Mijn zoontje is een echte lekkerbek en eet eigenlijk alles wel wat we m voorschotelen. Vanaf 4 maanden fruit en groenten, vanaf 5,5 maand warme hap incl aardappel, rijst of pasta en af en toe wat vlees erbij vanaf 6 maanden. Vanaf 6 maanden ook brood ed, dus hij gaat daarin heel snel. Nu maak ik alles zelf, maar voornamelijk hollandse pot met gekookte groenten dus. En dan "droog" vlees erdoor heen. Maar wanneer mag je bijvoorbeeld kaassaus gebruiken, tomatensaus, pestosaus of kerriesaus? Om het geheel minder droog te maken? En voor een beter smaak? Ik heb het idee dat ik hem zo weinig variatie kan bieden al probeer ik wel elke dag andere groenten te doen. En ik hoor m niet klagen Ook denk ik aan de praktische kant. Wij eten zelf nooit gekookte aardappelen maar vaker gebakken of pasta/ rijst maar altijd met saus dus. Als hij dat zou mogen kan hij ook makkelijker met ons mee eten... In de kant en klare sauzen zitten ook allerlei e nummers, conserveringsmiddelen, suiker en zout. In hoeverre is dit schadelijk? Kan het kwaad?
Gewoon vanaf nu... waarom niet? Het is wel handig dat je kindje eerst de pure smaken leert kennen en pas daarna sauzen toevoegen. Op die manier weet je kindje wat hij eet. Verder kunnen kindjes van 6 maanden eigenlijk alles eten. Let nog een beetje op met pittige kruiden maar ook die mogen best. Mijn zoontje is een fan van knoflook en kerrie Kant en klaar sauzen zou ik nog niet gebruiken, deze bevatten veel zout. E-nummers zijn niet erg. De hoeveelheden die in NL zijn toegestaan zijn zo minimaal dat het op geen enkele manier schadelijk is. Zelf een tomatensaus maken is heel makkelijk EN veel lekkerder, geldt trouwens voor alle sauzen! Succes en veel plezier met koken.
Bedankt voor je reactie! Wij zijn dus heel erg van het snel en makkelijk (vertaal: kant en klare sauzen) dus heb eerlijk gezegd geen idee hoe je sauzen zelf kan maken zonder zakjes poeder enz. Een tomatensaus kan ik nog wel verzinnen, maar een roomsaus/ kaassaus/ pepersaus/ kerriesaus??????
Haha hier hetzelfde druif Ik vind daarbij mijn tomatensaus niet zo lekker Trouwens laatst wel een kaassaus met opvolgmelk gemaakt voor zoonlief en dat was wel lekker! Ging ook redelijk makkelijk (stond in het opperdepop boek). Maar hoe... ik geloof met opvolgmelk, geraspte kaas, bloem en nootmuskaat? Is vast wel te googlen Maar ik vind het ook gewoon te veel werk... Als ik wanneer ik doordeweeks thuis kom ook nog moet gaan koken heb ik helemaal geen zin om ook nog eens de sauzen zelf te moeten maken... Daarbij, hoe maak je dan zelf bijv. macaroni? Dan moet je toch 1001 kruiden in huis hebben, denk ik? Nou ja, kan in ieder geval niet wachten totdat ie 1 jaar is
Voor de macaronisaus en kerriesaus heb ik wel iets: gehakt rul bakken, italiaanse kruiden erdoor, tomatenpuree erdoor even meebakken beetje bloem erbij, de bloem goed laten oplossen. Vuur heel zachtjes zetten of uit. Dan beetje bij beetje koud water/melk oid erbij goed roeren zodat de bloem goed wordt opgenomen(garde). Eerst niet teveel water erbij doen. Als je saus te dik is kan er later altijd nog wat water oid bij. Verder naar smaak kruiden erbij doen. Zelf doe ik er ook nog een blik uitgelekte tomatenblokjes erdoor. Ook kun je als je het gehakt bakt wat italiaanse roerbakgroente meebakken. Verstegen heeft een potje met italiaanse kruiden, allemaal in 1 potje. Er is ook een grote bus van, maar daar zit ook zout bij in. Kerriesaus: beetje boter in de pan, kerrie even meebakken, bloem erbij ook even zachtjes meebakken, vuur heel zacht of uit zetten, dan beetje bij beetje koud water en/of melk erdoor roeren(garde)
Ok, moet dus bloem in huis halen...pffff... eerlijk gezegd word ik daar al een beetje allergisch van, haha! Het idee van het zelf in elkaar flanzen ervan... en inderdaad: als ik thuis kom van werk, boodschappen doen, KDV etc en dan ook nog zelf een saus moet maken naast het andere eten terwijl ik net zo goed een pot open kan draaien.... hahaha Vind het al heel wat dat ik zelf de hapjes van mn zoontje maak... Nou ja... misschien dan toch maar wachten tot 1 jaar...
't is wel even wat werk ja. Misschien kun je bij de sauzen uit pakje/pot wat meer water erbij doen, dan wordt het ook minder zout dan kun je het als het te dun wordt wat bijbinden met allesbinder. Het is maar een ideetje.