Brood en pap eten

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Jusi, 21 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Wanneer 'moet' een kindje nu brood gaan eten?
    Volgens het CB moest ik Kenji namelijk rond 7 maanden toch echt wel gaan wennen aan brood.
    Maar de eerste 2 keren stikte hij er letterlijk in.
    Hij sabbelde even, en toen slikte hij het korstje meteen door.
    Toen het loskwam, gaf ie ook over en kwam zijn melk/fruit/groente er ook nog uit.
    Op advies van het CB het brood in melk gedoopt, maar ook dat was geen succes. Hij sabbelt er heel even op, om het tenslotte weer door te slikken. Met gevolg dat hij weer moet kokhalzen en tenslotte overgeven.
    Het kauwen begint ie met groenten en fruit ook pas sinds een week door te krijgen. Terwijl hij daar wel hele potjes (6+ en vers helemaal glad gepureerd), van eet.

Ook moest ie van het CB nu gaan beginnen met lepeltjespap.
    Dat heb ik tot nu toe ook nog maar 1 keer geprobeerd, maar dat was ook al geen succes.
    Het ging hem te langzaam. Uiteindelijk heb ik toen maar een flesje gegeven.

Ik word hier nogal onzeker van, dus vraag me af hoe ik hem ga leren brood te eten. En hoe ik hem 's ochtends Bambix kan geven?

Alvast bedankt voor het antwoord!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Het brood dopen in melk is wel het makkelijkst om te beginnen, kun je hele kleine stukjes nemen en ze steeds een klein beetje groter maken.
    Voor de pap kun je ook eerst een klein deel van het flesje aanmaken met pap en met een lepeltje geven, de rest van het flesje kun je erna geven, deze hoeveelheid pap kun je dan ook steeds iets vergroten.

Succes.

Groeten eveline

3. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    De pap gaat inmiddels goed. :)

Maar wat jij zegt over kleine stukjes brood in melk dopen, dat hebben we ook geprobeerd. ;)
    En juist dan stikt ie dus in dat brood.
    Het probleem zit hem in het kauwen volgens mij, dat ie dus niet doet.
    Ik heb al overdreven kauwend voor hem gezeten, maar dat vindt ie alleen maar grappig. ;) Dus hij snapt gewoon echt nog niet dat je moet kauwen om het brood fijn te krijgen.

Dus hoe ga ik hem dat aanleren?
    Ik zat zelf al te denken om hem een stukje broodkorst in zijn hand te geven, ipv het in zijn mond te stoppen.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Een broodkorstje geven om op te sabbelen is ook een optie hoor, dat kan. Wanneer je het eng vindt om met brood te beginnen, kun je ook een stukje banaan aan je kindje geven om zelf stukjes af te bijten. Het heeft geen haast hoor, bij het ene kindje gaat het sneller dan bij het andere kindje.

Groeten eveline

Deel Deze Pagina