fraxi. Mijn mannetje groeit ook super goed
Ik spuit al sinds 7 dagen na mijn eisprong clexane en en sinds 6 weken slik ik ook ascal. Ik heb een diagnose voor een stollingsafwijking, maar anders had ik het ook gedaan. Het kan geen kwaad voor het kind en ik zou het zekere voor het onzekere willen nemen. Aspirine werkt inderdaad anders dan fraxiparine. Ik dacht dat Aspirine wel bij de baby komt en de fraxiparine gaat niet voorbij de placenta. Als ik het fout zeg mag iemand mij corrigeren. Maar ik lees wel al verhalen van vrouwen die dankzij alleen Aspirine ook al een goede zwangerschap hadden. Hoewel dat achteraf natuurlijk moeilijk te zeggen is zonder diagnose dat het door de Aspirine kwam. Hier kan ik mij nog zo goed voorbereiden en zo positief mogelijk zijn. Maar zonder medicijnen heb ik drie hele vroege miskramen gehad, 1 met 8 weken en twee kindje verloren met 5 maanden zwangerschap. Mijn lichaam kan gewoon geen zwangerschap voldragen zonder medicijnen en gelukkig zijn die er dan ook.
Ik zou persoonlijk het advies van je gyn volgen. Hoe lullig het ook klinkt...er klaar voor zijn is geen garantie voor een goede zwangerschap...soms is daar gewoon medicatie voor nodig. Oke, fraxi spuiten is niet erg leuk...maar als dat een goede zwangerschap in stand kan houden... Bespreek het nog eens met je gyn anders
Precies dit! Ik spuit het ook in combinatie met het slikken van ascal. Door een chronische ziekte heb ik meer kans op miskramen. Ik heb 1x een miskraam gehad (toen spoot ik nog niet) en nu 2 goede zwangerschappen (wel met spuiten), dus ik zou daarin echt geen risico nemen. Als het nodig is, is het nodig toch?
Lieve Dames, wat ben ik blij met jullie reacties. Zo ontzettend lief dat jullie de moeite hebben genomen mn berichtje te lezen en te delen wat jullie over de situatie denken. Ik heb idd besloten wel te prikken. Baat het niet schaadt het niet en stel nou dat er geen hartactie komt, dan zal ik altijd denken dat het misschien wel aan het niet prikken lag... Intussen heb ik vandaag een echo gehad en wat blijkt..het hartje klopt! Dus nu Ascal erbij...Stap 1 gehad..pff.. maar...nu blijkt weer dat de vruchtzak niet helemaal mooi rond/ egaal is... oooooohw...wat gaat dat nu weer betekenen? voorbode van wederom miskraam/ ma? ook nu wordt jullie ervaring of mening gewaardeerd..moet het zakje rond/ ovaal zijn om de zwangerschap te laten slagen? Ik heb nog steeds vertrouwen...maar ja...wat zijn de 'feiten'... dank!
Ja,,,Tsja, wat is mooi rond. Het moet compact zijn zeg maar. Je moet niet een weefselvlek zien die vrij groot is. Bij mij was 6 weken een stipje met cirkel eromheen. Heel duidelijk verschil met mn foute zwangerschap. Daarbij ook nooit hartje gezien. Maar jij hebt nu een hartje gezien dat lijkt me al wel positief!