vanaf wanneer eten met bestek?

Discussie in 'Voeding' gestart door Jestro, 14 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jestro

Jestro Lid

17 jan 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn meisje eet alles met haar handjes, of uit de lepel als ik haar eten geef.
    Maar vanaf wanneer moeten ze zelf oefenen met lepel en vork?
    Heb daar namelijk geen idee van.

2. tulip

tulip Niet meer actief

Toevallig at ons dochtertje al met 7 maanden met een vork, maar dat kwam ook omdat ze geen hapje lustte en het fruit lekker van het vorkje wilde happen, maar noodzakelijk is het dan natuurlijk niet. Vanaf een maand of negen (toen ze goed kon zitten en dus in de trip trap kon) is ze zelf gaan eten. In het begin ook met de handjes natuurlijk, maar wij hebben daar wel steeds bestek bijgegeven. Dan kon ze kiezen. Vanaf een jaar zijn we duidelijk gaan voordoen hoe het hoort. Ik maakte er natuurlijk geen halszaak van als er iets met de handjes in het mondje belandt, maar wel duidelijk aangegeven dat ze het bestek hoort te gebruiken.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Onze man redt zich nog altijd prima met zijn handjes, gaat ook het meest vlot. Sinds deze week geven we hem telkens een oefenbestekje erbij en proberen we het voor te doen/te stimuleren.
    Momenteel lukt het nog..... NIET, hihi. Hij stopt de steel van het lepeltje in zijn mond en propt dan met zijn handjes de groente erbij, ziet er erg koddig uit, maar is niet de bedoeling, hahaha.

We proberen het spelenderwijs te doen!

4. doenja

doenja Actief lid

3 feb 2009
    115
    0
    0
    Jack vind het leuk om met een vork te knoeien, we helpen hem wel met prikken, hij houd dan de vork vast en ik zijn handje, dat gaat dan heel goed. als ik zelf nog aan het eten ben dan eet hij meestal met zijn handjes en wisselt af met de vork, dan krijg ik wel de vork naar mijn hoofd gegooid met zo'n blik van: vullen!!!!

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Finn krijgt er sinds een maand ongeveer zn bestek bij. Maar niet altijd doet hij daar wat mee. Ja roeren! Hahaha!

Maar het gaat steeds vaker goed! Het ligt er ook wel een beetje aan wat we eten! Is het bijv. stamppot...dat lukt hem niet...dat moet hij prikken...dus dat gaat met zn handen! Maar bijv. aarbeitjes lukte hem wel echt heel goed.
    En zn vlees blijft ook meestal wel hangen! Hahaha!

Verder leg ik het er gewoon bij en we zien wel! Hij hoeft van ons nig niet persee met zn vork te eten iig!

6. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Hier eet ze al best lang met een vork en een lepel. Ik denk vanaf anderhalf jaar, zelfs nog iets eerder. Alleen is het nu weer soms aan het terugzakken gaat ze met haar handen aan de gang. Maak er geen halszaak van, maar laat haar wel elke weer haar vork pakken en daarmee prikken. Stamppot, nasi, noedels en dat soort dingen doe ik in een bakje en eet ze met een lepel. Gaat negen van de tien keer heel goed!

7. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Ik prik nu al brood aan een vorkje en geef dat in haar handje, meestal stopt ze die gelijk in haar mondje. Dit doe ik alleen met brood de rest krijgt ze nog van mij op een lepel, of ze krijgt een groot stuk in haar hand waar ze van knabbelt.

Ze is nu 9,5 maand.

8. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Toen Bas acht maanden was, at hij zelf zijn brood met een vork. Vanaf veertien maanden mocht ik hem ook niet meer voeren met avondeten, na een weekje aanklooien ging zelf eten met een lepel hem aardig af. Inmiddels is ook soep eten met een lepel geen probleem meer.

Het dochtertje van mijn vriendin (zondag twee geworden) eet alleen haar brood zelf, met de handjes. Avondeten moet nog gevoerd worden. Maar: met andere dingen is ze juist weer wat sneller dan Bas.

Zo zie je hoe het kan verschillen tussen twee kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Nou scheelt het wel dat Bas altijd al alles het liefste zelf wilde doen... En dat houd ik uiteraard niet tegen, haha!

9. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Als ik mijn dochter (14 mnd) een vork geef dan haalt ze met haar hand het eten er vanaf. Ik wacht dus nog eventjes, ze is er nog niet aan toe. Ze wilt het ook erg graag met haar handen ontdekken (wat een enorme troep geeft, hi hi dat hoort erbij, de rest komt vanzelf wel)

Deel Deze Pagina